سناتور آمریکایی به شدت از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره بازگشت روسیه به گروه ۷ انتقاد کرد و آن را عامل تضعیف نقش آمریکا در جهان دانست.

مک‌کین: اقدامات ترامپ موجب تضعیف آمریکا در دنیا استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، جان مک‌‌کین، سناتور ایالت آریزونا، اظهارات روز جمعه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  درباره روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آن را اقدامی در تناقض با رئالیسم اصولی دانست که راهی مطمئن برای کاهش قدرت آمریکا در جهان را فراهم می‌کند. ترامپ روز جمعه خواستار بازگشت روسیه به گروه هفت شده بود.

مک کین سومین سناتور جمهوری‌خواه است که بیانیه ترامپ را، مبنی بر اینکه نشست گروه هفت نباید این هفته در کبک کانادا بدون حضور روسیه برگزار شود، مورد انتقاد قرار داد. این سناتور آمریکایی در سخنان خود به مقایسه لحن نرم‌تر ترامپ نسبت به روسیه در مقابل تاکتیک‌های مذاکره‌ای سختگیرانه او در برابر مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا پرداخت.

مک کین در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس جمهور به طرزی غیر قابل انکاری به دشمنان ما احترام و عزتی را نشان داد که باید در مقابل متحدان نزدیک ما بکار گرفته شود.

او در ادامه افزود: ملت‌های که ارزش‌های مشترکی با ما دارند و طی دهه‌های گذشته در کنار ما قربانی شده‌اند، مورد تحقیر قرار گرفته‌اند. این اقدام رئیس جمهور برخلاف رئالیسم اصولی است و مسیر مطمئنی برای تضعیف قدرت برتر آمریکا در دنیا خواهد بود.

مک کین از جمله اولین قانونگذاران کنگره آمریکا بود که خواستار خروج روسیه از این گروه شد. او در سال 2003  ضمن حمایت از خروج روسیه از گروه هشت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا را ترغیب به تعلیق عضویت روسیه در گروه هشت کرد.

ترامپ روز جمعه و پیش از ترک آمریکا به مقصد کانادا اعلام کرد که روسیه باید به پای میز مذاکره با  دیگر اعضای گروه هفت باشد. ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید اعلام کرد: من پیشنهاد می‌کنم و البته این مسئله بستگی به آنها دارد اما روسیه باید در این نشست حضور داشته باشد و بخشی از آن باشد، چه این مسئله خوشایند شما باشد و چه نباشد و این از نظر سیاسی درست نیست اما ما باید امور دنیا را پیش ببریم.

اظهارات ترامپ به سرعت از سوی دو تن از سناتورهای جمهوریخواه مورد انتقاد قرار گرفت. بن سس، سناتور ایالت نبراسکا، این چنین اقدامی را ضعیف خواند. او در سخنان خود گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دوست ما نیست. او به دنبال راه انداختن جنگ سایه‌ای علیه آمریکا است و آمریکا نیز باید به همین شکل عمل کند.

جف فلیک، سناتور ایالت آریزونا و عضو کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد: روسیه نباید به عضویت دوباره گروه هفت درآید.

اظهارات  روز گذشته ترامپ انتقاد نمایندگان دموکرات را نیز به همراه داشت. چاک شومر، رهبر اقلیت‌های دموکرات‌ سنا در این باره گفت: رئیس جمهور در حال تبدیل کردن سیاست خارجی ما را تبدیل به یک شوخی بین‌المللی می‌کند و بدون هیچ دلیلی به کشور ما آسیب همیشگی وارد می‌کند.

دیک دربین، سناتور ایالت ایلی نوی، از رویه دوستانه ترامپ در مقابل پوتین در مقایسه با روند سختگیرانه او در مقابل مکزیک، کانادا و اتحادیه اروپا انتقاد کرد. او گفت: اکنون ببیند که رئیس جمهور به پای دشمن ما افتاده است و متحدان قدرتمند ما را تنبیه می‌کند.

پس از الحاق کریمه به روسیه در سال 2014، عضویت این کشور در گروه هفت به حالت تعلیق درآمد. کشورهای غربی این اقدام روسیه را نقض قوانین بین‎‌المللی و حاکمیت اوکراین دانستند.

انتهای پیام/

انتقاد مک‌کین از اظهارات ترامپ درباره عضویت روسیه در گروه 7

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار