به گزارش خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در چند ماه گذشته شاهد نوسانات زیادی در بازار خودروی کشور بوده ایم ، به نظر می رسد نه تنها قیمت گذاری بر روی خودروهای بازار، از هیچ نظامی پیروی نمی کند بلکه این موضوع به مرحله افسارگسیختگی نیز رسیده است.آنچه در این میان نگران کننده است،خبر افزایش قیمت خودروهایی با قیمت کمتر از 40 میلیون تومان است؛موضوعی که تاثیر مستقیمی بر زندگی طبقه متوسط و ضعیف جامعه خواهد داشت.
در این رابطه با دوتن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و رئیس اتحادیه فروشندگان ونمایشگاه داران خودرو به گفت وگو پرداخته ایم که به این شرح است؛
در رابطه با قیمت خودرو،اظهار نظر نمی کنم
سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی ؛ اظهار کرد:سه شنبه این هفته(97/3/8) با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت،مدیران خودروسازی و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی جلسه ای برای تعیین تکلیف
قیمت خودرو تشکیل خواهد شد.
وی تصریح کرد: تا تشکیل این جلسه و جمع بندی نتایج حاصل از خروجی آن،به عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تمایلی به اظهار نظر در مورد قیمت خودرو ندارم.
مردم تا کجا باید تاوان سوء مدیریت خودروسازان را بدهند؟
محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی، اظهار کرد:به رغم سرمایه گذاری ها و حمایت های بسیاری که در سالهای گذشته از
صنعت خودروسازی کشور صورت گرفته است، این صنعت نتوانسته آنطور که باید و شاید پیشرفت کند و بتواند خواسته های به حق مردم را برآورده سازد.
وی با اشاره به سر و کار داشتن خودرو با جان و امنیت مردم ،افزود: ما بیشتر از این چه کار میتوانستیم برای صنعت خودرو انجام بدهیم که ندادیم. 40 سال است که بازار و شرایط قیمتی مناسبی برای خودروسازان در کشور ایجاد شده است و اگر ملاک برای پیشرفت خودروسازان حمایت بود، همه نوع حمایتی از این صنعت تا به حال صورت گرفته است. جای سوال دارد که چرا تا به حال این صنعت استراتژیک کشور نتوانسته به پیشرفتهای مد نظر نایل آید.
عزیزی با اشاره به جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی با خودروسازان گفت: خودروسازان ادعا میکنند به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده های اولیه مجبور به افزایش قیمت خودرو هستند .آنها بر این باورند در صورتیکه افزایش قیمت اتفاق نیافتد، خودروسازان زیان سنگینی متحمل میشوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درست است که قیمت نهاده های اولیه افزایش یافته اما مطلبی که خودروسازان به آن توجه نمیکنند بهبود بهره وری در واحدهای تولیدیشان است.
عزیزی تاکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه گذشته از خودروسازان خواست که جهت بهبود مدیریت و بهره وری گام برداشته و هزینه های تولید خود را کاهش دهند تا مردم نخواهند همه تاوان گرانی خودرو را پس بدهند.
وی تصریح کرد: اگر هزینه ای را که چند دهه از جیب مردم و بیت المال برای خودروسازان خرج کردیم در حوزه هایی که کشورمان مزیت تولیدی بیشتری در آنها داشت صرف می کردیم ،اکنون در دنیا حرفی برای گفتن داشتیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است با وجود همه هزینه های جانی و مالی که برای صنعت خودرو صرف شد، این صنعت نتوانست به هدف گذاریهای کشور نزدیک شود. در این سالها شاهد بودیم که خودروسازان محصولات بی کیفیت خود را به راحتی در بازار به فروش رساندند.
عزیزی گفت: در جلسه با خودروسازان ذکر شد که باید محاسبه شود چند درصد از قطعات خودرو وارداتی و وابسته به ارز است و چند درصد قیمت ارز برای خودروسازان بالا رفته است، زیرا دولت اکنون به خودروسازان ارز 4هزار و 200 تومانی پرداخت میکند.
افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت نخواهد داشت
وی اضافه کرد: ما با افزایش قیمت خودروی کمتر از 40 میلیون تومان مخالف نیستیم فقط از خودروسازان می خواهیم که با مدرک و حساب شده قیمت ها را افزایش دهند، زیرا بر اساس تحقیقات مجلس شورای اسلامی، افزایش نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده خودرو نخواهد داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میبایست سایر نهاده هایی که در قیمت خودرو دخیل هستند به صورت کارشناسی شده و حساب شده محاسبه و تحقیق شود و خودرو سازان هم زمان با این موضوع باید در کنترل هزینه های خود تلاش کنند.
عزیزی اظهار کرد: مدیران خودروسازی ادعا میکنند که به دلیل دریافت وام هایی با بهره بالا نمی توانند با سودهای کنونی اقساط خود را پرداخت کنند اما این موضوع به گذشته باز می گردد و از آنجایی که خودروسازان بازار کشور را در اختیار داشتند می بایست در گذشته به میزان لازم خودروهای خود را پیش فروش می کردند تا چنین مشکلی نداشته باشند.
وی با انتقاد از سوء مدیریت در شرکتهای خودروسازی افزود: به نظر من افزایش قیمت به میزانی که خودرو سازان میگویند درست نیست و به منظور یافتن عدد درستی در این رابطه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و وزارت صنعت،معدن و تجارت موظف است که درباره این موضوع بررسی بیشتری کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری عظیم صورت گرفته در صنعت خودرو ،افزود:مجبوریم به حمایت خود از این صنعت ادامه دهیم. اما باید اذعان کرد ، زمانی که حمایتهای غیر کارشناسی باشد خود آن صنعت متضرر میشود.
وی تنها راه نجات صنعت خودرو سازی کشور را خصوصی شدن واقعی این صنعت دانست و گفت: در صورتیکه صنعت خودروسازی به صورت واقعی خصوصی شود بدون شک این صنعت راه خود را در تولید و بازار پیدا کرده و از مشکلات آن کاسته خواهد شد.امیدواریم روزی که خودروسازان ما به شکل واقعی به بخش خصوصی واگذار شود، رقابت واقعی بین آنها صورت بگیرد.
عزیزی در رابطه با ورود مجلس شورای اسلامی به مبحث خصوصی سازی خودرو سازان اظهار کرد: وظیفه مجلس بدون شک وظیفه نظارتی است و در امور اجرایی ورود نمیکند اما به تازگی اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پس از تغییر رویکرد آمریکا نسبت به برجام باید ببینیم که شرکتهای خودروسازی اروپایی چه موضعی نسبت به مشارکت با خودروسازان ایرانی خواهند گرفت.به نظر میرسد مسیر به تدریج برای مشارکت با شرکت های بزرگ خودروسازی جهان هموارتر شود.
شرکت های فروشنده خودرو در بازار تنش ایجاد می کنند
سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو در گفت وگو با خبرنگار
صنعت،تجارت و کشاورزی؛ اظهار کرد: بازار خودرو به شدت در زمینه قیمت آشفته است و هر کسی قیمت مورد نظر خود را بر روی خودرو می گذارد.
وی گفت: برخی از شرکت های وارد کننده خودرو دلیل گرانی و نبود خودرو در بازار را مشکلات گمرکی و ترخیص نشدن خودرو عنوان می کند در حالی که خبرها حاکی از آن است که این شرکت ها گهگاه خود به صورت مستقیم خودروهایشان را در بازار به فروش می رسانند چراکه باتوجه به افزایش قیمتِ بازار،تحویل خودرو به ثبت نام کنندگان توجیح اقتصادی ندارد و ترجیح می دهند خودروها را به صورت مستقیم وارد بازارکنند.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/
این کارا چیه هر هفته 3 میلیون گرون میکنین.
خجالتم خو چیزیه
در مورد خودروسازی باید واردات انجام شه
نا سلامتی ما ثروتمندترین کشور جهانیم
کیفیت پائین درست ، نبود رقیب خارجی درست ، اما خودروسازی که الان قطعاتشو 1.5 برابر 3 ماه پیش میخره ، چجور میتون بدون افزایش قیمت دخل و خرجشو جور کنه؟
قطعا اولین راهکار اخراج کارگر بدبخته . اونوقت شما پاسخگو اون کارگرهاو خانواده هاشون هستین؟
میدونید خوررو سازی بیشترین نیروی کار ایرانو در اختیار داره و اگر به مشکل بخوره ، چند صد هزار خانواده نابود میشن؟
، خودروی خارجی 100 میلیونی یک ماهه میشه 180 میلیون ، هنوز مشتریشو داره و طبیعیه ، فقط افزایش 9 درصدی خودروی داخلی غیر طبیعیه و حمله به جیب مردم؟
اگر صنعت واقعی خودرو داشتیم این همه حمایت جا داشت ولی آیا ما واقعا صنعت خورو داریم پژو 405 بیست سال است بدون تغییر تولید می شود
وزارت صنعت که طرفدار این دو شرکت هست وپشتیبانشان.
چرا خود روی سه میلیون تومانی را باید پنجاه میلیون تومان به مردم ایران بفروشند که جون مردم بخطر بیفته بخاطر غیر استاندارد بودنشان.دولت و مجلس هم پشتیبان آنها.
از مردم تقاضا دارم نخرید ماشین بی کیفیت.سال حمایت از کالای ایرانی هست ،اما کالای مرغوب را ما حمایت کنیم.
خودرو سازان خیلی پر رو شدن خیلی.
موقعی که درِ ماشین رو میبندی بااین صدای ناخوشایندش انگار درِ ماشین پیکان مدل 1335روبستی!! موقع حرکت اهرم دنده حرکت ارتعاشی داره میگن گیربکسش ترکیبه!! برای رفع عیب وگارانتی هم بجای رفع عیب فقط توضیح وماست مالی میکنند و کلی پولهای اضافی می گیرن باتوجیهات خودشون!!
خب مثل کارخانه ارج و ازمایش این کارخانه هم. منحل وجمع کنید و فاتحه ش رو بخونین
آیا واقعا ما می تونیم خودرو تولیدکنیم؟ بعد از 40تا 50سال تولید خودرو (مونتاژ) به چه قیمتی از این صنعت ورشکسته در داخل مملکت حمایت میکنید آیا اگر همین سرمایه گذاری رو تو صنعت دیگه می کردیم موفقتر نبودیم وقتی صنعت خودرو سازی دولتی میشه و رقیبی هم در داخل کشور نداره همین میشه سوء مدیریت هم به کنار در مورد اون هم اصلا حرف نمی زنیم.تعرفه ها رو بردارید مجوز ورود خودرو خارجی رو به مملکت بدین خود به خود این اشغال درست کن های داخلی جمع میشن.
خواهش میکنم کاهش قیمیت بدهید
تا وقتی مردم محدود هستن برای انتخاب خودرو، همین آش و همین کاسه هس
ترابه خداجلواین همه تورم وگرانی بی رویه وروزافزون رابگیرید
به دادقشرکم درامدوبدبخت جامعه باشید
خوب بود مسئولین حکومتی را متوجه سیاست هایشان می کردید و آخرت را به ایشان یادآور می شدید زیرا هرکاری که می کنند ، رفاه مردم را نشانه رفته اند. انگار از اینکه ما در مضیغه باشیم ، لذت می برند.