رأی الیوم در گزارشی اهداف پشت پرده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از سفر به روسیه را بررسی کرد.

رأی الیوم: سفر محمد بن سلمان به روسیه بیشتر از آنکه بُعد ورزشی داشته باشد، سیاسی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رأی الیوم، پس از اثبات ناکارآمدی موشک های آمریکایی برای مقابله با موشک های بالستیک انصارالله یمن که بُرد آن تا پایتخت عربستان هم می رسد، ولیعهد عربستان تصمیم گرفته است در سفر به مسکو که در ظاهر برای تماشای مسابقه تیم ملی کشورش با تیم روسیه در افتتاحیه جام جهانی 2018 صورت گرفته است، با رئیس جمهور روسیه درباره خرید سامانه اس- 400 مذاکره کند و مانع از تحویل این سامانه به قطر شود.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم نوشت: قطع به یقین برنامه کاری سفر آینده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مسکو فشرده خواهد بود و تنها به دیدار مسابقه افتتاحیه بین تیم ملی کشورش با تیم روسیه، محدود نخواهد شد. این مسابقه با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و میزبان این مسابقات و شماری از سران کشورهای جهان که به این دیدار دعوت شده اند از جمله شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر امیر قطر و نماینده این کشور در این مسابقات برگزار خواهد شد.

عطوان نوشت: برای ارائه توضیحات بیشتر باید بگویم در برنامه کاری این مذاکرات سه محور اصلی وجود دارد که به هیچ عنوان نمی توان آن را نادیده گرفت و نام قطر در دو مورد از این محورها به طور مستقیم یا غیر مستقیم مطرح خواهد شد:

محور نخست: بررسی تمدید توافقنامه نفتی است که اوایل سال 2017 منعقد شد و سررسید آن اواخر دسامبر امسال خواهد بود. این توافقنامه که به موجب آن کاهش تولید نفت کشورهای عضو سازمان اوپک و روسیه به میانگین یک و هشت دهم میلیون بشکه در روز مقرر گردید، منجر به توقف کاهش بهای نفت و آغاز روند صعودی آن شد.

محور دوم: بررسی خرید سامانه موشکی اس- 400 است که محمد بن سلمان در سفر پیشین خود به مسکو به عنوان وزیر دفاع کشورش، با روسیه درباره خرید آن مذاکره کرد. گفته می شود دولت آمریکا توانست با اعمال فشار شدید به عربستان آن را لغو کند.

و محور سوم که به گفته روزنامه "لوموند" فرانسه عبارت است از: هشدار عربستان به روسیه برای نفروختن این سامانه موشکی پیشرفته به قطر با میانجی گری فرانسه. مضمون این پیام هشدار آمیز برای امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که لوموند آن را منتشر کرد این بود که در صورت تحویل این سامانه موشکی به دوحه، عربستان پایگاه آن را در قطر بمباران خواهد کرد زیرا این موشک ها مستقیما امنیت ملی عربستان را تهدید می کند.

بخش سیاسی و راهبردی سفر بن سلمان به مسکو بسیار مهم‌تر از بخش ورزشی این سفر است و این بخش با اهدافی که رئیس جمهور روسیه تلاش خواهد کرد پشت درهای بسته با میهمان سعودی خود آن را مطرح کند، روشن تر خواهد شد و بی‌تردید پوتین گلزنی است که مهارت خود را در چندین زمین بازی از جمله سوریه، اوکراین یا در زمین اوپک ثابت کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
اوف اسم این بن سلمانخائن کودک کش حالم وبهم میزنه
آخرین اخبار