روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

ناتو در سال ۲۰۱۱ با ادعای «آزادسازی مردم لیبی از شر دیکتاتور معمر قذافی» تمام قد از آشوب‌های این کشور پشتیبانی کرد. نگاهی به تحولات سال‌های اخیر لیبی محک خوبی برای سنجش این ادعای غربی‌هاست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی ضمن بیان مهمترین رویدادهای سالهای اخیر نوشته پس از برکناری معمر قذافی، لیبی همچنان در آشوب و درگیری بی‌پایان به سر می‌برد.

کشته شدن قذافی
کشور لیبی در سال 2011 با آغاز شورشها و ناآرامی‌های تحت حمایت سازمان ناتو به آشوب کشیده شد که این آشوب‌ها خیلی زود منجر به جنگ مسلحانه داخلی در این کشور شد. گروه‌های شورشی در ماه اوت شهر طرابلس، پایتخت لیبی، را اشغال کردند و سرهنگ معمر قذافی، رهبر لیبی، را در ماه اکتبر در شهر زادگاهش «سِرت» هنگامی که قصد فرار داشت، به قتل رساندند.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

چند روز پس از مرگ قذافی، «شورای انتقال ملی لیبی» از آزادی کامل این کشور خبر داد و در ماه اوت 2012 تمام قدرت خود را به «کنگره ملی لیبی» واگذار کرد.

گسترش گروه‌های تروریستی
در 11 سپتامبر 2012 در حمله افراد مسلح به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی، «کریس استیون» سفیر آمریکا  به همراه سه آمریکایی دیگر کشته شدند؛ آمریکا گروه القاعده را به عنوان متهم اصلی معرفی کرد.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

در آوریل 2013 نیز انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی سفارت فرانسه در طرابلس منجر به زخمی‌شدن دو نگهبان فرانسوی شد.

در پی  افزایش ناآرامی‌ها همه هیئت‌های خارجی کشور لیبی را ترک کردند.

دو پادشاه در یک اقلیم
«خلیفه حفتر» از ژنرالهای پیشین  و جاسوس سابق سازمان سیا در ارتش لیبی با کمک مصر و امارات دست به ایجاد سازمانی شبه‌نظامی موسوم به «ارتش ملی لیبی» زد؛ «حفتر» هدف این گروه شبه‌نظامی را مقابله با گروه‌های تروریستی اعلام و در ماه مه 2014 درگیری گروه حفتر با گروه تروریستی داعش آغاز شد.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

در ماه ژوئن 2014 با برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان، «کنگره ملی لیبی» منحل شد، اما در ماه اوت گروه‌های تروریستی نزدیک به داعش طی هفته‌ها حمله‌های مرگبار به شهر طرابلس بار دیگر «کنگره ملی لیبی» را احیا کردند.

با تشکیل دوباره «کنگره ملی لیبی» این کشور عملاً دارای دو دولت و دو پارلمان شد.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

جامعه جهانی یا همان کشورهای عضو سازمان ناتو دولت و پارلمانی را به رسمیت شناختند که طی انتخابات ماه ژوئن تشکیل شده بود؛ مرکز اصلی این دولت و پارلمان در شرق لیبی قرار دارد.

جولان داعش در لیبی
گروه تروریستی داعش مدعی است نخستین حمله خود به لیبی را در ماه دسامبر 2014 انجام داده است.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

داعش در ماه ژوئن شهر «سِرت» واقع در شرق طرابلس را اشغال کرد اما در ماه دسامبر 2016 از این شهر ساحلی بیرون انداخته شد.

درگیری جناح‌های رقیب
پس از ماه‌ها بحث و گفتگو میان جناح‌های سیاسی رقیب در شهر «صخیرات» مراکش و تحت نظارت سازمان ملل سرانجام در دسامبر 2015 «دولت وفاق ملی در لیبی»  تشکیل شد.

با اینکه همچنان دو دولت در لیبی حضور داشت اما شورای امنیت سازمان ملل تنها «دولت وفاق ملی» را به رسمیت می‌شناسد.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

دولت وفاق ملی در دسامبر 2016 سازمان خود را در شهر طرابلس تشکیل داد و «فائز السراج» را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرد.

در ماه ژوئیه 2017 «خلیفه حفتر» و «فائز السراج» در پاریس دیدار و بر اعلام آتش‌بس و برگزاری انتخابات تأکید کردند اما این توافق هیچ تغییری در تحولات واقعی لیبی در پی نداشت.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

سازمان ملل در دسامبر 2017 اعلام کرد دولت دو ساله وفاق ملی تنها چارچوب معتبر برای برون‌رفت از بحران لیبی است، اما «خلیفه حفتر» در اعتراض به این بیانیه سازمان ملل تأکید کرد عمر دولت وفاق ملی به پایان رسیده و قدرت اجرایی خود را از دست داده است.

حفتر گرچه مدعی حمایت از برگزاری انتخابات در سال 2018 است اما تلویحا نیز تهدید می‌کند در صورت شکست روند سیاسی، قدرت را به دست خواهد گرفت.

دور جدید خشونت‌ها
در ماه ژوئن 2018 گروهی مسلح وابسته به تروریستهای نزدیک به القاعده و داعش با هدف آزادی شماری از عناصر خود، به فرودگاه بین‌المللی شهر طرابلس حمله کردند و دست‌کم 20 نفر را به قتل رساندند.

روزشمار یک فاجعه؛ ناتو چگونه لیبی را به آشوب کشید؟

با فاصله چند روز در پی انفجار دو خودرو بمب‌گذاری‌شده در مسجدی در شهر بنغازی نزدیک به 40 نفر کشته شدند.

در دوم ماه مه نیز در حمله دو عامل انتحاری داعشی به کمیسیون انتخاباتی لیبی در شهر طرابلس، 14 نفر جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار