فرستادگان دونالد ترامپ در ادامه سفر دوره‌ای خود به خاورمیانه روز پنج‌شنبه با رئیس‌جمهور مصر و مقامات بلندپایه این کشور دیدار و گفتگو کردند.

رایزنی فرستادگان ترامپ با رئیس‌جمهور مصر درباره معامله قرنبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،‌ به نقل از «ایجپت‌تودی»،‌ هیئت اعزامی دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا روز پنج شنبه پس از دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر قاهره  را ترک کردند.

بنا به این گزارش «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ و «جیسون گرینبلات»، نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور صلح خاورمیانه پس از دیدار با مقامات مصری و  گفتگو درباره «مسئله فلسطین و بحران غزه» قاهره را ترک کردند.

دیدار «جرد کوشنر» و «جیسون گرینبلات»  با عبدالفتاح السیسی و مقامات بلندپایه مصری  در چارچوب سفر دوره‌ای این دو به کشور‌های اردن، قطر، عربستان، مصر و همچنین سرزمین‌های اشغالی صورت می‌گیرد تا درباره «طرح صلح آمریکا برای پایان‌دادن به مناقشه فلسطینی-اسرائیلی»  موسوم به «معامله قرن» با مقامات این کشور‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی رایزنی کنند.

فرستادگان دونالد ترامپ همچنین روز چهارشنبه  با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در ریاض دیدار و گفتگو کردند و پیش از این نیز روز سه‌شنبه با «ملک عبدالله»، پادشاه اردن در امان دیدار کردند، یعنی درست یک روز پس از دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و پادشاه اردن.

این در حالیست که محمود عباس و تشکیلات خودگردان دیدار با فرستادگان دونالد ترامپ را رد کردند.

پس از تصمیم دونالد ترامپ در به رسمیت‌شناختن قدس اشغالی به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به شهر قدس، روابط محمود عباس و آمریکا تیره شد، به حدی که محمود عباس گفت: «شهر قدس فروشی نیست» و وعده داد «هرگز طرح صلح آمریکا» را نخواهد پذیرفت. او تأکید کرد «معامله قرن دونالد ترامپ، مشت محکمی به قرن کنونی است و ما هرگز آن را نخواهیم پذیرفت».

عباس پس از انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس همچنین وعده داد که تشکیلات خودگردان از این پس حضور آمریکا در روند گفتگو‌های صلح یا هرگونه طرح صلح پیشنهادی از آن‌ها را نخواهد پذیرفت.

پیش از سفر دوره‌ای «جرد کوشنر» و «جیسون گرینبلات» به خاورمیانه وب‌سایت «اسرائیل هیوم» فاش کرد:  مقامات از کشور‌های عربستان، امارات، مصر، اردن و همچنین مقامات ارشد فلسطین، محمود عباس را تحت فشار قرار داده‌اند تا با «جرد کوشنر»، داماد دونالد ترامپ و «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در امور خاورمیانه، دیدار کند.

مقامات فلسطینی به محمود عباس گفته‌اند گفتگو درباره طرح پیشنهادی صلح آمریکا هیچ الزامی را برای تشکیلات خودگردان ایجاد نمی‌کند، اما عاقلانه است که پیش از رد این طرح، جزئیات آن شنیده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار