سیستان وبلوچستان بیش از ۷۴ هزار نفر شتر دارد که بخشی از این شتر‌ها هنگام عبور از جاده‌های این استان تصادفات مرگباری را رقم می‌زنند و این امر موجب نگرانی بسیاری از مردم این استان شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، رها سازی شترها در کنار جاده و نبود ساربان همراه این حیوانات یکی از عواملی حادثه ساز در محورهای سیستان وبلوچستان است که سبب شده شاهد وقوع حوادث تلخی برای مردم باشیم.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

استان سیستان و بلوچستان با وجود داشتن نیمی از شتر‌های کشور ظرفیت مطلوب و کلانی دارد، اما این حیوان وقتی بدون ساماندهی رها می‌شود حوادث مرگباری را در جاده‌ها برای خودرو‌های عبوری رقم می‌زند.

گذر از بیابان‌های خشک و بی آب و علف با گرمای بسیار زیاد و طوفان‌های شن، گاه زندگی و نشاط را از یاد انسان می‌برد و هیچ کس گمان نمی‌کند در این بیابان‌ها موجود زنده‌ای وجود داشته باشد تا اینکه شتری از دور با لب‌های خندان و کوهان‌های خاص خود نمایان می‌شود.

برخی از عشایر و روستاییان شتر‌های خود را برای چرا در بیابان رها می‌کنند و این حیوانات نیز بر حسب عادت پس از چرا و سیرکردن شکم شان برای نوشیدن آب به محل اصلی خود و یا چاه‌های آبی که پیشتر توسط صاحبانشان حفر شده حضور می‌یابند و هر گاه صاحب شتر نیاز به شترهایش دارد به وسیله یک شتر یا ماشین و موتورسیکلت آن‌ها را از سطح بیابان جمع آوری می‌کنند.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

برخی از همین حیوانات زیبا و پرظرفیت وقتی بدون صاحب و ساربان برای چَرا در بیابان‌ها رها می‌شوند پس از گشت و گذار و فارغ شدن از چَرا مکانی را برای استراحت پیدا کرده و در طول روز ساعاتی را در زیر سایه درخت و در شب‌ها نیز مکان مناسبی، چون آسفالت جاده‌ها را برای نشستن و نشخوار کردن انتخاب می‌کنند.

برخی رانندگان اتوبوس‌ها می‌گویند: اگر کمربند‌های مخصوص شبرنگ به شتر‌ها بسته شود به راحتی از دوردست قابل مشاهده خواهند بود و رانندگان متوجه حضور آن‌ها در جاده می‌شوند.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

اجرای طرح پلاک کوبی شترها در حال انجام است 

مجتبی پیری مدیرکل جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: از مجموع ۱۴۰ هزار نفر شتر کشور ۷۴ هزار و ۹۹۲ نفر در سیستان و بلوچستان نگهداری می‌شوند به طوری که این استان در پرورش شتر رتبه نخست کشور را دارد.

مجتبی پیری افزود:حدود ۳۶ هزار نفر شتر از آذرماه پارسال تاکنون با اعتبار افزون بر پنج میلیارد ریال در این استان پلاک کوبی شدند.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

وی افزود: طرح پلاک کوبی شتر در سیستان و بلوچستان در راستای اجرای سند توسعه پرورش این حیوان و با هدف ساماندهی، هویت دار کردن، اجرای برنامه اصلاح نژاد شتر و کنترل قاچاق در حال انجام است.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

وی ادامه داد: سند توسعه شتر در کنار ۲۱ سند دیگر توسعه بخش کشاورزی این استان ارائه شده است که بر این مبنا در طول یک برنامه پنج ساله تعداد شتر‌های استان به افزون بر ۱۰۰ هزار نفر ارتقا یابد.

گرچه این تعداد فرصت‌های شغلی و درآمدزایی مناسبی را در این استان مهیا کرده است، اما وجود این حجم از شتر‌ها مشکلات فراوانی را در جاده‌های سیستان و بلوچستان بوجود آورده است که با توجه به وزن بالای شترها، برخورد خودرو با این حیوانات بسیار خطرناک است.

شهرستان‌های دلگان و ایرانشهر در جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان از یکسو به دلیل قرار گرفتن در سه راهی زاهدان، چابهار و بم یکی از پرتردد‌ترین مسیر‌های ارتباطی محسوب می‌شوند و از سوی دیگر با توجه به پرورش و نگهداری تعداد زیادی شتر، آمار بالایی از برخورد خودرو با شتر را دارند.

هر سال تعدادی از وسایل نقلیه در حال تردد در محور‌های سیستان و بلوچستان با شتر برخورد می‌کنند که متاسفانه ۹۰ درصد سرنشینان این خودرو‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

البته یکی از راهکار‌های پیشنهاد شده برای کاهش خطرات برخورد خودرو‌ها با شتر‌ها در جاده به ویژه در شب نصب جلیقه‌های شب نما به حیوانات و یا شبرنگ زدن به آن‌ها است.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

حفر کانال برای جلوگیری از تصادف خودروها با شتر در حاشیه محورها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،گفت: این استان بیشترین تعداد شتر را در خود جای داده و این امر سبب شده تا برخی اوقات هنگام عبور این حیوانات از مسیر‌های ارتباطی حوادث هولناکی رخ دهد که بیشتر این حوادث منجربه مرگ هموطنان می‌شود.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

علی خانقائی افزود: حفر کانال در حاشیه مسیر‌ها و محور‌هایی که عبور شتر در آنجا زیاد است یکی از راه‌هایی است که برای پیشگیری از تصادف با شتر پیشنهاد شده و در دستور کار دستگاه‌های دست اندرکار قرار گرفته است.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

وی با اشاره به گردن آویز‌های شبرنگ افزود: از آنجائیکه در برخورد خودرو با شتر مالکان شتر مقصر شناخته می‌شوند، این افراد باید نسبت به تهیه گردن آویز شبرنگ برای شتر‌ها اقدام کنند.

وی بیان کرد: پلاک‌کوبی شتر‌ها نیز سبب احساس مسئولیت مالکان شتر شده و باعث می‌شود تا شتر‌ها بصورت سرگردان رها نشوند.

سیستان وبلوچستان مستعد پرورش شتر در کشور 

سید دانیال محبی  استاندار سیستان و بلوچستان  گفت: وجود بیش از ۷۴ هزار نفر شتر در این استان ظرفیت بسیار خوبی را در بخش‌های مختلف بخصوص تولید گوشت فراهم می‌کند که این ظرفیت در کنار صید ۸۰ درصد تن ماهیان کشور و برداشت ۱۲۰۰ تن میگو از مزارع سایت گواتر از جمله توانمندی‌های استان است.

شترهای سرگردان بلای جان مسافران

سید دانیال محبی افزود: حمایت تولید و سرمایه گذاری در صنعت گوشت، پرورش طیور، توسعه و تجهیز واحد‌های فنی و آزمایشگاهی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نیازمند حمایت ملی است.

وی اظهار داشت: زمینه ایجاد پرواربندی دام در تمامی دامداری‌های مجاز سیستان و بلوچستان در شعاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر از مرز باید فراهم شود.

وی بیان کرد: حجم واردات دام از مرز‌های شرقی سیستان و بلوچستان صنعت تولید و استحصال گوشت قرمز این استان را به یکی از صنایع اشتغالزا و دارای ارزش افزوده تبدیل کرده است.

محبی با اشاره به تهیه سند شتر از سوی جهاد کشاورزی و مستعد بودن زمینه پرورش آن در سیستان و بلوچستان گفت: خروج شتر وارداتی از این استان به منظور کاهش قاچاق به استان‌های هدف توسط دامپزشکی باید برنامه ریزی شود.

وجود ۵۰ درصد شتر‌های کشور در سیستان و بلوچستان می‌تواند زمینه ساز بسیاری از فعالیت‌ها باشد که یکی از نمونه‌های کوچک آن مسابقات شتر سواری است که در برخی کشور‌ها هر سال در چند نوبت برگزار شده و سبب جذب گردشگران بسیاری می‌شود، پس باید با انجام اقدامات لازم خطرات جاده‌ای این حیوانات دوست داشتنی و خنده رو را کاهش داد.

بدین منظور ضروریست دستگاه‌های دست اندرکار، چون جهادکشاورزی، امور عشایری، حمل و نقل و پایانه ها، راه و شهرسازی، پلیس راه و نیروی انتظامی و ... در نشست‌های مختلف با عشایر و مالکان شتر‌ها آنان را متقاعد سازند تا اقدام به نصب گردن آویز شب نما یا شبرنگ و امثال آن بر روی بدن شتر‌ها کنند تا از خطرات و تلفات جاده‌ای جلوگیری شود.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: حوادث ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار