به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛ آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی اظهار کرد: برای تربیت نسلی برومند و آبرومند که مایه پیشرفت جامعه باشد و در مواقع خطر، کشور و نظام را پشتیبانی کند، کانونهایی باید فعال شوند.
مرجع تقلید شیعیان افزود: در بحث قبلی به نقش کانون خانواده در تربیت جوانان اشاره شد و در این بحث به نقش نظام آموزشی در این زمینه پرداخته می شود.
وی تصریح کرد: نظام آموزشی کشور مسئولیت بسیار سنگینی برای تربیت جوانان دارد.
وی با اشاره به دعای حضرت ابراهیم در آیه ۱۲۹ سوره بقره «رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِکَ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَیُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»، افزود: حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا کرد که از دودمان ایشان امتی شایسته بوجود بیاید و از میان این امت، پیامبری از جنس خود آنان برانگیزد که آیات خدا را بخواند و آنان را تعلیم دهد و تزکیه کند.
آیتالله مکارم شیرازی با اشاره به آیه ۲ سوره جمعه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ»، تصریح کرد: در این آیه اشاره شده که خداوند از میان جمعیت درس نخوانده و فاقد علم، رسولی از جنس خودشان برانگیخت که آیاتش را بخواند و تزکیه کند و پرورش دهد و افرادی شایسته تربیت کند.
وی افزود: این بزرگ ترین معجزه است که از میان امتی جاهل و درس نخوانده و فاقد علم، کسی برخیزد که هدفش «تعلیم و تربیت» و «آموزش و پرورش» باشد.
این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه تزکیه از ماده زکات است و زکات به مفهوم نمو است، گفت: خداوند در درون ذات انسان، استعدادهایی قرار داده و رسالت پیامبران این است که علوم و اخلاق را در انسان ها پرورش دهند.
آیت الله مکارم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا در دعای حضرت ابراهیم، «آموزش بر پرورش» و در ابتدای سوره جمعه، «پرورش بر آموزش» مقدم شده است،ادامه داد: این نکته یعنی آموزش و پرورش مثل دو بال هستند و هر دو بر هم تأثیر متقابل دارند و همسنگ هم هستند.
وی با تأکید بر اینکه پرورش و تربیت در نظام آموزشی ما بسیار کمرنگ است، اظهار کرد: مغز فرزندان خود را پر از فرمول ها و مسائل علمی می کنیم اما تربیت اخلاقی بسیار کمرنگ است در حالی که اگر آموزش و پرورش همسنگ هم نباشند، به جایی نمی رسند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه همه دروس نظیر حساب، هندسه، تاریخ، جغرافیا، فیزیک و شیمی در کارنامه نمره خاص دارند، ابراز کرد: در انتهای کارنامه، یک نمره کمرنگی درباره اینکه آیا دانش آموز منظم بوده یا نبوده، به عنوان نمره انضباط می دهند؛ اینکه نمی شود سنگینی را به علم و دانش بدهیم و آخرش یک نمره انضباط بدهیم. ما در صورتی می توانیم به جایی برسیم که این نکات در نظام آموزشی ما همسنگ باشد.
وی خاطرنشان کرد: مغزهای مستعد، پرورش یافته کشور هستند، اما به دلیل اینکه فقط علم آموختیم و در تربیت لازم اهتمام نداشتیم، خدمت به اهل وطن نمی کنند و بخاطر دلار بیشتر به بیگانگان خدمت می کنند؛ انشاءالله این موضوعات با همت متفکران رفع شود.
آیت الله مکارم شیرازی، فرار مغزها را یکی از مشکلات جامعه عنوان کرد و افزود: چرا مغزهای مستعد فرار می کند و جوانانی که نخبه هستند، می روند نوکری خارجی را می کنند؛ برای اینکه ما علم آموختیم اما ادب نیاموختیم.
انتهای پیام/الف