مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه بادی جهان در ریگ یلان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ریگ یلان» که در کویر لوت و در نزدیکی نقطه تلاقی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی قرار گرفته است، مرتفع‌ترین هرم ماسه‌ای جهان است. این پهنه ماسه‌ای وسیع، شکلی شبیه مستطیل و گستره‌ای شمالی-جنوبی دارد. فاصله شمال تا جنوب آن حدود ۱۵۰ کیلومتر و فاصله شرق تا غرب آن حدود ۷۰ کیلومتر است.

مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه بادی جهان کجاست؟

 اگرچه از گذشته تا به حال محققان داخلی و خارجی زیادی مایل به سفر کردن به «ریگ یلان» بودند، اما به دلیل عوارض پیچیده زمین‌شناسی و موانع طبیعی بسیار سخت، فقط تئودور مونو و احمد مستوفی به بخش کم‌ارتفاع جنوب شرقی این ریگ وارد شدند. احمد مستوفی، استاد جغرافیای دانشگاه تهران در سال ۱۲۹۱ بود. وی بنیانگذار و نخستین استاد ژئومورفولوژی در ایران است.

مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه بادی جهان کجاست؟


براساس شواهد موجود، بلندترین تپه‌های ماسه‌ای جهان با ارتفاعی بالغ بر بیش از ۴۷۵ متر در «ریگ یلان» قرار گرفته‌اند. تپه‌های ماسه‌ای این منطقه از خانواده تپه‌های عرضی هستند و اساسا از رشته‌های نامتقارن تشکیل شده‌اند.

مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه بادی جهان کجاست؟


قطب حرارتی زمین با بیش از ۷۰ درجه سلسیوس نیز در این ریگ قرار دارد.

لازم به ذکر است؛ فرج‌الله محمودی، استاد ژئومورفولوژی دانشگاه تهران نام«ریگ یلان» را در کتاب ریگ‌زار‌های مهم ایران ذکر کرده است.

انتهای پیام/

مرتفع‌ترین هرم ماسه‌ای جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۷
کویر زیباست
آخرین اخبار