اتحادیه اروپا و شرکایش برای تقویت توافق هسته‌ای ایران متعهد شده‌اند برخی اقدامات عملی را انجام دهند.

انتشار فهرستی از اقدامات برای حفظ برجام از سوی اتحادیه اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا در گزارشی نوشت اتحادیه اروپا و شرکایش برای تقویت توافق هسته‌ای ایران متعهد شده‌اند برخی اقدامات عملی را انجام دهند.

در پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا آمده است: به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران طی هفته گذشته، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وزرای خارجه فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران دیدار و در مورد آینده توافق هسته‌ای ایران گفتگو کرد.

در روز هشتم ماه مه آمریکا اعلام کرد از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می‌شود؛ برجام توافقی است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آن را تأیید کرده است. آمریکا اعلام کرد تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را باز می‌گرداند.

از زمان اعلام این تصمیم، اتحادیه اروپا و شرکایش تعهد خود به ادامه اجرای توافق را اعلام کرده‌اند و گفته‌اند به عادی‌سازی روابط و رابطه اقتصادی با ایران ادامه می‌دهند.

موگرینی شب گذشته (سه‌شنبه) پس از دیدار با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و ایران اعلام کرد: «ما بار دیگر عزم خود را برای ادامه اجرای همه بند‌های توافق هسته‌ای با حسن نیت و در فضایی سازنده اعلام کردیم و به توافق رسیدیم که در تمامی سطوح با یکدیگر و با اعضای باقیمانده کمیسیون مشترک برجام مشورت کنیم». 

کمیسیون مشترک برجام هفته بعد در وین تشکیل جلسه می‌دهد تا کار بر روی حوزه‌های کلیدی اجرای برجام را ادامه دهد. اتحادیه اروپا و شرکایش برای تقویت توافق هسته‌ای متعهد شد‌اند این اقدامات عملی را انجام دهند:

1) حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛ 2) تداوم فروش فراورده‌های تغلیظ شده گاز و نفت ایران، مواد پتروشیمی و دیگر محموله‌های مربوطه؛ 3) مبادلات بانکی مؤثر با ایران؛ 4) تداوم روابط حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی با ایران؛ 5) تأمین اعتبار صادرات و ارائه خدمات بانکی مالی ویژه برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی و تجارت و سرمایه‌گذاری؛ 6) تفاهم‌نامه‌ها و قرارداد‌های جدید میان شرکت‌های اروپایی و شرکت‌های ایرانی؛ 7) سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛ 8) محافظت از عاملان اقتصادی اتحادیه اروپا و تضمین شفافیت حقوقی؛ و در آخر، 9) توسعه بیشتر فضای کسب و کار شفاف و مبتنی بر مقررات در ایران.

برجام همچنان در اولویت کار اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت و امروز در جلسه کمیسیون اروپا مورد بحث قرار گرفت. موگرینی امروز عصر گزارشی به سران کشور‌ها و دولت‌های ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در ضیافت شام آن‌ها در صوفیه ارائه خواهد کرد. ایران همچنین موضوع بحث نشست بعدی شورای امور خارجه اتحادیه در پایان ماه مه خواهد بود.

موگرینی گفت: «ما مصمم هستیم که برجام را حفظ کنیم. می‌دانیم که کار سختی است، اما مصمم هستیم این کار را انجام دهیم و ما تلاش خود را آغاز کرده‌ایم تا اقداماتی انجام دهیم که به ما اطمینان دهد این اتفاق بیفتد. این در مورد طرف اروپایی صادق است و ما همین اراده و عزم را از جانب ایرانی‌ها نیز مشاهده کرده‌ایم».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار