پاکستان روز دوشنبه بیستمین سالگرد آزمایش‌های هسته‌ای خود را جشن گرفت.

برگزاری جشن بیستمین سالگرد آزمایش‌های هسته‌ای تاریخی پاکستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه پاکستانی تریبون در گزارشی نوشت: پاکستان روز دوشنبه بیستمین سالگرد آزمایش هسته‌ای تاریخی خود را جشن گرفت. پاکستان در سال ۱۹۸۹ در این روز که «یوم تکبیر» نام گرفته است برای واکنش به اقدامات همسایه اش هند این آزمایش را انجام داد.

دفتر وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای و برقراری صلح و ثبات راهبردی جهانی متعهد است.

پاکستانی‌ها روز دوشنبه در نزدیکی کوه‌های «چاغیالانگ» که ۲۶ مه ۱۹۹۸ در آنجا آزمایش اتمی انجام شد، راهپیمایی کردند.

«شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان اعلام کرد جشن سالگرد آزمایش هسته‌ای این کشور باعث شد مردم خواست خود برای تقویت دفاعی و اتحاد پاکستان را تکرار کنند.

این مقام پاکستانی با اشاره به اینکه در این روز کشورش به عنوان نخستین کشور هسته‌ای در جهان اسلام مطرح شد، گفت: «این روز به ما یادآوری می‌کند که برای پیشرفت، اتحاد و تقویت دفاعی باید منافع ملی را اولویت قرار دهیم. قدرت دفاعی پاکستان رسوخ ناپذیر و موازنه قدرت در آسیای جنوبی برقرار شده است».

شاهد خاقان عباسی گفت: در ۱۱ مه ۱۹۹۸ آزمایش هسته‌ای هند طرحی خصمانه را ارائه کرد که بر موازنه صلح و قدرت منطقه‌ای تاثیرگذار بود. به گفته این مقام پاکستانی در آن زمان پاکستان تصمیم گرفت بدون توجه به فشار‌های بین المللی در ۲۸ مه همان سال ۵ آزمایش اتمی را در واکنش به آزمایش هسته‌ای هند انجام دهد.

عباسی روز دوشنبه گفت: توسعه ملی و اقتصاد قدرتمند پاکستان در پی برقرار دموکراسی به وجود آمده اند و در زمان دیکتاتوری هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در این کشور دیده نشده است.

عباسی در این خصوص گفت: «وقتی وارد کشور می‌شوید طرح‌های توسعه‌ای زیادی می‌بینید که در حال اجرا هستند و نخست وزیر سابق آقای نواز شریف آن‌ها را پیش بینی کرده بود و ارزش آن‌ها برابر با صد‌ها میلیارد روپیه است».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار