گزارش‌ها حاکی است رژیم صهیونیستی در حال رایزنی با آمریکاست تا مانع ارائه قابلیت‌های ویژه جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، بر اساس اظهارات یک مقام نظامی صهیونیست، تل‌آویو قصد دارد برای کسب برتری نظامی، تنها دارنده جنگنده‌های آمریکایی اف-35 در خاورمیانه باقی بماند.

همچنین بنابر گزارش‌ها، در مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و آمریکا، درباره نرم‌افزارهای بهبود کارایی این جنگنده نیز صحبت به میان آمده است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی مذاکرات با آمریکا درباره توافق ترکیه برای خرید 100 جنگنده اف-35 آمریکایی را تکذیب کرده است.

گفته می‌شود در ماه ژوئیه، ارتش اسرائیل نرم‌افزاری برای ارتقا کارایی جنگنده‌های اف-35 دریافت خواهد کرد و در این میان، تل‌آویو نگران است ترکیه نیز چنین نرم‌افزاری را دریافت کند. گزارش‌ها حاکی است رژیم صهیونیستی به همین دلیل در حال رایزنی با آمریکا به منظور تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه بدون نصب این نرم‌افزارها بر روی آن است.

توافق فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه انتقاد برخی را در کنگره آمریکا برانگیخته است. چندین قانون‌گذار آمریکایی درخواست کرده اند اجرای این توافق به حالت تعلیق درآید.

جیمز لانکفورد، سناتور آمریکایی، با اشاره به اندرو برنسون، کشیش آمریکایی که از سال گذشته در ترکیه محبوس شده است، گفت: «نگرانی ما این است که ترکیه در حال گذار باشد؛ ترکیه از یک متحد ناتو و شریکی مهم در مبارزه با تروریسم به کشوری تبدیل شده است که  یک شهروند آمریکایی را به عنوان برگ برنده در خاک خود نگهداری می‌کند. این نمی‌تواند رفتار یک متحد باشد.»

بر اساس گفته‌های لانکفورد، این مسئله نشان می‌دهد ترکیه به متحدی تبدیل شده است که مانند گذشته برای آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی افزود: «ترکیه سال‌ها متحد خوبی بوده است؛ اما نمی‌دانیم در چند سال آینده این کشور چگونه خواهد بود. ما باید این منابع (فناوری هوایی) را از آن‌ها سلب کنیم.»

این سناتور افزود آمریکا درباره رژیم صهیونیستی نگرانی ندارد. وی مدعی شد: «هنگامی که اف-35 یا دیگر تجهیزات نظامی خود را به آن‌ها (اسرائیل) می‌دهیم، می‌دانیم از آن‌ها چگونه استفاده خواهد شد. ما می‌دانیم آن‌ها با استفاده از این تجهیزات چه اقداماتی انجام می‌دهند و چه کارهایی نمی‌کنند. اما مطمئن نیستم بتوانیم چنین اظهاراتی را درباره ترکیه نیز بیان کنیم.»

او در مصاحبه با هاآرتص گفت اختلافات اخیر میان ترکیه و آمریکا در مسائل سیاست خارجی باید واشنگتن را بر آن دارد تا در فروش جنگنده‌های اف-35 به ترکیه «دست نگه دارد» و آن را مورد بازبینی قرار دهد.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: «هیچ تردیدی وجود ندارد که اسرائیل می‌خواهد تنها دارنده این قابلیت‌های تهاجمی در منطقه باقی بماند.»

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه گزارش دادند در صورتی که واشنگتن تصمیم بگیرد در واکنش به خرید سامانه اس-400 ترکیه از روسیه، فروش جنگنده‌های اف-35 به آنکارا را لغو کند، ترکیه جنگنده‌های اس یو-57 را از روسیه خریداری خواهد کرد. با این حال، یک منبع در دبیرخانه صنایع دفاعی ترکیه در گفتگو با اسپوتنیک گفت این گزارش‌ها تنها عقاید کارشناسان را منعکس کرده اند و درباره موضع رسمی آنکارا مطلبی را بیان نمی‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار