بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

بیمه محصولات کشاورزى به منظور سر شکن کردن خطر در طول زمانهاى مختلف بکارگرفته مى شود و کشاورز با پرداخت حق بیمه، زیان ناشى از وقوع خطر را در طول زمان تقسیم مى کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، تقاضا براى مواد غذایى در ایران با رشد سریع جمعیت، افزایش یافته است. سرمایه گذارى جدید در بخش کشاورزى و افزایش سطح زیر کشت مناطق در معرض خطرات طبیعى، در حال گسترش است. در مسیر سرمایه گذارى هاى جدید، خطراتى وجود دارند که هر سرمایه گذار را با تهدید مواجه مى کند. از سوى دیگر طبیعت نیز به کسانى که مناطق در معرض خطرات طبیعى را زیر کشت مى برند مخاطراتى سهمگین تحمیل مى کند که قابل پیش بینى و کنترل نیستند؛ بنابراین براى اینکه کشاورزان با اطمینان خاطر نسبت به تقلیل و بکارگیرى شیوه هاى جدید تولید و همچنین گسترش سطح زیر کشت اقدام کننده بیمه محصولات کشاورزى مورد توجه قرار مى گیرد.

اهمیت و ضرورت توجه به بیمه محصولات کشاورزى

تولید کشاورزى یکى از پر مخاطره‌ترین فعالیت هاى اقتصادى است. بلایاى طبیعى، آفات نباتى، انواع بیمارى هاى گیاهى، تغییرات ناگهانى دما و گاه حتى بى موقع ممکن است خسارت زیادى به کشاورزان وارد کند و از آنجا که بخش مهمى از تولید کنند گان کشاورزى، بویژه در کشورهاى در حال توسعه جهان، توان مالى محدودى دارند گاه حتى کمترین خسارت ممکن است آن‌ها را از هستى ساقط کند.

شرایط زندگى فلاکت بارى را بر آن‌ها تحمیل کند. به همین دلایل است که بیمه محصولات کشاورزى را مى توان یکى از اهرمهاى توسعه کشاورزى دانست، زیرا با استفاده از این ساز و کار نه تنها مى توان از طریق پس اندازى هاى اندکى که انبوه کثیرى از کشاورزان به عنوان حق بیمه مى پردازند، خسارت وارد به کشاورزان خسارت دیده جبران کرد، بلکه بوسیله آن مى توان امنیت بیشترى را براى تولید کنندگان کشاورزى فراهم آورد.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

نقش بیمه محصولات کشاورزى در توسعه کشاورزى

بر اساس آمار، بخش کشاورزی تامین کننده حدود یک پنجم تولید ناخالص داخلی است. یک سوم از سهم کل اشتغال را در اختیار دارد، بیش از چهار پنجم از نیاز‌های غذایی را تامین می‌کند و سهم مهمی درمعیشت سه میلیون خانوار کشاورز کشور دارد.از سویی دیگر، بیمه یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که می‌تواند کشاورزان را به تولید دلگرم و امیدوار کند، زیرا حوزه کشاورزی بخش بسیار پرخطریست و در معرض حوادث طبیعی و تنش‌های محیطی زیادی قرار دارد.

 امینی زارع مشاور صندوق بیمه کشاورزی کشور با بیان اینکه بطور میانگین سالانه حدود یک و نیم میلیون بهره بردار؛ زراعت، باغ، دام و سایر تولیدات خود را بیمه می‌کنند، گفت: هم اکنون ۱۵۳ فعالیت متنوع از جمله غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات صنعتی و علوفه‌ای و سبزی و صیفی؛ درختان میوه سردسیری، گرمسیری، نیمه گرمسیری، مرکبات و نیز تنه درختان؛ وهمچنین بیمه مراتع و طرح‌های آبخیزداری و طرح‌های آبزی پروری ودامی ازجمله مواردتحت پوشش حمایتی بیمه کشاورزی هستند.

وی افزود: با وجود گستردگی پوشش بیمه، پرداخت غرامت به کشاورزان به بحثی چالشی و ناراحت کننده برای تولیدکنندگان تبدیل شده است و بسیاری از کشاورزان معتقدند صندوق بیمه کشاورزی رویکرد حمایتی خود را از دست داده و به همین دلیل آنان دیگر تمایلی برای بیمه کردن محصولات خود ندارند.

افزایش تعرفه‌ها و عملی نشدن تعهدات دلیل تمایل نداشتن کشاورزان مازندرانی

به گفته کارشناسان و فعالان بیمه، بی اعتمادی کشاورزان به بیمه مهمترین دلیل تمایل نداشتن کشاورزان است.

یکی از کشاورزان منطقه گهرباران میاندورود در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: تمایلی به بیمه محصولات کشاورزی ندارد.

وی معتقد است هزینه اضافی برای کشاورز است و، زیرا در سال‌های گذشته به دلیل خسارت بارش برفو تگرگ محصول مرکباتش آسیب دیده است و بیمه در پرداخت غرامت به کندی اقدام کرده است.

عرب از باغداران مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به افزایش حق بیمه در هر سال، گفت: هرسال تعرفه‌های حق بیمه افزایش پیدا می‌کند به نحوی که برخی از کشاورزان در تامین مالی هزینه‌های بیمه با مشکل مواجه می‌شوند.

کشاورز دیگری نیز  گفت: محصول کلزا را بیمه کرده بود، اما متاسفانه میزان پرداخت خسارت بیمه آنقدر ناچیز بود مکه هزینه کود و سم استفاده شده در این مزرعه هم در نیامد.

وی یکی از دلایل اصلی استقبال نکردن مناسب کشاورزاناین منطقه را  برای انجام بیمه محصولات کشاورزی، شرایط و مقررات پیچیده بیمه و همخوانی نداشتن خسارت‌ها با پرداخت ها دانست.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

صندوق بیمه محصولات کشاورزی زیان ده یا سود ده

دلاور حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،، درحادثه سرمازدگی باغ‌های مازندران درسال ۹۵، ۱۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان مازنی وارد شد و فقط یک دهم باغ‌ها بیمه بوده‌اند که حدود ۶ تا ۷ هزار هکتار از کل باغ‌ها را شامل می‌شود.

وی افزود: پرداخت نشدن غرامت کشاورزان، اعتقاد نداشتن به بیمه و ساختار ضعیف باغ‌ها از دلایلی است که باعث شده باغداران تمایل چندانی به بیمه کردن باغ‌های خود نداشته باشند.

حیدرپور با بیان اینکه همه ساله امکان عقد قرارداد بیمه ازابتدای فروردین تا پایان اردیبهشت برای باغداران مرکبات فراهم است، گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی در شرایط کنونی، عملأ زیان ده است.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

موثر نبودن بیمه برای کشاورزان

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه غرامت از بین رفتن درختان مرکبات در هرهکتار، ۷ میلیون تومان است که همه این مبلغ نیز پرداخت نمی‌شود، گفت: باغداران اگر فقط چوب‌های موجود در این مساحت را بفروشند، ۱۰ میلیون تومان نصیب شان می‌شود. این در حالیست که درآمد کلی باغدار در این یک هکتار به حدود ۳۰ میلیون تومان می‌رسد بنابراین، بیمه در بخش کشاورزی اصلا کارآیی ندارد و عده‌ای به دنبال سواستفاده از آن هستند.

وی افزود: پرداخت غرامت به کشاورزان بسیار کند، قطره چکانی و زمان بر است و در این میان هیچ عامل انگیزشی وجود ندارد که کشاورز را تشویق به بیمه کردن باغات خود کند.

بیمه تضمین تولید، راهکاری برای برون رفت از مشکلات

امنیت اقتصادى که از بیمه محصولات کشاورزى تامین مى شود مى تواند دست کم چهار هدف مهم شامل ایجاد شرایط و فضاى این لزوم براى جذب سرمایه در بخش کشاورزى، تامین عدالت اجتماعى، مقابله با فقر و آسیب پذیرى بویژه در مورد دهقانان و کشاورزان متوسط و کوچک از طریق تضمین ثبات درآمد کشاورزان و کمک به فراهم سازى شرایط توسعه پایدار کشاورزى را برآورده سازد.

سر شکن کردن خطر در زمان‌های بحرانی

بیمه محصولات کشاورزى براى از بین بردن خطرات نقشى ندارد. بلکه به منظور سر شکن کردن خطر در طول زمانهاى مختلف بکارگرفته مى شود.

سر شکن کردن خطر در طول زمان به این شکل صورت مى گیرد که کشاورز با پرداخت حق بیمه، زیان ناشى از وقوع خطر را در طول زمان تقسیم مى کند. به این دلیل حق بیمه را قیمت تامین و ایجاد امنیت براى کشاورزى نیز نامیده اند.

نقش دیگر بیمه محصولات کشاورزى در افزایش سرمایه گذارى در بخش کشاورزى است، باید توجه داشت که هزینه هاى اقتصادى ریسک محدود به خسارت غیر منتظره ناشى از آن نیست. به عبارت دیگر عامل ریسک موجب نا کارایى در تخصیص بهینه سرمایه هاى موجود به سرمایه گذارى هاى کشاورزى و کند شدن روند توسعه سرمایه گذارى هاى جدید مى شود.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، رضوی نیا مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران گفت: صندوق بیمه کشاورزی نهاد پرداخت غرامت به کشاورزان آسیب دیده باغی، دام و طیور و آبزیان در حوادث طبیعی است که از محل دریافت حق بیمه کشاورزی و سهم دولتی، دیون خود را به خسارت دیدگان پرداخت می‌کند که این اعتبارات کافی نیست.

وی افزود: بیمه تضمین تولید، یکی از بیمه‌های حمایتی مهم دولت با هدف حفظ درآمد شالیکاران شمال کشور است، که کشاورزان می‌توانند با پرداخت حق سهم حدود ۱۷ هزار تومان در هکتار زراعت برنج خود را در برابر انواع آفات، بیماری‌ها و شرائط طبیعی آب هوایی نظیر خشکسالی، طوفان و سیل با دریافت هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان غرامت، بیمه کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با بیان اینکه دراین نوع بیمه، شالیزار‌های مازندران به ۶۴ منطقه تقسیم شده است، افزود: در بیمه تضمین تولید، شالیکاران فقط با پرداخت ۱۷ هزار تومان تا هفت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برای هر هکتار می‌توانند غرامت دریافت کنند و تا ۹۰ درصد برای کاهش تولید از سوی صندوق غرامت پرداخت می‌شود.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

خشکسالی در کمین شالیزار‌های مازندران

برنجکاری هم به عنوان مهمترین فعالیت کشاورزی مازندران همه ساله با تهدیدات فراوانی مواجه است. برای امسال نیز مسئولان و کارشناسان هواشناسی و منابع آب مازندران درباره کاهش ۴۵ درصدی بارندگی‌ها و خطر خشکسالی و خسارات ناشی از آن به بخش کشاورزی هشدار‌های زیادی داده اند، اما با این وجود فقط ۱۱ هزار هکتار از مجموع ۲۱۳ هزارهکتار شالیزار مازندران تاکنون بیمه شده اند!
حیدرپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با توجه پیش بینی امسال شرایط خاص براثر کم آبی و خشکسالی در استان از بیمه نوین به عنوان بیمه تضمین تولید برنج در استان خبرداد و گفت:امسال بیمه تضمین تولید نیز با توجه به شرایط اقلیمی و پیش بینی فصلی کم آبی در نظرگرفته شد.

وی با بیان اینکه کشاورزان تاکنون ۱۱ هزار هکتار نسبت به بیمه کشاورزی اقدام کردند، افزود: کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی و شالیکاران توصیه می‌شود از بیمه تضمین تولید برنج در استان استفاده کنند.

حیدرپور گفت: برای عبور از بحران کم آبی، از روش تناوبی آبیاری جهاد کشاورزی استان می‌توانند بهره گیری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: ۵۴ هزار بهره بردار کشاورزی پارسال بیمه شدند و با دریافت ۵۷ میلیارد ریال حق بیمه، ۱۱۰ میلیارد ریال غرامت به متقاضیان پرداخت شد.

وی مناطق کم آب استان در بخش کشاورزی را شامل زمین‌های کشاورزی زیر سد شهید رجایی، سد صالحی مازندرانی و حوزه آبریز هراز اعلام کرد و گفت: کشاورزان این مناطق حتما برای بیمه شالیزاری‌های خود اقدام کنند.

وی به استقبال نکردن کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی از جمله برنج اشاره کرد، افزود: شالیزار‌های استان با توجه به کم آبی‌های اخیر امسال در معرض خطر خشکسالی، کمبود آب قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان امسال به کشت برنج اختصاص یافته است، گفت: بیمه تضمین تولید برنج به کشاورزان بر اساس تعرفه تعیین شده تا سقف ۸ میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.

حیدرپور افزود: گفت: بیمه یکی از کار‌های سیاست‌های حمایتی در این بخش است و کمک می‌کند از خسارت احتمالی وارده شده جلوگیری کند.

۲۰ هزار شالیکار پارسال ۳۲ هزار هکتار مزرعه را بیمه کردند.

بیمه عصای دست کشاورزان مازندرانی در روز های بحرانی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.