اقتصاددانان فرانسوی آینده اقتصادی عربستان سعودی را تیره و تار و فراری دهنده سرمایه گذاران توصیف کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ­روزنامه الشرق قطر به نقل از اقتصاددانان فرانسوی، آینده اقتصادی عربستان سعودی را تیره و تار و فراری دهنده سرمایه گذاران توصیف کرد.  

سیاستمداران و اقتصاددانان فرانسوی گفتند ماجراجویی‌های سیاسی بی هدف رژیم سعودی موجب فرار سرمایه گذاران خارجی و بحرانی شدن اوضاع اقتصادی داخلی عربستان به شکلی گسترده و خطرناک شده است و در آینده نزدیک کنترل این ناآرامی‌های داخلی دشوار خواهد شد به ویژه که دولت فاقد طرحی برای مقابله با بحران‌ها و ارزیابی درست اوضاع است و آزادی‌ها را به شدت محدود و حقوق بشر را به شکل آشکار نقض می‌کند.  

انریکو سارود، دیپلمات سابق در وزارت امور خارجه فرانسه و عضو کمیته عالی حزب «جمهوریت به پیش» به روزنامه الشرق گفت: سیاست بی پروایی که عربستان از سال ۲۰۱۵ در پیش گرفته موجب گشوده شدن حساب نشده‌ جبهه‌های جنگ در منطقه شده است.  

ریاض به تحریک امارات وارد جنگ در یمن شد و در این جنگ میلیارد‌ها دلار از اموال خود را از دست داد. انصارالله با موشک‌های بالستیک مناطق جنوبی عربستان را هدف قرار دادند و سرمایه گذاران نگران شدند و سرمایه‌های زیادی را از عربستان خارج کردند.

بحران بزرگتری که عربستان به آن وارد شد محاصره قطر برخلاف قوانین و توافقنامه‌های منطقه‌ای و بین المللی و غارت فروشگاه‌های قطری‌ها در عربستان به علت بحران سیاسی بود. این کار نیز موجب نگرانی سرمایه گذاران خارجی شد، زیرا نشان داد در عربستان هیچ قانون و هیچ تعهدی وجود ندارد و هرگونه اختلاف بین ریاض و دیگر کشور‌ها به معنای از بین رفتن سرمایه‌های اتباع این کشور‌ها در عربستان است. اما فاجعه بزرگ، بازداشت سرمایه گذاران و بازرگانان و شاهزادگان در هتل ریتز کارلتون و باج خواهی از آنان برای پر کردن خزانه خالی و به ویژه جمع آوری ارز خارجی بود. این اقدام موجب وحشت سرمایه گذاران خارجی شد، زیرا نشان داد عربستان امنیت مالی و جانی سرمایه گذاران خارجی را تضمین نمی‌کند.  

آلن ونست، استاد علوم سیاسی و اقتصادی در دانشگاه آزاد پاریس نیز گفت: بازار عربستان به بازاری مخدوش تبدیل شده است که سرمایه گذاران خارجی را می‌ترساند. نشانه آن نیز استقبال نکردن سرمایه گذاران از طرح عرضه ۵ درصد سهام شرکت نفتی آرامکو در بورس‌های جهانی است. سرمایه گذاران حاضر نیستند ریسک سرمایه گذاری در شرکتی را بپذیرند که صاحبان آن به قوانین و معاهده‌های بین المللی احترام نمی‌گذارند و کشور را بر اساس تمایلات شخصی خود اداره می‌کنند. همچنین خبر‌ها حاکی است خزانه عربستان خالی شده است و این مسئله به زودی بر زندگی مردم این کشور تاثیر خواهد گذاشت. ده‌ها شرکت بزرگ بین المللی طی پنج ماه اخیر بخش مهمی از سرمایه‌های خود را از عربستان به دیگر کشور‌ها منتقل کرده اند. ما از این مسئله آگاه هستیم، ولی این موضوع به علت شفاف نبودن اطلاعات در بازار عربستان و ضعف ساختار اطلاعاتی این کشور علنی نشده است. طرح عظیم «نئوم» که برای آن تبلیغ می‌شود با رکود مواجه است و به عللی که در بالا گفته شد کسی از آن استقبال نکرده است. اکنون رژیم سعودی نتیجه فجایع سیاسی را که در منطقه به وجود آورده است، متحمل می‌شود و در محاصره بحران‌های اقتصادی داخلی و افزایش تورم و مردمی قرار گرفته است که از گرانی و بحران‌های اقتصادی و سرکوب آزادی‌ها و پیگرد مخالفان شکایت دارند. گزارش رسانه‌های غربی نشان می‌دهد عربستان به زندان بزرگی تبدیل شده است که هیچ کس در آن امنیت ندارد. چنین تصویری از عربستان قطعا خوشایند سرمایه گذاران خارجی نیست و هرگونه تلاش برای تحقق بخشیدن به چشم انداز ۲۰۳۰ را از بین می‌برد. سیاست‌های بی هدف با دیدگاه توسعه‌ای همخوانی ندارد و آینده اقتصادی عربستان قطعا تاریک است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، فرانسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار