معاونت مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور خبر داد؛

کمک ۷۲۹ میلیارد تومانی مردم به بهزیستی در سال گذشته

محمد علی کوزه ‌گر گفت: مجموع کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم به بهزیستی در سال گذشته، ۷۲۹ میلیارد تومان بوده است.

کمک ۷۲۹ میلیارد تومانی مردم در ماه رمضان سال گذشتهبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری محمد علی کوزه ‌گر معاون مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور امروز (دوشنبه) بیست و یکم خرداد ماه سال جاری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور در این نشست میزان کل مشارکت‌های مردمی به بهزیستی را در سال گذشته ۷۲۹ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: از این میزان ۱۸۸ میلیارد تومان کمک نقدی و مابقی غیرنقدی و خدماتی بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) خود را مجری اصلی جمع‌آوری زکات فطریه می‌داند و سازمان بهزیستی کشور مشکلی با این موضوع ندارد و تنها درخواست ما این است که بر اساس جامعه هدف تحت پوشش هر دو نهاد مبلغ نهایی جمع آوری شده را تقسیم کرده و سهم مددجویان تحت پوشش بهزیستی را پرداخت کنند.

معاونت مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) دو نهاد حمایتی‌اند که در کنار یکدیگر هستند و گاهی با هم رقابت مثبت هم دارند، اما در خصوص بحث زکات فطریه موضوع باید مشخص شود.

کوزه‌گر مشارکت‌های مردمی و امور توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: در حال حاضر ۶۴ هزار نفر پشت نوبت برای دریافت خدمات سازمان بهزیستی قرار دارند.

وی افزود: تعداد خیریه هایی که تا کنون از سازمان بهزیستی کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، شامل ۴ هزار و 800 موسسه است و این موسسات در سال گذشته ۱۳۵ میلیارد تومان از محل کمک‌های مردمی، کمک دریافت کرده و مشغول به کار هستند.

معاونت مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: 427 میلیارد تومان کمک مردمی نیز در مراکز غیردولتی و ۳۰۲ میلیارد در مراکز دولتی جمع آوری شده است.

کوزه‌گر در ادامه تصریح کرد: در سال ۹۶، اعتباری به مبلغ ۵۹ میلیارد ریال به منظور کمک هزینه و ازدواج جامعه هدف تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور اختصاص یافته و هزینه شده است.

وی یادآور شد: مشارکت‌های نقدی مردم در بخش کمک به تامین و تعمیر مسکن معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی، کمک به توانمندسازی شغلی معلولان و مددجویان و همچنین در بخش کمک به تامین هزینه معاش و غذای جامعه تحت پوشش صرف شده است.

معاونت مشارکت‌های مردمی و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مسکن ۲۰ هزار خانوار روستایی با کمک و مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در سال گذشته تعمیر شده است و همچنین ۲۰۰ هزار خانوار فاقد مسکن تحت پوشش شناسایی شدند و عملیات اهدا و یا خرید مسکن برای ۱۳۳ هزار و ۴۹۸ خانوار تحت پوشش آغاز شده است.

کوزه‌گر اضافه کرد: ۱۳ هزار و ۹۰۳ خانوار دارای حداقل دو عضو معلول تحت پوشش فاقد مسکن نیز در سال گذشته شناسایی شدند و واگذاری ۸۰ هزار و ۵۰۳ واحد مسکونی به خانوارهای تحت پوشش نیز از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی و برنامه‌های ستاد مسکن مددجویان تحت پوشش را شامل می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از مجموع ۵۹ هزار و ۱۳۶ واحد مسکونی،  تاکنون تعداد ۳ هزار و 284 واحد به خانوارهای حداقل دارای دو عضو معلول و ۳ هزار و 860 واحد مسکونی به خانوارهای روستایی تحت پوشش واگذار شده است .

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و امور توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور از استقرار صندوق های جمع‌آوری زکات فطریه در محل برگزاری نماز عید فطر خبر داد و گفت: سامانه فطر آنلاین، شماره حساب ۹۰۱۹۰ بانک ملت، سامانه آپ، صندوق‌های جمع‌آوری فطریه، خدمات نوین و سامانه مشارکت‌ها، روش‌های جذب مشارکت‌های مردمی در روز عید فطر نیز از دیگر راه‌های جمع‌آوری زکات فطریه هستند.

کوزه گر تأکید کرد: مبلغ ۱۶.۵ میلیارد تومان کمک نقدی در قالب فطریه در سال گذشته در سازمان بهزیستی جمع آوری شده است و مبلغ فطریه غیرنقدی این سازمان نیز حدود ۹۵ میلیارد تومان بوده است.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار صندوق جمع‌آوری فطریه در مراکز سازمان بهزیستی در محل‌های برگزاری نماز عید فطر مستقر می‌شود.

کوزه‌گر با بیان اینکه در بخشی از استان‌ها، ائمه جمعه اجازه استقرار صندوق زکات فطریه را به سازمان بهزیستی نمی‌دهند، گفت: در برخی از استان‌ها مثل فارس، گیلان و بعضی استان‌های دیگر، اجازه استقرار صندوق زکات فطریه فقط به کمیته امداد داده شده است و این موضوع مفهوم محدود کردن انتخاب مردم است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با مدیریت یکپارچه جمع‌آوری زکات مخالف نیست، اما باید سهم بهزیستی نیز پرداخت شود و این سهم تاکنون پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: زمانی که قانون شورای عالی زکات نوشته شده است گویا سازمان بهزیستی غایب بوده است و این در حالی است که بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در سال ۸۷ اجازه جمع‌آوری زکات به سازمان بهزیستی داده شده است.

کوزه گر تصریح کرد: قانون زکات نیازمند اصلاح است و از آنجا که مددجویان سازمان بهزیستی از نیازمندترین اقشار جامعه به شمار می‌روند، باید تلاش کنیم تا این اصلاح هر چه زودتر صورت بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار