دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت :برای 585 نفر از تصرف کنندگان اراضی ملی در سال 96، پرونده تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه یکی از پدیده های شوم به ویژه در سال های اخیر پدیده زمین خواری و تجاوز به اراضی ملی و مراتع است و متجاوزان به حقوق بیت المال به شدت از سوی دستگاه قضا مجازات می شونداما چگونه تشخیص دهیم یک زمین جزو اراضی ملی است یا سابقه احیا و کشاورزی دارد.

هر زمینی تا زمانی که شکل طبیعی داشته و هیچ‌گونه دخالت فیزیکی توسط انسان در آن صورت نگرفته باشد زمین غیر احیاشده است که در این صورت یا ملی و مرتعی است یا موات است و به محض اینکه اقدامی از سوی انسان به منظوری بهره‌برداری در زمین صورت بگیرد، به آن زمین، زمین احیا شده می‌گویند.

در اینگونه پرونده‌ها که دعوا بر سر اراضی ملی یا مستثنی بودن زمین است، معمولا یک طرف پرونده، اداره منابع طبیعی به عنوان نماینده دولت است که در راستای وظایف قانونی خود پاسداری از اراضی ملی و حفظ مراتع و کوتاه کردن دست متجاوزین را به عهده دارد. طرف دیگر پرونده هم اشخاص (حقیقی یا حقوقی) هستند که معمولا ادعای سابقه مالکیت و تصرف و حضور قدیمی در زمین مورد اختلاف را دارند و مدعی هستند که زمین مورد نظر دارای سابقه احیا است و نباید جزو اراضی ملی تشخیص داده شود.

هر چند تشخیص اراضی ملی از اراضی دارای سابقه احیا و کشاورزی، کاری تخصصی و در حیطه وظایف کارشناسان رسمی دادگستری است .

محمد حسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت:در سال 96 تعداد 385 هکتار از اراضی ملی که برخلاف قانون به تصرف افراد درآمده بود، برگشت به بیت المال شد.

وی گفت: سال گذشته 183 فقره پرونده تغییر کاربری در دستگاه قضایی استان تشکیل شد،که 35 هکتار از اراضی ملی را که تغییر کاربری شده بود به وضع سابق خود برگرداند.

وی در ادامه افزود:هرچند در طی یک ماه اخیر بارش های خوبی در سطح استان داشتیم، اما با این میزان بارش کمبود ذخایر آب زیرزمینی جبران نشده و وضعیت بحرانی و نگران کننده ای در بحث آب های زیر زمینی داریم.

دادستان عمومی وانقلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه بیشتر مصرف آب در حوزه کشاورزی است، بر لزوم مدیریت کشت‌ها توسط جهاد کشاورزی تاکید کرد.

 

تشکیل پرونده برای 585 نفر از تصرف کنندگان اراضی ملی در سال 96

 

وی همچنین با بیان اینکه عملکرد شرکت آب منطقه ای در زمینه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز رضایت بخش نیست، تا کید کرد: سال گذشته 429 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد که در مقابل تعداد شش هزار چاه غیرمجاز اصلا عملکرد مطلوبی نیست.

صادقی بیشترین چاه های غیرمجاز را مربوط به شهرستانهای کرمانشاه و هرسین دانست و افزود: شرکت آب منطقه ای باید با جدیت و اهتمام بیشتری روند انسداد چاه های غیرمجاز را در دستور کار قرار دهد.

وی عنوان کرد: برخی از چاه های مجاز نیز اضافه برداشت آب دارند که باید در خصوص نصب کنتور هوشمند در این چاه ها سریع تر اقدام شود.

دادستان عمومی وانقلاب استان کرمانشاه همچنین استفاده از آب شرب در برخی از کارواش ها برای شستشوی ماشین و نیز برخی از شرکت هایی که ساخت و ساز انجام می دهند را باعث نگرانی دانست و خواستار اقدام جدی در این زمینه شد.

 

تشکیل پرونده برای 585 نفر از تصرف کنندگان اراضی ملی در سال 96

 

در ادامه مجری طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: با استقرار گشت‌های نظارتی اجازه توسعه چاه های غیرمجاز در سال 96 را نداده ایم.

علی جلیلیان گفت: انسداد چاه های آب غیرمجاز همواره با مقاومت های اجتماعی مواجه می شود.

وی گفت: شرکت آب منطقه ای کرمانشاه با توجه به ظرفیت و توان خود به مقابله با این تخلف می پردازد.

وی اعتبارات مربوط به انسداد چاه های غیر مجاز را ناکافی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پیمانکار این طرح 750 میلیون تومان از شرکت آب منطقه ای طلب دارد و اعتباراتی نیز که باید تخصیص می یافت، تخصیص پیدا نکرده است.

مجری طرح تعادل بخشی شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه تاکید کرد: گشت های نظارت این شرکت بطور مداوم در مناطق مختلف استان سرکشی می کنند تا مانع حفر چاه غیرمجاز شوند.

وی تعداد چاه های مجاز استان را حدود 12 هزار حلقه اعلام کرد و افرود: همچنین حدود 6800 حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد که 2700 حلقه آن مربوط به قبل از سال 85 است.

جلیلیان عنوان کرد: با گشت زنی های مداومی که صورت می گیرد اجازه توسعه چاه های غیرمجاز را نداده ایم.

وی گفت: تا پایان سال 96 بیش از 3900 حلقه چاه غیرمجاز را در استان مسدود کرده ایم که از این تعداد 429 مورد آن مربوط به سال گذشته است.

به گفته این مسئول نبود اعتبارات مهمترین مانع پیش روی مسدود کردن چاه های غیرمجاز در سطح استان است.

 

تشکیل پرونده برای 585 نفر از تصرف کنندگان اراضی ملی در سال 96



در پایان مرتضی حسن آبادی مدیر امور آب شهرستان کرمانشاه با اشاره به وجود 87 مغازه کارواش و قالیشویی در سطح شهرستان کرمانشاه گفت: از این تعداد 42 مورد آب خود را از طریق آب شرب شبکه و 45 مورد نیز از طریق چاه تامین می کنند.

وی از ابلاغ دستورالعمل جداسازی سامانه آب شرب به کارواش ها و قالیشویی ها خبر داد و تاکید کرد: متاسفانه تعداد واحدهایی که برای تعیین تکلیف تامین آب واحدهایشان مراجعه کرده اند، زیاد نبوده است.

به گفته این مسئول میزان مصرف آب شرب در کارواش ها و قالیشویی های کرمانشاه چندان بالا نیست.

 

انتهای پیام/د

 

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.