بنا بر این گزارش، سامانه اعتراضات و شکایات مالیاتی مودیان در دو فاز طراحی شده که فاز اول آن جهت استفاده از کاربران درون سازمانی تهیه شده و به منظور بهره برداری کارکنان سازمان به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شده است.
این سامانه جهت بهره برداری و ثبت و اعلام نقطه نظرات نهایی کاربران ادارات کل امور مالیاتی برای مدت محدودی در این ادارات، عملیاتی خواهد شد و سپس ظرف ماه آتی به منظور عملیاتی کردن فاز دوم، از طریق پورتال در اختیار مودیان مالیاتی قرار می گیرد.
این گزارش با بیان اینکه "چنانچه مودی در سامانه نرم افزاری یکپارچه مالیاتی (سنیم) ثبت نام شده باشد می تواند از امکانات بخش پورتال اعتراضات و شکایات استفاده کنند"، بیان می کند: مودیان حقیقی و حقوقی می توانند با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور دریافتی از خدمات الکترونیک، طی مراحل پیش ثبت نام الکترونیکی، وارد پرتال سازمان امور مالیاتی کشور شوند.
بنا بر این گزارش، انواع برگه هایی که امکان اعتراض به آن از طریق پرتال وجود دارد، شامل "ابلاغیه برگ ارزیابی حسابرسی متمم"، "برگ ارزیابی عمومی"، "برگ ارزیابی ارث"، "برگ ارزیابی درآمد اجاره مستغلات"، "برگ ارزیابی حق تمبر برای اشخاص حقوقی و حقیقی"، "برگ ارزیابی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص حقیقی"، "اصلاح جزییات مودی رد شده"، "ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی" و " ابلاغیه شورای عالی مالیاتی" می شود.
بنا بر تصریح نامه سازمان امور مالیاتی کشور به وزیر اقتصاد، مودیان مالیاتی با اعلام شماره نامه برگه ای که به آن معترض هستند، می توانند مشخصات تراکنش های مالی مرتبط را مشاهده کرده و اعتراض و شکایت خود را با جزییات اعلام کنند.
همچنین مودیان می توانند نماینده یا وکیل خود را مشخص و به سازمان معرفی کنند؛ پس از تکمیل فرم اعتراض و ثبت اطلاعات، درخواست مودی از طریق پورتال به سامانه نسیم ارسال می شود و کد رهگیری جهت پیگیری های آتی به مودی نمایش داده می شود.
انتهای پیام/