به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حمید شجاعی با بیان اینکه عملیات ساخت، نصب و راه اندازی این جرثقیل با توجه به سیاست های فولاد مبارکه در راستای توسعۀ صادرات و رفع مشکلات و محدودیت ها درزمینۀ بارگیری ریلی محصولات انجام شد، خاطر نشان کرد: با راه اندازی این جرثقیل امکان ذخیرهسازی تختال و کلاف در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ مترمربع و همچنین فضای سیر قطار و کامیون به منظور بارگیری در زمینی به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع فراهم شد.
به گفته وی، از جرثقیل دروازهای جهت جابهجایی مواد در محلهای روباز و مکانهایی استفاده می شود که امکان جابهجایی در امتداد ریل حرکت طولی میسر است و بیشترین کاربرد این نوع جرثقیل ها در کارخانه ها و بنادر ساحلی و خشک است.
مجید نصیری، رئیس اجرای طرح های ایمنی، اطفای حریق و محیط زیست فولاد مبارکه نیز در این باره اظهار داشت: طول کلی پل جرثقیل دروازهای نصب شده در سایت انبار روباز ناحیۀ نورد گرم ۸۱متر، دهانه یا همان فاصلۀ بین ۲ ستون 35.5 متر و کنسول یا قابلیت باربرداری و بارگیری خارج از ستون نیز در هر طرف ۱۵متر است که با احتساب مسیر حرکت طولی ۲۰۰متری کنونی، فضای انبارشی معادل ۱۳۰۰۰مترمربع را تا ارتفاع ۱۰متری ایجاد کرده است و این فضا در آینده و با ادامه یافتن ریل های طولی قابلیت افزایش دارد.
کارشناس اجرای طرح نصب جرثقیل نیز در همین زمینه افزود: ظرفیت این جرثقیل ۴۱تن در زیر قلاب است و قابلیت بلند کردن بار با سرعت ۳۰متربردقیقه، حرکت عرضی ۱۰۰متربردقیقه و حرکت طولی ۸۰متربردقیقه را داراست. کاربرجرثقیل در کابین مخصوص که به ترولی متصل است کار هدایت جرثقیل را بر عهده دارد. وزن کلی این جرثقیل غولپیکر در حدود ۵۰۰تن است و قلاب آن به گونهای طراحی شده که امکان جابهجایی کانتینر، اسلبهای فولادی و کویل ورق را دارا باشد؛ این در حالی است که با توجه به سرعت های حرکتی بسیار بالا، این جرثقیل از سامانه مکانیکی ضدپاندولی (mechanical anti swing) نیز بهره می برد.
مهدی خسرویان خاطرنشان کرد: عملیات زیرسازی شامل ۳۶۰۰مترمکعب خاکبرداری و ۳۰۰۰مترمکعب بتنریزی مسلح با مقاومت فشاری ۲۱۰ کیلوگرم بر سانتیمترمربع به طور همزمان با حمل قطعات جرثقیل به فولاد مبارکه صورت گرفت.
وی با اشاره به این مطلب که برق مصرفی این جرثقیل توسط انشعابی با توان تأمین شده است، ادامه داد: جرثقیل نصب شده جزو به روزترین و مدرنترین جرثقیلهای دروازهای دنیا و بزرگترین جرثقیل دروازهای در ایران است.
کارشناس اجرای طرح نصب جرثقیل با تأکید بر اینکه این جرثقیل با همکاری و مشارکت شرکتهای طرف قرارداد و شرکت فولاد کرین ایران ساخته شده است، افزود: تمامی فرایندهای زیرسازی، فوندانسیون، ریل گذاری، مونتاژ، نصب، آزمایش و راه اندازی جرثقیل در کمتر از شش ماه و به دست متخصصان توانمند داخلی صورت گرفت و هم اکنون آمادۀ بهره برداری است.
وی تأکید کرد: با راه اندازی این طرح شاهد افزایش سرعت، ایمنی و کیفیت بارگیری و همچنین کاهش هزینۀ تمام شدۀ محصول به دلیل کاهش هزینه های حمل ونقل خواهیم بود. ضمن اینکه پس از اجرای طرح ریل گذاری قطار در طرفین این جرثقیل، شاهد حجم بیشتر بارگیری و حمل ونقل ریلی خواهیم بود.
انتهای پیام/م