مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از خالق «غزل‌های جنوبی» عیادت کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صابر سهرابی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، در گفتگو با تیم پزشکی و فرزند استاد اجتهادی شاعر کازرونی در جریان درمان وی که به علت عارضه مغزی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است، قرار گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، این شاعر را از شاخص‌ترین چهره‌های فرهنگی شهرستان کازرون دانست که پس از سفر به شیراز نیز تأثیرات زیادی در فضای علمیِ انجمن‌های ادبی داشتند.

سهرابی با آروزی بهبودی برای این شاعر تصریح کرد: استاد حسن اجتهادی علاوه بر تخصص در حوزه شعر و طبع آزمایی در قالب‌های مختلف، در فیلم نامه و نمایشنامه نویسی نیز طبع آزموده و آثاری خلق کرده اند.

سهرابی از انتشار نیافتن آثار این شاعر و نویبسنده پیشکسوت ابراز تأسف و بیان کرد: استاد اجتهادی در سال ١٣٨١ تنها مجموعه شعر خود به نام «غزل‌های جنوبی» را به چاپ رساندند، اما بیش از ١٠ تألیف وی به چاپ نرسده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس وعده داد: تا پایان سال حداقل یکی از آثار استاد حسن اجتهادی به ویژه گزیده اشعار وی با حمایت انجمن اهل قلم استان فارس و اداره کل به چاپ برسد.

استاد حسن اجتهادی سوم دی‌ماه ١٣٢٥ در خانواده‌ای اهل علم و ادب در کازرون متولد شده است. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در کازرون و شیراز و تحصیلات دانشگاهی را در رشته زبان و ادبیات فارسی به پایان رسانید. اگرچه غزل‌های حسن اجتهادی از شهرت بیشتری برخوردار است، اما او در بیشتر قالب‌ها شعر می‌سراید. قصیده، مثنوی، رباعی و دوبیتی از قالب‌های قدیم است که اجتهادی در آن‌ها طبع‌آزمایی کرده است. شعر‌های نیمایی و بی‌وزن او نیز خواندنی و دارای نوآوری و استحکام ذهنی و زبانی است.

فعالیت اجتهادی تنها در حوزه شعر خلاصه نمی‌شود، او علاوه بر پ‍‍ژوهش در متون ادبی گذشته و معاصر به نمایشنامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی نیز اشتغال دارد.

غزل‌های جنوبی حسن اجتهادی، تنها کتابی است که در سال ١٣٨١ از اجتهادی چاپ شده است. اما کتاب‌های در جشن تغزل (بیانیه‌های غزل مدرن معاصر)، اشکال و تصاویر (شامل ابداعات و نوآوری‌هایی در شعر کلاسیک- ترکیب و تلفیق قوالب و اسالیب شعر سنتی و ایجاد فرم‌هایی تازه)، ترانه‌های شبنم و گلبرگ (دوبیتی‌ها و رباعی‌ها)، انسان آفتاب و افق (شعر‌های آزاد و نیمایی و سپید)، رهگذر و پل‌های طولانی (قصیده‌ها و مثنوی‌ها)، حقیقت پیروز می‌شود (نمایشنامه)، در شهر دیوار‌ها (فیلم‌نامه‌ها و چند نقد و مقاله در مورد سینما)، اوزان غزلیات حافظ (تقسیم‌بندی بحور غزل‌ها)، تبسم و مهمیز (نوشته‌ها، شعر‌ها و قصه‌هایی به طنز) را آماده چاپ دارد.

انتهای پیام/ن

عیادت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از شاعر کازرونی

برچسب ها: شعر ، وزارت ارشاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار