کودکانی که به دلیل از بین رفتن سطوح سالم دندان­‌های شیری قادر به تغذیه مناسب نیستند، ممکن است مشکلات جسمی، اختلالات رشدی و گاهی سوء تغذیه را تجربه کنند.

 آزاده رفیعی عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی و متخصص دندانپزشکی اطفال در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ گفت: حفظ فضا و راهنما برای رویش مناسب دندان ­های دائمی جایگزین یکی از علت‌های این امر است؛ دندان شیری سالم، فضای کافی را برای دندان دایمی جایگزین خود حفظ می­ کند تا دندان دایمی زیرین به موقع در جای مناسب خود رویش یابد.

وی افزود: با کشیدن زودهنگام دندان شیری به هر دلیل، احتمال حرکت دندان­‌ها به سمت فضای خالی و در نتیجه اشغال فضای حاصل از کشیدن دندان وجود دارد؛ به این ترتیب در زمان رویش دندان دایمی جانشین، به علت نبودن فضای کافی، با احتمال رویش نابه­ جا یا نهفتگی دندان و در نتیجه نیاز به درمان ­های پیچیده ­تر مواجه هستیم.

این دندانپزشک متخصص اطفال، در ادامه به بیان اهمیت حفظ دندان‌های شیری به تاثیر آن‌ها در جویدن مناسب غذا پرداخت و افزود: کودکانی که به دلیل درد‌های مداوم پوسیدگی و از بین رفتن سطوح سالم دندان­ های شیری قادر به تغذیه مناسب نیستند، ممکن است مشکلات جسمی، اختلالات رشدی و گاهی سوء تغذیه را تجربه کنند.

رفیعی، به تاثیر دندان‌های شیری در تکلم کودکان، به عنوان دیگر عامل مرتبط با کارایی دندان‌های شیری نام برد و گفت: اگر کودک تعداد زیادی از دندن­‌های شیری را در سنین کودکی و درست در زمان آغاز یادگیری تکلم از دست بدهد، ممکن است در تکلم او اختلال ایجاد شود، اما از دست دادن یک دندان شیری در ناحیه قدامی، بر تکلم تأثیر چندانی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، زیبایی را در این زمینه با اهمیت دانست و یادآور شد: اغلب پدر و مادر‌ها به این عامل، اهمیت بالایی می‌دهند، چرا که پوسیدگی و تغییر رنگ دندان­ ها در اثر مصرف دارو‌های مختلف، تأثیر نامطلوبی بر زیبایی کودکان می‌گذارد.

انتهای پیام/ر

حفظ دندان‌های شیری و تاثیر آن‌ ها در جویدن مناسب غذا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار