وزیر خارجه چین گفت آمریکا با باز کردن دفتر نمایندگی در تایوان، به هشدارهای چندباره پکن بی‌توجهی کرد.

واکنش چین به بازگشایی دفتر نمایندگی آمریکا در تایوانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دولت چین به افتتاح دفتر نمایندگی آمریکا در تایوان واکنش نشان داد.

پایگاه خبری «الوقت» گزارش داد وزیر خارجه چین در واکنش به اقدام اخیر آمریکا در تایوان گفت: آمریکا روز سه‌شنبه با باز کردن دفتر نمایندگی در تایوان و بی‌توجهی به هشدارهای چندباره  دولت چین در این خصوص که پکن جزیره خودمختار تایوان را جزئی از قلمروی خود می‌داند، اقدام تحریک‌آمیزی دیگری علیه چین انجام داد.

آمریکا روز سه‌شنبه از یک دفتر نمایندگی 256 میلیون دلاری در پایتخت تایوان رونمایی کرد. رونمایی از این دفتر، نشان‌دهنده روابط استراتژیک واشنگتن با این جزیره خودمختار است که با چین روابط پرتنشی دارد.

واشنگتن در سال 1979 روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرد. با این حال، متحد بزرگ و تامین کننده تسلیحاتی این جزیره باقی ماند. آمریکا «موسسه آمریکایی تایوان» را برای برقراری مجدد روابط با این جزیره تاسیس کرده است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، در سخنانی گفت تاسیس این دفتر جدید، مهر تاییدی بر پایبندی هر دو طرف به ایجاد «رابطه‌ای حیاتی» بوده است.

تسای اینگ ون گفت: «روابط دوستانه بین تایوان و آمریکا هیچ‌گاه از حالا امیدوارکننده‌تر نبوده است.»

مدیر موسسه آمریکایی تایوان اعلام کرد این ساختمان جدید نسبت به ساختمان نظامی پیشین که دهه‌ها بود از آن استفاده می‌شد، امکانات بسیار بهتری دارد و در تابستان سال جاری به عنوان دفتر نماینده آمریکا در تایوان آغاز به کار خواهد کرد.

پکن در سیاست «چین واحد»، تایوان را استانی از سرزمین اصلی چین می‌داند. تنش‌ها میان چین و تایوان در سال 2016 و پس از انتخاب تسای اینگ ون به عنوان رئیس جمهور تایوان تشدید شد. پکن احتمال می‌دهد تسای اینگ ون خواستار استقلال رسمی از چین باشد. حزب کمونیست چین استقلال تایوان را خط قرمز خود می‌داند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، چین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار