از مصرف قارچ‌های فله‌ای و خودرو بپرهیزید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شهروندان از مصرف قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

از مصرف قارچ‌های فله‌ای و یا خود رو بپرهیزیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ عباس اخگری معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره مصرف قارچ های خودرو گفت: شهروندان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوز‌های سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی است مصرف نمایند.

وی ادامه داد: برخی از روش‌ها و معیار‌های سنتی مثل تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص  سمیت قارچ در همه موارد نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید، گفت: برخی از سموم موجود در قارچ‌ها مقاوم به گرما بوده و فرآیند‌های آماه سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن ، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

اخگری ادامه داد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریعتر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید.

وی افزود: در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان نیز همین مسئله بوده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

اخگری افزود: شهروندان در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشند.

انتهای پیام // ف. م

 

خطرات استفاده از قارچ های فله ای یا خود رو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار