آیت الله سبحانی گفت:ارتباط با دولت‌های خارجی خوب است اما بایدمصالح وامنیت ایران حفظ شودودرکارجامعه اسلامی مداخله‌ای نداشته باشند.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت‌الله سبحانی ظهر دیروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، با بیان اینکه پیش از انقلاب سر نخ کشور به دست بیگانگان بودگفت:ما فقط مصرف کننده و آن‌ها تولید کننده بودند و هیچ اختیاری از خود نداشتیم.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به تاکید اسلام بر استقلال مسلمانان ادامه داد:کفار نباید در امور داخلی کشورهای اسلامی کوچک‌ترین مداخله‌ای داشته باشند.

وی افزود: شاهان قاجار تفکرات باطلی داشتند چرا که وقتی به یکی از شاهان قاجار گفتند چرا کبریت را از خارج وارد می‌کنید و خودتان کارخانه‌ای برای تولید آن تأسیس نمی‌کنید، گفت نیازی نیست چرا که خارجی‌ها مانند حیوان برای ما کار می‌کنند و ما استفاده می‌کنیم.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به سال روز میلاد امام حسن(ع) بیان کرد: این امام همام بسیار مورد علاقه پیامبراسلام(ص) بود گاهی سؤال می‌شود چرا که امام حسن (ع) با معاویه صلح کرد که باید گفت در اسلام دو قانون داریم، چرا که اسلام همیشه ما را به نبرد دعوت نمی‌کند و گاهی ملزم به صلح هستیم و قانون واحد نمی‌تواند جامعه اسلامی را اداره کند.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: به همین جهت پیامبر(ص) نیز همین گونه که با کفار و مشرکان می‌جنگد در حدیبیه نیز با کفار صلح می‌کند و ثمره آن فتح مکه در چند سال بعد بود.

آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: امام حسن(ع) در موضوع صلح مجبور بودند، این امام همام چندین بار یارانی را برای قیام آماده کردند ولی معاویه شبانه سران لشکر امام حسن(ع) را خرید و به آن‌ها رشوه داد به همین جهت قیام تا زمان امام حسین(ع) به تأخیر افتاد و این خواست و اراده الهی بود.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به اهمیت حمایت از کالای ایرانی و توجه به ظرفیت‌های داخلی عنوان کرد: اگر تولید به ویژه تولیدات در امور کشاورزی به جایی نرسد و نتوانیم در این عرصه پیشرفت داشته باشیم سرنخ زندگی ما به دست بیگانگان خواهد افتاد و همچون سالیان پیش از انقلاب گرسنگی و بدبختی به جان این کشور خواهد افتاد.

وی با اشاره به شروط ارتباط با دولت‌های خارجی تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم دور ایران دیواری بکشیم و تنها زندگی کنیم بلکه در دوره کنونی ارتباط با دولت‌های خارجی خوب است اما باید مصالح و امنیت ایران حفظ شود و همچنین آن‌ها در کار جامعه اسلامی مداخله‌ای نداشته باشند.

 آیت‌الله جعفر سبحانی،با اشاره به ویژگی‌های فرزندان امام علی(ع) اظهار کرد: رسول اکرم(ص)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را مانند دو فرزند هارون می‌دانست، هارون هم دو فرزند به نام‌های شبر و شبیر داشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: سپاهیان امام حسن(ع) در جنگ با معاویه، یک دست نبودند، گروهی از آن‌ها برای جنگ با معاویه اصرار داشتند و جان برکفان ارتش امام حسن(ع) بودند، حجر بن عدی در این گروه قرار داشت، یک دسته از سپاهیان امام حسن(ع) تابع رئیس عشیره خود بودند و رئیس عشیره سرنوشت این افراد را در دست داشت.

وی بیان کرد: اسلام تک قانونی نیست که فقط جهاد قانون آن باشد، به عنوان مثال پیامبر(ص) در بدر و احد جنگید، اما در حدیبیه صلح کرد، این به دلیل مصالحی بود و ثمرات صلح حدیبیه دو سال بعد از آن مشخص شد، در جنگ باید مصالح را در نظر گرفت.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دسته بندی سپاهیان امام حسن(ع) گفت:گروهی از سپاهیان تنها به دلیل داشتن بغض از معاویه در سپاه امام حسن(ع) بودند، گروهی هم برای کسب مال و مقام به لشکر این امام معصوم پیوستند، گروهی از سپاهیان امام حسن(ع) هم انسان‌های ناآگاهی بودند که شناختی نسبت به حق و باطل نداشتند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: براساس قاعده نفی سبیل نباید ما مسلمان به حدی به کافران نزدیک شویم که آن‌ها در کارهای داخلی ما دخالت کند، دلیل عقب ماندن در کشورمان در 150 سال پیش این بود که دولت‌ها در ایران بی کفایت بودند و سرنخ در دست کافران بود و به صورت بی حساب و کتاب واردات به ایران صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: برخی از فرماندهان سپاه امام حسن(ع) با دریافت رشوه از معاویه، جنگ را رها کردند و موجب شدند که سپاه امام حسن(ع) شرایط ادامه جنگ را نداشته باشد، اگر جنگی بین لشکر امام حسن(ع) و بین سپاه معاویه درمی‌گرفت، ریشه تشیع از بین می‌رفت.

وی در پایان یادآورشد: به دنبال این نیستیم که دور کشورمان دیوار بکشیم، در این راستا ارتباط با کشورهای خارجی به شرط عدم مداخله آن‌ها در ایران اشکالی ندارد، البته نباید به مصرف کننده صرف کالاهای خارجی تبدیل شویم.

انتهای پیام/ح

جنگ و صلح تابع مصالح است/ظرفیت داخلی و حمایت از کالای ایرانی مورد توجه مسئولان قرار گیرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار