چالش بیکاری موضوعی نیست که این روزها کسی جرات صحبت از آن را نداشته باشد، موضوعی که هم‌اکنون در مشکلات اجتماعی انگشتان اتهام زیادی به سمت او دراز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ این روزها پای حرف دل هر جوان فارغ‌التحصیلی که می‌نشینیم از بیکاری، نبود اشتغال و کاری مناسب برای کسب درآمد کافی می نالد، اما اینکه بخواهیم در بحث نبود اشتغال، مقصری تعیین و حکمی صادر کنیم بی‌شک راه را اشتباه رفته‌ایم چرا که دلیل بیکاری شمار زیادی از جوانان در کشور دلایل و سبب‌های زیادی دارد.

مسئله حمایت از کالای ایرانی، کاهش مالیات بر ارزش افزوده، تسهیل شرایط و رفع موانع موجود بر سر راه تولید و اشتغال، رکود واحدها و کارخانجات به دنبال حضور فعال مافیای سرمایه‌داری خارجی در داخل کشور، رانت‌بازی و پارتی‌بازی و بسیاری دیگر از مسائل مهم، از جمله مشکلات و چالش‌های موجود در بحث بیکاری و نبود اشتغالی مناسب برای جوانان و فارغ‌التحصیلان کشور است.

ابتدا به بحث رکود و فعالیت واحدهای تولیدی و نقش موثر آنها در خصوص رونق تولید و در پی آن توسعه دامنه اشتغال می‌پردازیم.

فعالیت تنها 900 واحد تولیدی و صنعتی در اردبیل

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: نقش تاثیرگذار فعالیت با ظرفیت 50 درصد به بالای واحدهای تولیدی در تداوم اشتغال در یک منطقه و نبود بیکاری غیرقابل کتمان است، اما باید توجه داشت که در صورت نبود واحدهایی با چنین ظرفیتی باید با رفع موانع تولید و تسهیل برخی شرایط نظام بانکی و پولی به فکر راه‌اندازی دوباره واحدهای راکد و نیمه‌فعال در یک منطقه بود چرا که تاثیر این اقدام در بهبود شرایط اشتغال بسیار موثر خواهد بود.

سیدحامد عاملی با اشاره به فعالیت 600 واحد تولیدی و صنعتی فعال در سطح استان اردبیل گفت: هم‌اکنون این تعداد واحد تولیدی و صنعتی با ظرفیت تولید 50 درصد در سطح استان فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: 300 واحد تولیدی و صنعتی دیگر نیز به صورت نیمه‌فعال و در صورت قبول سفارش و تقاضا نسبت به تولید اقدام می‌کنند که میانگین ظرفیت تولید این واحدها نیز 20 الی 50 درصد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم‌اکنون در سطح استان 174 واحد تولیدی و صنعتی راکد و به صورت  غیرفعال داریم که این واحدها نیز در صف دریافت تسهیلات و رفع موانع و نیز بازگشت به چرخه تولید هستند.

عاملی ضمن تاکید بر افزایش روند ارائه تسهیلات و ضرورت همکاری بانکها با سازمان صنعت و معدن به منظور ارائه راهکار به واحدهای راکد و احیای آنها گفت: هم‌اکنون از مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی راکد در سطح استان 18 واحد تسهیلات دریافت کردند.

وی اظهار کرد: همچنین 21 واحد تولیدی نیمه‌فعال نیز با دریافت تسهیلات از بانکهای عامل ظرفیت تولید خود از زیر 50 درصد را به 80 درصد ارتقا داده‌اند، که 34 واحد تولیدی و صنعتی دیگر که ظرفیت 50 درصد داشتند با دریافت تسهیلات هم‌اکنون ظرفیت تولید بالای 90 درصد را دارا می‌باشند.

20 هزار نفری که در این واحدها مشغول به کار هستند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به بحث اشتغال و اهمیت آن در توسعه اقتصادی یک منطقه گفت: در مجموع 900 واحد تولیدی و صنعتی فعال و نیمه‌فعال در استان اردبیل مجموع 20 هزار و 230 نفر مشغول به فعالیت هستند که در صورت احیای واحدهای راکد و ارتقای ظرفیت تولید واحدهای نیمه‌فعال این میزان به طور یقین به حداکثر میزان خود افزایش خواهد یافت.

عاملی بیان کرد: باتوجه به اینکه شعار امسال به حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است باید تمام دغدغه مسئولان و حتی مردم تحقق منویات مقام معظم رهبری در چارچوب همین شعار باشد که همه ما باید بدانیم با حمایت از کالاهای ایرانی زمینه‌ساز اشتغال هزاران جوان بیکار خواهیم بود.

وی به ویژگی‌های منحصربفرد اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران ویژگی‌هایی دارد که ما را از کشورهای منطقه متمایز کرده است، انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین نیروی کار تحصیل‌کرده از جمله مواردی است که به ایران برتری داده است و باید از تمامی این ظرفیتها به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و در راستای رفع و دفع کامل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی از آنها بهره‌مند شد.

با معیارهای جهانی اشتغال فاصله  داریم

کارشناس امور اقتصادی و بازرگانی استان نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل در خصوص بحث مناسب نبودن وضعیت اشتغال در کشور و بیکاری در منطقه گفت: برخی شکاف‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور ما مسبب بسیاری از مشکلاتی می‌شود که بیکاری و نبود اشتغال یکی از این مشکلات کلان منطقه‌ای می‌‌باشد.

محمد باشکوه تصریح کرد: متاسفانه ما هم‌اکنون عقب ماندگی و چالش در بحث اشتغال داریم اما در برخی موارد نیز سرمایه‌گذاری در بحث اشتغال در برخی از سالها تقریبا امیدوارکننده و خوب بوده است اما باز هم در اشتغال و توسعه اقتصادی با معیارهای جهانی فاصله داریم.

وی با اشاره به اینکه حمایت از کالای ملی و رونق تولید و در نهایت اشتغال مستلزم احساس امنیت در بازار داخل است افزود: ما در اقتصاد باید یک مسئله را به خوبی یاد بگیریم و آن هم این است که تئوری علم اقتصاد بر اساس مطلوبیت مصرف کننده است، یعنی اگر کالایی برای مصرف‌کننده مطلوبیت نداشته باشد، این حق مصرف‌کننده است که از آن کالا استفاده نکند؛ بنابراین باید یادمان باشد که اقتصاد توصیه اخلاقی نمی‌پذیرد و اگر می‌خواهیم تولید ملی ما مورد استقبال قرار گیرد، ابتدا باید از سرمایه‌داران داخلی حمایت کنیم.

این کارشناس ادامه داد: باید در گام نخست امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم کنیم و از سوی دیگر استفاده مناسبی از ویژگی‌های خوب اقتصاد کشورمان انجام دهیم.

باشکوه تصریح کرد: حمایت به این معنی است که انحصار در کشور از بین برود و اگر قرار باشد تولیدکنندگان داخلی فعالیت خودشان را بهبود بخشند و گسترش دهند باید عرصه رقابتی برای آنها نیز فراهم باشد چرا که این مهم در رونق تولید و حمایت و در نهایت اشتغال تاثیری انکارناپذیر دارد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه بخش عمده اقتصاد ایران در انحصار برخی افراد و گروه‌هاست و به عقیده من اگر زمینه را برای رقابت میان بنگاه‌های اقتصادی فراهم کنیم و فضای کسب و کار را مناسب کنیم، قطعا کالای ایرانی می‌تواند در ایران و هم در منطقه وارد رقابت ملی و نهایتا رقابت جهانی و بین‌المللی شود.

حمایت از کالای ایرانی ضامن اشتغال پایدار است

مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی رهبر انقلاب با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" گفت: امروز آحاد جامعه در یکی از بزنگاه‌های مهم اقتصاد ملی قرار دارند تا با ترجیح و انتخاب محصولات ایرانی، از تولید ملی حمایت کرده و کشور را به سمت پویایی هرچه بهتر و بیشتر هدایت کنند.

ارژنگ عزیزی تصریح کرد: مردم باید پای تولیدات داخلی ایستاده و تولیدکنندگان باید کالاهای رقابتی و با کیفیت به جامعه تحویل دهند ضمن آنکه تولیدکنندگان نباید از این موضوع سوء استفاده کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه نیاز به "نهضت ارتقای کیفیت" در تولیدات داخلی داریم خاطر نشان کرد: اگر این امر مورد توجه قرار گیرد، خود به خود مردم به مصرف کالای ایرانی رغبت یافته و بی‌شک در این صورت هم اقتصاد و هم اشتغال و هم رقابت جهانی در کشور معنای حقیقی خود را یافته و به صورت تدریجی محقق خواهد شد.

این مسئول با تاکید بر غرور و غیرت مردم ایران برای خرید و حمایت از کالای ایرانی و زمینه‌سازی اشتغال همین مردم در پی حمایت از تولید و تولیدکنندگان ایرانی افزود: هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر آنکه مردم آن کشور مصمم شدند که از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنند.

عزیزی گفت: در سایه این حمایت ملی و به وجود آوردن بستر و زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری جدید و حفظ سرمایه‌گذاریهای موجود با توجه به بازسازی و نوسازی و رقابتی ساختن آنها می‌توان به آینده کشور و اشتغال پایدار و منافع ملی، احساس نشاط و سرزندگی جوانان و رضایت مصرف‌کنندگان امید داشت.

کشور ما فارغ‌التحصیل بیکار فراوان دارد

جاوید عبداللهی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل ضمن گله‌مندی از وضعیت نامناسب اشتغال در کشور و نیز نیاز مبرم جوانان به کار و درآمد مناسب گفت: متاسفانه هم‌اکنون بسیاری از جوانان کشور و به تبع در استان ما فارغ‌التحصیلان خوبی هستند اما شاغلان خوبی نیستند، چرا که در بسیاری از موارد در هیچ کجای این کشور شغلی مناسب به این جوانان نمی‌بینند و همین مسئله سبب به وجود آمدن غول بیکاری در کشور شده است.

وی تصریح کرد: اگر امروز من دانشجوی ترم آخر و امیدوار به مشغول به فعالیت در یک شرکت یا مکانی معتبر هستم، باید به خوبی بدانم که با این اوضاع اقتصادی کشور به سختی بتوان بعد از اتمام تحصیل شغلی مناسب حرفه و سواد خود در استان و یا حتی شهرهای دیگر برای خود پیدا کرد.

این دانشجوی نمونه ضمن همدردی با سایر دانشجویان در کشور نیز گفت: من یک دانشجو هستم و به خوبی شرایط دانشجوی هم قشر خود را درک می‌کنم که با چه سختی و مشقت و توان مالی اندک به فکر تامین هزینه‌های گزاف دانشگاه و تحصیل هست و تبعا بعد از فارغ‌التحصیلی این دانشجو به دنبال یک شغل مناسب برای تامین درآمد و منبع مالی و نیز جبران هزینه‌های از دست رفته خواهد بود که متاسفانه در اکثر موارد جوانان به دنبال ناامیدی از این شرایط موجود به مشکلاتی دامن می‌زنند که گاه آینده و آتیه کل مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد.

وی اظهار کرد: متاسفانه با اینکه به زبان آوردن این جمله بسیاری دردناک و درآور است باید بگویم که هم‌اکنون کشور ما چیزی که به تعداد انبوه و فراوان دارد جوان فارغ‌التحصیل بیکار است که باید مسئولان با چاره‌اندیشی و راهکارهای مناسب اقتصادی به فکر جبران این وضعیت و بهبود شرایط اشتغال جوانان کشور باشند.

نیاز مبرم جوانان؛ کار، کار، کار!

یکی از مشکلات اساسی امروز مردم و به‌ویژه نسل جوان ما در سال‌های اخیر بحث اشتغال و نبود شغلی مناسب است.

اما اخیرا با نامگذاری سال به حمایت از کالای ایرانی روزنه‌ای به سمت رفع بیکاری و بهبود وضع اشتغال در کشور باز شد که در این صورت با خرید و حمایت از کالای داخلی هم کارفرمایان را می‌توان حمایت کرد تا محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند و هم می‌توان به ایجاد و پایداری اشتغال کارگران کمک قابل‌توجهی کرد.

لکن هم‌اکنون نیز در بسیاری از موارد شاهد هستیم که در سایه نبود حمایت های کافی از تولیدکنندگان و کالای ملی وضعیت بحرانی بر اقتصاد کشور حاکم می شود که در صورت تداوم این اوضاع اقتصاد کشور فلج خواهد شد و جبران این وضعیت و بازگشت به اوضاع کنونی و یا شرایط مقبول‌تر بسیار سخت و شاید هم جبران‌ناپذیر خواهد بود.

پس بهتر است تا دیر نشده اقدامی اساسی پی‌جویی کرده تا بدین ترتیب از خروج نخبگان و ارز ملی از کشور، رکود اقتصادی که می‌تواند آتیه وحشتناکی را برای فرزندانمان رقم بزند و نیز اتلاف نیروهای کاری و انسانی جلوگیری کنیم.

البته شایان ذکر است که هم‌اکنون در بطن دولت اقدامات بسیاری برای بهبود اوضاع کشور در حوزه‌های همچون تولید، اشتغال و بحث مدیریت واردات انجام شده است که باید گفت که نه بخشی بلکه همه اینها به تنهایی کافی نبوده و بهبود اوضاع اقتصادی کشور و نجات مردم از این وضعیت نابسامان نیازمند و مستلزم راهکارهای کارشناسی‌شده و تداوم تدابیر و اندیشه‌های جامع اقتصادی و اجتماعی می‌باشد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.