همزمان با هفته جهاد کشاورزی؛

بهره برداری همزمان از ۲۴۲پروژه کشاورزی در آذربایجان غربی/اشتغالزایی برای بیش از ۴۲۲ نفر

همزمان با سالروز تاسیس جهاد کشاورزی، بهره برداری همزمان از ۲۴۲پروژه کشاورزی آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بر ۲۱۵ میلیارد ریال آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ همزمان با ۲۷ خرداد ماه سالروز تاسیس جهاد کشاورزی، بهره برداری همزمان از ۲۴۲پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی آذربایجان غربی با اعتباری بالغ بر ۲۱۵ میلیارد ریال و ایجاد و تثبیت اشتغال برای بیش از ۴۲۲ نفر با حضور مسئولان استانی به صورت نمادین در روستای بالو شهرستان ارومیه آغاز شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در آیین افتتاح همزمان این طرح‌ها که به صورت نمادین حدود ۷ هکتار از اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار در روستای بالو مورد بهره برداری قرار گرفت، ضمن تبریک عید سعید فطر و تبریک هفته جهاد کشاورزی به فعالان عرصه تولید در استان، اظهار کرد: توزیع عادلانه ثروت در بین مردم از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است که وظیفه ما به عنوان متولیان بخش اقتصادی فراهم کردن زمینه برای حضور محصولات کشاورزی در بازار‌های جهانی است که در این راستا مشارکت تولید کنندگان و بخش خصوصی و تشکل‌ها در این زمینه بسیار کارگشا و موثر خواهد بود.
رضا حسینی افزود: دولت نیز با ارائه تسهیلات ارزان قیمت در قالب اشتغال فراگیر روستایی از سرمایه گذاران در زمینه فراوری و بسته بندی محصولات که متناسب با استاندارد‌های جهانی باشد، و توسعه پایدار تولید محصولات کشاورزی حمایت و استقبال می‌کند.
حسینی با اشاره به ضرورت توسعه سیستم‌های آبیاری نوین به عنوان شیوه‌ای در جهت افزایش بهره وری در بخش کشاورزی گفت: ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی شمال استان در حال تجهیز به شیوه‌های نوین کشاورزی است که این امر موجب افزایش بهره وری در تولید و ارتقای ارزش افزوده محصولات تولیدی در بخش کشاورزی به بیش از سه برابر خواهدرسید.
کریم زاده با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی در استان اظهار کرد: ۲۴۵ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی استان با اعتباری بالغ بر ۲۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در سطح استان کلنگ زنی و افتتاح می‌شود که سه پروژه از مجموع ۲۴۵ پروژه شامل طرح پوشش بتنی کانال و دو طرح مرمت و بازسازی قنات با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال آماده کلنگ زنی شده است.
اسمعیل کریم زاده اظهارکرد: با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۴۲۲ نفر به صورت مستقیم و ۷۲۸ نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده و ۵۴۸ خانوار روستایی نیز از مزایای اجرای این طرح‌ها بهره مند می‌شوند.
این مسئول بیان کرد: تعداد ۲۳۴ پروژه نیز از مجموع ۲۴۲ پروژه اماده بهره برداری، در بخش مدیریت اب وخاک با اعتباربیش از ۱۳۰ میلیارد ریال شامل ۲۳۱ طرح سیستم‌های نوین ابیاری تحت فشار با مساحت بیش از ۱۴۸۰ هکتار، یک طرح انتقال اب با لوله به مسافت ۲.۸ کیلومتر و ۲ طرح استخر ذخیره اب کشاورزی با حجم ۲۴۲۵ متر مکعب اماده بهره برداری شده است که امروز به صورت نمادین ۷ هکتار ازاین اراضی تجهیز شده به ابیاری تحت فشار به دست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی افزود: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در ۱۴۸۰ هکتار ازاراضی استان از دهه فجر تا کنون، حدود ۶ و نیم میلیون متر مکعب در سال در مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی خواهد شد.
کریم زاده افزود: تا پایان نیمه اول امسال در حدود ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان نیز با استفاده از اعتبارات رودخانه‌های مرزی به سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز خواهند شد که اکثر این اراضی در محدوده شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت واقع هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به برنامه‌های سازمان در خصوص تغییر الگوی کشت و توسعه ابیاری نوین در استان، افزود: ۵۷ هزار هکتار از اراضی استان در حوضه ابریز دریاچه ارومیه تا کنون به شیوه‌های نوین ابیاری تجهیز شده اند که طرح روستای بالو نیز جزو این طرح‌ها می‌شود که امروز افتتاح می‌شود و توسعه این اقدامات موجب می‌شود تا سهم مازاد برنیاز کشاورزی به عنوان سهم محیط زیست به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شود.
انتهای پیام/ح


بهره برداری از ۲۴۲ طرح‌ کشاورزی در آذربایجان غربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.