به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد با اشاره به سرمایهگذاری 85 میلیون دلاری هندی ها در بندر شهیدبهشتی چابهار، اظهار کرد: این قرارداد با شرکت IPGL هند و با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری جهت تأمین تجهیزات بندری چابهار و در قالب قرارداد BOT به مدت 10 سال و به منظور تولید و خرید تجهیزات آغاز شده است.
وی با بیان اینکه قرارداد منعقد شده با هندیها علاوه بر موارد و قراردادهای داخلی در خصوص توسعه بندر شهید بهشتی چابهار است، اظهار کرد: جلب نظر سرمایهگذاران نیازمند طراحی و ایجاد روشهای متنوع قراردادی است که یکی ازاین مدل ها بهره گیری ازقرارداد ساخت، بهره برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T (Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه گذاران قرار گرفته است.
راستاد افزود: بر اساس توافق با این شرکت هندی انتظار میرود تا اواسط تیرماه سال جاری بهرهبرداری موقت از پایانه بندری چابهار آغاز شود.
تعهدات هندی ها در قرارداد 85 میلیون دلاری
وی با بیان اینکه قرارداد با طرف هندی شامل سرمایهگذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری است، گفت: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرده است که حداقل 85 میلیون دلار تجهیزات مورد توافق سرمایه گذاری را تأمین کند و اعطای خط اعتباری در حدود 150 میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و همه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی بر عهده طرف هندی است، اظهار کرد: برنامهریزی و انبارداری در محوطه اسکله های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، جابهجایی کانتینر در محوطه ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.
راستاد با اشاره به سیاستهای توسعه دریامحور و توسعه سواحل مکران، بیان کرد: از آذرماه سال 1396 شاهد آغاز بهرهبرداری از فاز اول توسعه بندر چابهار با حضور رییس جمهور بودیم و در قالب این پروژه ظرفیت بندر شهیدبهشتی چابهار از 2,5 میلیون تن به 8 میلیون تن ارتقا یافته است.
انتهای پیام/