با مدیریت مصرف آب زراعی می‌توان بحران منابع آبی را در گیلان پشت سر گذاشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ کاظم لطفی مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: در سال جاری زراعی می‌توان با مدیریت کارشناسی و همکاری بیش از پیش کشاورزان، بحران منابع آبی را در گیلان پشت سر گذاشت.

وی افزود: پیش از آغاز فصل زراعی شرکت آب منطقه‌ای گیلان به عنوان متولی منابع آب استان اقدام به برنامه ریزی برای مدیریت آب کشاورزی برای مانع شدن از تنش آبی کرده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: لایروبی یک هزار کیلومتر از انهار کشاورزی برای استفاده از ظرفیت آب موجود در آب بندان‌های استان، راه اندازی ۲۱۸ حلقه چاه عمیق، بهره برداری از ۴۱۸ ایستگاه پمپاژ آب که ظرفیت بهره برداری از محل این ایستگاه‌ها ۱۱۰ میلیون متر مکعب و از محل بازچرخانی آب و آورد رودخانه‌ها حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب بر آورد می‌شود.

کاظم لطفی افزود: همچنین در طول فصل زراعی حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب کشاورزی برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از طریق اندوخته سد سفیدرود تامین و رها شده است.

وی گفت: با همکاری و همدلی کشاورزان، تاکنون فصل آبیاری و زراعی موفقی را پشت سر گذاشتیم و انتظار داریم شالیکاران، تقویم زراعی خود را با تقویم آب گذاری شرکت آب منطقه‌ای تنظیم کرده و به راهکار‌های مصرف بهینه توجه کنند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به اینکه تاکنون  بیش از ۸۰ درصد از شالیزار‌های گیلان وجین شده است تصریح کرد: آب ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفید رود و آب ۵۸ هزار هکتار دیگر شالیزار‌ها از رودخانه‌ها، چاه‌ها و آب بندان‌ها تامین می‌شود.

 

انتهای پیام/م.ع

مدیریت مصرف آب زراعی برای گذر از بحران آب

برچسب ها: بحران آب ، وزارت نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.