پیشکسوت جودو گفت: تیم‌های ملی پایه جودو در ۲ سال اخیر در مسابقات ناکام بوده و زنگ خطر برای این پایه به صدا در آمده است.

آرش میراسماعیلی پیشکسوت جودو کشورمان در گفتگو با خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ناکامی‌های اخیر جودو در رقابت‌های برون مرزی بیان کرد: حدود 2 سال است که در رده پایه نتوانستیم در مسابقات برون مرزی موفق عمل کنیم. متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن انتقاد‌های کارشناسان در فدراسیون وجود ندارد. این وضعیت باعث شده زنگ خطر برای تیم‌های پایه جودو به صدا درآید.

فاصله فنی بین تیم‌های پایه و بزرگسالان زیاد شده است

  • او ادامه داد: تیم‌های پایه در رقابت‌های آسیایی و جهانی در کسب نتیجه ناکام مانده است و فاصله فنی زیادی بین تیم‌های بزرگسالان و پایه ایجاد شده که برای آینده جودو کشور مناسب نیست و این موضوع طبعات سنگینی برای تیم‌های ملی در بر خواهد داشت.

مدال‌ها ملی پوشان عیار فنی جودو کشور نیست

میراسماعیلی افزود: چند سال پیش روی رده‌های پایه سرمایه گذاری خوبی انجام شد که نتیجه آن را امروز در تیم ملی بزرگسالان با کسب تک مدال‌ها شاهد هستیم. در حال حاضر محدود نفراتی از تیم ملی بزرگسالان در برخی مسابقات موفق به دریافت مدال می‌شوند که این مدال‌ها عیار فنی جودو کشور نیست بلکه بار فنی خود ورزشکار است.

پیشکسوت جودو عنوان کرد: اگر بار فنی جودو کشور در سطح بالایی قرار داشت تیم‌های ملی در تمام رده‌ها موفق به کسب مدال می‌شدند، اما در حال حاضر تنها نفراتی که در گذشته روی آن‌ها سرمایه گذاری شده بود می‌توانند مدال دریافت کنند.

استراتژی فدراسیون اشتباه است

او تصریح کرد: استراتژی فدراسیون در اعزام تیم‌های ملی به مسابقات برون مرزی اشتباه است. متاسفانه ملی پوشان ما در تورنمنت‌هایی نتیجه را واگذار می‌کنند که ورزشکاران مطرحی حضور ندارند. حداقل فدراسیون بهتر است تیم‌های ملی را به مسابقاتی اعزام کند که تیم‌ها و نفرات قدرتمند تری حضور دارند که ملی پوشان ما حداقل در کنار باخت بتوانند تجربه بهتری را کسب کنند تا شاید در آینده برای آن‌ها مفید باشد.

جودو نیاز به تغییر در شیوه مدیریتی دارد

میراسماعیلی افزود: جودو نیاز به تغییر در شیوه مدیریتی دارد چرا که در این 2 سال شاهد تعطیلی لیگ نونهالان، لیگ آینده سازان بودیم و هیچ گونه سرمایه گذاری روی رده‌های پایه انجام نشد و با این وضعیت آینده جودو نگران کننده است.

نوع برخورد مسئولان جوابگو جودو نیست

او بیان کرد: نوع برخورد مسئولان فدراسیون برای وضعیت کنونی جودو جوابگو نیست. هر چه بیشتر تیم‌های ملی در مسابقات برون مرزی شرکت می‌کنند میزان ناکامی‌ها هم بیشتر می‌شود. متاسفانه نوع برخورد فدراسیون جوابگو این ناکامی‌ها نیست. تنها حضور در رقابت‌های متعدد برای موفقیت کافی نیست چرا که در این مدت خروجی مناسبی نداشته است.

استفاده از افراد فنی راه نجات جودو است

میر اسماعیلی ادامه داد: استفاده از افراد فنی و پیشکسوتان جودو تنها راه نجات فدراسیون است. نباید مسئولان بر مسیر اشتباه گذشته خود اصرار داشته باشند. با یکی - 2 مدال به نتیجه نمی‌رسیم. توجیه کردن ناکامی‌ها اشتباه است و باید مسئولان فدراسیون برای این موضوع پاسخگو باشند.

جودو دیگر مدال آور نخواهد داشت

پیشکسوت جودو عنوان کرد: روزی که این مدال آوران کشورمان از ورزش قهرمانی خداحافظی کنند جودو دیگر مدال آور نخواهد داشت. نباید از ترس نتیجه نگرفتن در رده‌های پایه، سرمایه گذاری روی این تیم‌ها را متوقف کنیم. تا در این رده سرمایه گذاری انجام نشود جودو نجات پیدا نمی‌کند.

نباید در آینده از رده بزرگسالان انتظاری داشت

او تصریح کرد: چند سال گذشته با سرمایه گذاری در رده‌های پایه، تیم‌های ملی جودو در رده اول تا سوم آسیا قرار داشت و نتیجه آن مدال آوری امروز رده بزرگسالان است، اما با این ناکامی که در رده‌های پایه رخ داده است نباید در آینده از رده بزرگسالان انتظاری داشت.

جودو در شرایط بحرانی قرار دارد

پیشکسوت جودو کشورمان گفت: لازم مسئولان فدراسیون در نگرش خود تغییری ایجاد کنند. اگر دوره‌های قبلی جودو را با امروز آن مقایسه کنند قطعا به این نتیجه می‌رسند که جودو در شرایط بحرانی قرار دارد.

استفاده درست از مربیان خارجی در تیم‌های ملی مهم است

میراسماعیلی درباره حضور مربیان خارجی در تیم‌های ملی جودو بیان کرد: مربیان کشور کره شمالی همیشه به جودو کشور کمک کردند چرا که هم هزینه دستمزدی آن‌ها کم است و هم از نظر فنی می‌توانند به پیشرفت جودوکاران ایران کمک کنند. مطلبی که در این میان اهمیت دارد استفاده درست از حضور مربیان خارجی در تیم‌های ملی است. اگر دست آن‌ها را در اجرای برنامه‌هایی که دارند باز بگذاریم و محدود به نظرات فدراسیون نباشند می‌توان به نتیجه گیری با آن‌ها امیدوار بود.

او تصریح کرد: در گذشته سرمربی ژاپنی را به تیم ملی دعوت کردیم، اما اختیارات را از این سرمربی گرفتیم و در نهایت او به کشورش بازگشت و این هزینه نتیجه‌ای مفیدی برای جود نداشت. باید عنان کار را به دست سرمربی سپرد تا با یک هدایت درست باعث موفقیت تیم ملی شود.

اولویت‌های فدراسیون در انتخاب سرمربی خاص است

پیشکسوت جودو ادامه داد: اولویت‌های فدراسیون در انتخاب سرمربی خاص است چرا که آن‌ها علاوه بر بار فنی، به هم سویی دیدگاه سرمربی با خودشان اهمیت زیادی می‌دهند و هر کسی که هم سویی بیشتری داشته باشد به عنوان سرمربی انتخاب می‌شود. در صورتی که باید کسی به عنوان سرمربی انتخاب شود که از تمامی جهات از ورزشکاران بالاتر باشد و باید به افراد فنی تری فرصت داده شود که در تیم ملی فعالیت کنند.

میراسماعیلی بیان کرد: باید فردی به عنوان سرمربی انتخاب شود که از لحاظ فنی در سطح جهانی باشد و به ارتقا ورزشکاران کمک کند و بتواند نیازی‌های فنی تیم ملی در مسابقات برون مرزی را پوشش دهد.

برای بازگشت به فدراسیون برنامه‌ای ندارم

او تصریح کرد: من برای بازگشت به فدراسیون برنامه‌ای خاصی ندارم و خوشبختانه نیازی به پست و مقام در فدراسیون ندارم و هر صحبتی هم که مطرح می‌کنم برای این است که هدفم پیشرفت جودو کشور است و از مسئولان فدراسیون می‌خواهم که به افراد فنی هم فرصت حضور را بدهد تا شاهد موفقیت تیم‌های ملی در مسابقات باشیم.

حضور ۳ نماینده در جاکارتا برای تیم ملی خوب نیست

میراسماعیلی درباره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی بیان کرد: متاسفانه شنیدم در این بازی‌ها تیم ملی ایران تنها با سه نماینده شرکت می‌کند و این در حالی است که در کوارش ۵ نماینده و در جوجیتسو ۶ نماینده خواهیم داشت و این برای تیم ایران خوب نیست. بازیکنان ما اگر حتی شانس مدال نداشتند بهتر بود که این میدان را تجربه کنند، اما فقط با سه ورزشکار در رقابت‌ها حاضر می‌شویم که اگر مدالی هم کسب نکردیم خیلی ناکامی تیم ملی به چشم نیاید.

به طور حتم 2 مدال در اندونزی کسب می‌کنیم

پیشکسوت جودو افزود: هر سه نماینده کشورمان در بازی‌های آسیایی از شانس‌ها اصلی کسب مدال هستند و به طور حتم دو مدال را در این مسابقات کسب خواهیم کرد و اگر با مشکلی مواجه نشویم تیم ملی جودو با دست پر از این رقابت‌ها بر می‌گردد.

جودو در از دست دادن ملی پوشان خود رکورد است

میراسماعیلی درباره رفتن جودوکاران ایران به تیم‌های ملی سایر کشور‌ها عنوان کرد: رشته جودو در بین دیگر رشته‌های ورزشی ایران در از دست دادن ورزشکارانش رکوردار است. در این سال‌ها شاهد خروج نخبه‌های جودو زیادی بودیم. این خیلی بد است که فدراسیون روی یک بازیکن سرمایه گذاری کند و در نهایت به دلیل برخورد چکشی و نامناسب باعث رفتن ورزشکار از جودو کشور شود.

پیشکسوت جودو کشورمان درباره جلسه‌ای که با درخشان داشت، عنوان کرد: قبل عید امسال، روسای هیئت‌ها از من خواستند که جلسه‌ای با رئیس فدراسیون داشته باشم و من هم قبول کردم و در آن جلسه تمام نقطه نظرات و نقد‌ها را مطرح کردم و صحبت‌های خیلی خوبی با درخشان انجام دادیم، اما بعد از آن دیگر جلسه‌ای نداشتیم و پیگیری از سمت فدراسیون در این باره انجام نشد.

میر اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: تصمیم داشتم که به جودو کشورم کمک کنم و به دنبال کسب جایگاه و مقامی هم نیستم و تمام تلاشم پیشرفت تیم ملی در مسابقات مختلف است. امیدوارم که مسئولان فدراسیون با تغییر در شیوه خود و سرمایه گذاری درست روی رده‌های پایه به موفقیت جودو کمک کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار