طبق جدیدترین گزارش‌ها، تخریب زمین و تغییر اقلیم احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میزان محصولات زراعی جهان را ده درصد کاهش خواهد داد.

سایه شوم کمبود مواد غذایی بر سر نسل‌های آیندهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، آلودگی، فرسایش خاک و گسترش روزافزون بیابان‌ها کیفیت زمین را در مناطق مختلف کره خاکی کاهش می دهد.

در حال حاضر، حدود 75 درصد مساحت خشکی کره  زمین شدیدا از تخریب محیط زیست رنج می‌برد و این آمار احتمالا تا نیمه قرن به 90 درصد نیز برسد.

در صورت ادامه روند کنونی، صدها میلیون نفر از مردم جهان به خاطر نابودی سیستم‌های محلی تغذیه مجبور به مهاجرت خواهند شد. کشاورزی، رشد شهرها و از بین رفتن جنگل‌ها از جمله عوامل موثر در این روند هستند.

گزارش جدیدی که از طرف مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا منتشر شد، نشان می‌دهد هر ساله مساحتی نزدیک به نصف اتحادیه اروپا به این طریق تخریب می‌شود. تحقیق دیگری نیز که ماه مارس توسط یکی از موسسات وابسته به سازمان ملل منتشر شد نشان می‌دهد میزان تخریب زمین‌ به نقطه‌ای رسیده که زندگی بیش از نیمی از مردم جهان را به خطر می‌اندازد.

تخریب زمین‌ها و تغییر اقلیم احتمالا تا سال 2050 میزان محصولات زراعی را ده درصد کاهش خواهد داد. این پدیده بیش از همه در چین، هند و آفریقای زیرصحرا (جنوب صحرای بزرگ آفریقا) محسوس خواهد بود که تخریب زمین می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را تا نصف کاهش دهد.

گرچه این پدیده در سطحی جهانی رخ می‌دهد ولی نتایج تحقیق نشان از اهمیت اقدام در سطح محلی برای توقف این روند دارد. این ارزیابی‌ها در نسخه جدید اطلس جهانی بیابان‌زایی وابسته به کمیسیون اروپا ارایه شده است. این اطلس  ابزاری برای سیاست‌گذاران در سطح جهان در جهت مقابله با روند گسترش بیابان ها به شمار می رود.

آخرین بار در سال 1998 چنین گزارشی منتشر شد که در آن تاکید شده بود گسترش سریع جمعیت زمین فشار بی‌سابقه‌ای را بر این کره خاکی وارد می‌کند. مسئول این مرکز تحقیقاتی اروپایی گفت "از زمان انتشار آن گزارش تاکنون طی بیست سال، فشار بر زمین و خاک شدیدا افزایش یافته است. اگر می‌خواهیم سیاره زمین را برای نسل‌های آتی حفظ کنیم، باید فورا رفتارمان را در قبال منابع ذی‌قیمت این کره خاکی تغییر دهیم."

طبق دستور کار توسعه پایدار سازمان ملل، رهبران جهان متعهد شده‌اند با بیابان‌زایی مبارزه کرده و زمین‌ها و خاک‌هایی را که بر اثر بیابان‌زایی، خشکسالی و سیل تخریب شده‌اند، بازیابی کنند و برای رسیدن به جهانی عاری از تخریب زمین تلاش کنند.

با این حال، اقدامات دولت‌ها در این زمینه چندان قوی نبوده است و این در حالی است که منافع اقتصادی این اقدام کاملا آشکار است. به نظر می‌رسد فقط در خود اتحادیه اروپا کاهش کیفیت خاک سالانه میلیاردها یورو هزینه برجا می‌گذارد.

طبق گزارش‌ها، تقریبا ده درصد از مساحت اتحادیه اروپا را گسترش سریع بیابان‌ها تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار