عضو سابق هیئت نظارت بر چاپ اسکناس:

موزه‌ها بیانگر تاریخ یک ملت در پازل زمان هستند

عضو سابق هیئت نظارت بر چاپ اسکناس گفت: موزه‌ها نشانگری شفاف و بیانگری رسا برای تاریخ، فرهنگ، ذوق و زیبایی هنری ملت‌ها در پازل زمان به شمار می‌روند.

 موزه‌ها بیانگر تاریخ یک ملت در پازل زمان هستندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ اسدالله بادامچیان در مراسم رونمایی از مجموعه اسکناس و سکه‌های اهدایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موزه آستان قدس رضوی، با بیان این که اهمیت موزه در ایران شناخته شده نیست و چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، افزود: موزه‌ها روایتگر تاریخ سیاست حکومت صنعت و توانمندی کشور‌ها و جوامع در قرن‌های گذشته است.

وی با اشاره به جایگاه موزه‌ها در عبرت‌پذیری جوامع و آشنایی با تاریخ هر ملت و نیز تاریخ گذشته ایران گفت: پرداختن به تاریخ کهن ایران در زمان داریوش و سکه دریک ضرب شده توسط وی نشان می‌دهد این کشور در دوره تاریخی مذکور که بیش از دو هزار سال از آن می‌گذرد، پایه‌گذار مبنای طلا در مبادلات تجاری بوده است.

بادامچیان ادامه داد: این مطلب نشان‌دهنده یک تاریخ تمدن، حکومت قوی و مقتدر و فکر عمیق جهانی در آن دوره زمانی می‌باشد.

وی اضافه کرد: از این که یک سکه در موزه، تاریخی به این عظمت با خود یدک می‌کشد، می‌توان به جایگاه موزه‌ها در بیان تاریخ یک ملت پی برد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی همچنین موزه‌ها را مرکز نگهداری اسناد مهمی معرفی کرد که پژوهش‌گران در حیطه‌های مختلف پژوهشی قادر خواهند بود از آن بهره‌مند شوند.

بادامچیان با اشاره به موزه جواهرات بانک ملی به عنوان دومین موزه جواهرات سلطنتی در دنیا به لحاظ ارزش جواهرات گفت: این موزه و موزه‌های آستان قدس رضوی و نیز سایر موزه‌های معتبر ایران، سرمایه‌های ملی کشور و میراث جهانی هستند.

وی ادامه داد: این ثروت‌های ملی بیش از آن که ارزش مادی داشته باشند، دارای ارزش معنوی هستند که خود نشانگر سیطره ایران بر بسیاری از کشور‌ها است.

بادامچیان درباره جایگاه موزه سکه در میان سایر موزه‌ها گفت: دانش سکه‌شناسی، دانشی گسترده است که تاریخ، حکومت، اقتصاد و میزان لیاقت حکمران، فرهنگ حاکم، استقلال و یا وابستگی قدرت و ضعف آن و سایر امور را بیان می‌کند.

عضو سابق هیئت نظارت بر چاپ اسکناس همچنین ضمن تاکید به توجه بیشتر درباره گسترش موزه‌ها، به فعالیت‌های آستان قدس رضوی در این زمینه اشاره کرد و اقدامات آن را ستودنی دانست.

بادامچیان با اشاره به فعالیت بانک مرکزی در تدوین کتابی از آثار موزه جواهرات بانک مرکزی گفت: اشیایی که در این کتاب به خوانندگان معرفی می‌شود نشان‌دهنده اقتدار ایران در گستره تاریخ است که بسیاری از نا آگاه اند.

گفتنی است در این مراسم که با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و جمعی از مدیران ارشد آستان قدس رضوی برگزار شد، از مجموعه سکه‌ها و مسکوکات تاریخی متعلق به یک سده گذشته تاریخ اسکناس و سکه ایران رونمایی شد.
 
انتهای پیام / ه.ز
 

رونمایی از مجموعه اسکناس و سکه‌های اهدایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به موزه آستان قدس رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.