دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی،گفت: اعتیاد معضل اصلی جامعه است که ۶۵ درصد آسیب‌های اجتماعی به موادمخدرمربوط است.

اعتیاد عامل ۶۵ درصدِ آسیب‌های اجتماعیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛   بهروز مهدوی  دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: اعتیاد معضل اصلی جامعه است و به صورت مستقیم و غیرمستقیم با طلاق، نزاع و خودکشی ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی امروز در نشست خبری در آستانه ۵ تیر؛ روز جهانی مبارزه با مواد مخدر به فعالیت مرکز ماده ۱۶ در تبریز و نبود هر گونه معتاد متجاهر در این کلانشهر اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون ۴۳۰ مرد معتاد در این مرکز تحت درمان و بازپروری هستند.

به گفته وی، هم اکنون یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد و توانمندسازی هم در تبریز به بانوان معتاد، خدمات مناسب درمانی و اشتغال زایی ارائه می‌کند، اما به زودی مرکز ویژه‌ای برای بانوان معتاد، راه اندازی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به تاثیر اقدامات مراقبتی بعد از بهبود یافتگی معتادان هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ۶۰ درصد از ترخیص شدگان مرکز ماده ۱۶، بازگشت به مصرف ندارند، چرا که زمینه اشتغال و بازگشت به خانواده، برای آن‌ها فراهم شده است، با این حال برای ساماندهی همه رهایافتگان، به مشارکت خیران نیازمندیم.

مهدوی درباره شیوع مصرف مواد مخدر در استان در رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هم می‌گوید: گرایش این گروه سنی به سیگار ۱۹.۲ درصد، الکل ۶ درصد، قلیان ۱۲ درصد، جمعیت دانش آموزی ۰.۴۴ درصد، جمعیت دانشجویی ۵.۶ درصد و کارگران ۲۵ درصد است.

او درصد شیوع مصرف مواد مخدر در جمعیت عمومی استان را هم ۱.۲ درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: بیشترین گرایش این جمعیت با ۵۵.۸ درصد، به مصرف تریاک و سپس هروئین و شیشه بوده و سن آغاز مصرف در استان هم به ۲۰ سال رسیده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، تدوین و اجرای سند ملی مبارزه با مواد مخدر از سال ۹۶ را گامی برای کاهش این بلای خانمانسوز بیان می‌کند و می‌گوید: تا سال ۱۴۰۰ باید ۲۵ درصد یعنی هر سال ۵ درصد از شیوع اعتیاد کاهش یابد، در حالی که برای تحقق این امر باید ضمن افزایش ۱۰ درصدی توان مدیریتی، سه راهبرد اساسی کاهش عرضه، کاهش تقاضا و مدیریت فرابخشی هم اعمال شود.

به گفته مهدوی، برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی - هنری، تشکیل زنجیره‌های انسانی در میادین اصلی شهرها، نمایش فیلم کوتاه، اجرای تئاتر خیابانی، مسابقات ورزشی و پیاده روی همگانی و خانوادگی از جمله برنامه‌هایی است که همزمان با هفته مبارزه با مواد مخدر در استان اجرا خواهد شد.

۶ تا ۱۲ تیر به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

 

انتهای پیام/

 

اعتیاد عامل ۶۵ درصدِ آسیب‌های اجتماعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.