سرپرست استانداری کرمان با تاکید بر اینکه تصمیمات استانی و ملی در حوزه صادرات را باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد، گفت: این جلسات باید با حضور صادرکنندگان برگزار شود تا مسائل و مشکلات صادرات را مطرح کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، و بنا به اعلام روابط عمومی استانداری کرمان، محمدجواد فدائی سرپرست استانداری کرمان روز پنجشنبه در شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی گفت:اگر اعتقاد داریم که صادرات یکی از گلوگاه‌های توسعه اقتصادی کشور و استان است باید وقت بیشتری به آن اختصاص داده و راهکار‌های عملی را دنبال کنیم.

وی اظهارداشت: باید مصوبات درباره صادرات را به شکلی دقیق پیگیری کرد تا به نتیجه عملی مورد نظر دست یابد.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد پیشنهاد‌های استان کرمان درباره سیاست‌های ارزی دولت به نمایندگان ارائه شده و برای اعمال آن‌ها پیگیری شود.

فدائی اظهار داشت: در حوزه تامین مالی برای تسهیلات صادراتی نیز قرار شد از طریق نمایندگان مجلس پیگیری‌های لازم صورت گیرد و در رابطه با دیپلماسی اقتصادی نیز جلسه‌ای در کمیسیون با حضور وزیر امور خارجه داشته باشیم و موارد پیگیری شود.

وی بر کامل کردن زنجیره تولید برای فعال شدن صادرات نیز تاکید کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان پیشنهاد کرد: امسال را سال جهش صادراتی در استان قرار دهیم، زیرا با توجه به تنوع بازار و تنوع کالا، افزایش قابل توجهی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

مهدی طبیب زاده افزود: استان کرمان بایستی به سمت توسعه صادرات برود، زیرا انبوه محصولات صادراتی در استان راهی جز صادرات را باقی نگذاشته است.

وی با تاکید بر اینکه نجات تولید استان کرمان در توجه به توسعه صادرات است، تاکید کرد: بازار‌های جهانی و چند کالای صادراتی به صورت ویژه در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: ۱۳۰۰ میلیارد تومان از سوی مجلس برای توسعه صادرات پیش بینی شده است و در استان کرمان باید روی صادرات غیرنفتی تمرکز کنیم.


۳۰ شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی با حضور استاندار سابق کرمان برگزار شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های توانمند وارد عرصه شده و صادرات را توسعه بخشند، همراه خواهیم بود و حمایت خواهیم کرد

حسین امیری خامکانی از اقدامات استاندار کرمان تقدیر کرد و ادامه داد:. صادر کنندگان نیز باید به میدان آماده و تلاش کنند و با وجود شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی و ظرفیت‌های کشاورزی و باغی می‌توان کار‌های بزرگی را انجام داد.

وی تاکید کرد: در حوزه توسعه دیپلماسی اقتصادی کمک خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: به دلیل پیشتازی استان کرمان در حوزه‌های مختلف از جمله صادرات، فضای خوبی در کشور برای استمرار این پیشتازی وجود دارد.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به اینکه حضور نمایندگان بخش خصوصی استان کرمان در کشور یک ظرفیت بزرگ به شمار می‌رود، ادامه داد: ترکیب مورد نظر شرکت‌های استانی صادراتی استان کرمان در صورت تحقق، می‌تواند به الگوی کشوری تبدیل شود.

وی اظهارکرد: با کاهش ارزش پول ملی در هر کشوری، واردات کاهش یافته و صادرات افزایش می‌یابد.

پورابراهیمی با تاکید براینکه سیاست ارزی دولت برای ارز تک رقمی موجب ایجاد شرایط خاصی در اقتصاد کشور می‌شود، گفت: برای کالا‌های اساسی و اقلام ضروری باید نرخ ارز ثابت و مصوب را استفاده کرده و بر قیمت آن تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایی نظارت شود و بقیه ارز‌های مورد نیاز بر اساس نرخ تعادلی باشد.

وی به افزایش ۲۰ برابری تقاضای واردات اشاره کرد و گفت: این در حالی است که صادرات کشور باید افزایش یابد.

پورابراهیمی گفت: امیدواریم با پیشتازی کنونی استان کرمان در توسعه صادرات، روند حضور موثر صادر کنندگان کرمانی در بازار‌های هدف در نسشتی مشترک بررسی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: تغییر سیاست ارزی باید یکی از درخواست‌های اصلی استان کرمان باشد.

وی بر ساماندهی تشکل‌های صادراتی نیز تاکید و بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما این است که صادر کنندگان به صورت تکی اقدام به صادرات کنند، زیرا در صورتی که با هم صادرات را انجام دهند، قدرتمند‌تر در بازار حضور خواهند داشت.

پورابراهیمی گفت: بزرگترین چالش صادرکنندگان ایرانی عدم استمرار در صادرات است و رفع این مشکل با استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه و بورس کالا امکان پذیر است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در اوج اقتدار از لحاظ ارزی است، اظهار داشت: کل واردات غیر ضرور و اصلی بیش از ۲.۵ برابر منابع نسبت به مصارف ارزی کشور است.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه امسال سال جهش صادراتی برای استان کرمان خواهد بود، گفت: همانگونه که در حوزه ورزشی ایران شاهد اقدامات بزرگ و با ارزش بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی و در بازی با اسپانیا بوده ایم، با همین روحیه، در حوزه اقتصادی نیز ایران اسلامی می‌تواند با اقتدار به پیش رود.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: لازم است که با شناسایی بازار‌های هدف، در ۱۰ کشور اتاق‌های بازرگانی را فعال کنیم.

شهباز حسن پور افزود: الان زمان، زمان صلح نیست و جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور شروع شده و باید آستین‌ها را بالا بزنیم و کار کنیم.
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: وضعیت صادرات به دلیل بالا رفتن قیمت ارز مزیت بسیار زیادی دارد و در دو ماهه امسال ۲۲ درصد افزایش صادرات را داشته ایم و باید از این فرصت هر چه بیشتر استفاده کنیم.

احمد محمدی انارکی افزود: در بحث شمش و آهن نیمه تمام ۱۸۰ درصد افزایش صادرات داشته ایم و باید به پیشگیری از خام فروشی توجه ویژه داشت.

وی بیان کرد: در ورود کالا‌های اساسی به کشور، شاهد بلاتکلیفی واردکنندگان به ویژه در کالا‌های اساسی هستیم و اینکه نمی‌دانند چطور ارز مورد نیاز را تامین کنند.

محمدی انارکی کرد: امروز در بحث خودرو ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش خودرو داشته ایم و اگر اقدامات لازم انجام نشود، در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: در بحث آب امروز نیاز داریم که آب مجازی را وارد کشور کنیم و یکی از نیاز‌ها و آینده نگری‌ها برای تامین آب کشور، ورود آب مجازی است که با کمترین قیمت می‌توان آن را محقق کرد.

محمدی انارکی بیان کرد: در جلسه‌ای با وزیر خارجه درباره دیپلماسی اقتصادی، مشخص شد نامه‌ای در حال تدوین برای دستگاه‌های اجرایی است تا مشاوران ارتباطات خارجی خود را در دستگاه‌های اجرایی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بر اساس این طرح، حقوق بگیران وزارت خارجه در دستگاه‌های دولتی حضور خواهند داشت و ارشادات و راهنمایی‌های لازم را انجام خواهند داد.

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:، چون نمی‌توانیم قیمت تمام شده کالا و خدمات خود را مدیریت کنیم نمی‌توانیم رقابتی با کشور‌های دیگر داشته باشیم.

علی اسدی کرم افزود: یکی از دلایل این موضوع این است که بخش خصوصی شفافیت لازم را ندارد و مشارکت عمومی که بخش خصوصی باید انجام دهد، ظرفیت سازی نشده است.

وی ادامه داد: در استان کرمان باید روی موارد اولویت دار کار کرده و به صورت مستمر آن‌ها را پایش کنیم.

اسدی تاکید کرد: شرکت‌های بزرگ باید به نوعی سرمایه‌های خود را از بانک‌های مرکز کشور به استان‌ها منتقل کنند، زیرا بسیار کارساز خواهد بود.

وی گفت: بار‌ها بر انتقال سرمایه شرکت‌های بزرگ به استان‌ها تاکید شده است، اما گاه کم و در برخی موارد اصلا این کار انجام شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر نیز گفت: متاسفانه برخی سازمان‌های متولی و موثر درحوزه صادرات باری از دوش صادرکنندگان بر نمی‌دارند.

حبیب الله نیکزادی افزود: لازم است اداره استاندارد نیز نقش خود را در بحث کیفیت کالا‌های صادراتی به شکل بهتری ایفا کند.

وی اظهار داشت: برخی تجار منابع مالی مورد نیاز را در اختیار ندارند و با توجه به برخی موارد موجود موفق به دریافت تسهیلات صادراتی نمی‌شوند و به مشکلات فراوانی بر می‌خورند.

وی گفت: برای ارتقاء تولید و کمک به تولید بایستی به خرد جمعی همراه با همت جمعی و همراه با منابع، قوانین و رفتار‌های خوب تجاری داشته باشیم.

نیکزادی با اشاره افزود: قرار بود که ۵۰۰ تن خرما را به سازمان تعاون بفروشیم که به ۷۰۰ تن افزایش یافت و پس از آن دلالان به بحث خرید خرما روی آوردند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ میلیارد تومان خرما خریداری شده است، گفت: با تحقق این امر کشاورزان محصول تولیدی خرمای خود را با قیمت خوبی فروختند و تمام خرمای موجود فروخته شد.

نیکزادی اظهار داشت: خرمای خریداری شده، بازار کشور را تنظیم کرد و ضمن ان سردخانه‌ها نیز خاموش شد و در صرفه جویی انرژی نیز نقش مهمی داشت.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی وجود دارد که در سال آینده، خرما را با قیمت اصلی خود بفروشیم، گفت: با وجود همه اقدامات انجام شده، انجمن خرما در مقابل ما ایستاد و سخنرانی کردند و البته ما پاسخ آن‌ها را دادیم.

انتهای پیام/ی

 امسال را سال جهش صادراتی استان  کرمان بنامیم

برچسب ها: استانداری ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.