هوای استان کرمان در سال ۹۷ هر روز غبار آلودتر از روز قبل بوده و نفس مردم این استان نیز مانند مردم خوزستان به شماره افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، از دوسال پیش مردم استان کرمان فقط از اخبار ورسانه‌ها از هوای غبار آلود خوزستان می‌شنیدند وفکرش را هم نمی‌کردند روزی خبر غبار آلود بودن کرمان سوژه رسانه‌ها شود.

کرمان طی سه ماه گذشته روز‌های سختی را پشت سرگذراند بطوریکه کارشناسان می‌گویند کرمان در فروردین یک روز سالم و در اردیبهشت حتی یک روز سالم را هم نداشت، غبار‌ها کودکان کرمانی وسالمندان را خانه نشین کرد و این پدیده  حالا کرمان را تسخیر کرده و هر صبح که از خواب بیدار می‌شوی  بوی خاک و گرد‌ و غبار به مشام می رسد و وسایل منزل را به گونه ای در زیر خاک مدفون شده گویی سالها در این خانه کسی زندگی نکرده است .

کرمان فرو رفته در غبار

اما چرا استان کرمان اینطور شده وچه باید کرد؟

 حمیده حبیبی رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان با اعلام اینکه تاکنون ۷۵ درصد روز‌های کرمان گرد وغباری بود گفت: بیشتر مناطق شرقی و شمالی استان هوای غبار آلود بود.

وی افزود: امسال در فصل بهار شاهد افزایش ۵۰ درصدی روز‌های گردغباری نسبت به سال گذشته بودیم.

حبیبی با اشاره به اینکه یکی از عوامل گردغبار‌ها ناشی از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه سیستان به دلیل هم مرز بودن با استان سیستان و بلوچستان است اظهار داشت: امسال وزش باد‌ همراه با سامانه‌های بارشی به کشور مان وارد شد اما بخاطر کمبود رطوبت در استان بجای بارش ما شاهد وزش باد بودیم.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در استان و کمبود بارش شدید و خشک شدن تالاب‌ها پیش بینی ما اینست که افزایش غلظت گردغبار را در استان داشته باشیم.

کرمان فرو رفته در غبار

۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه در استان کرمان حساس به فرسایش بادی هستند

در ادامه محمد مهدی رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان با اعلام اینکه استان کرمان با ۶ و نیم میلیون هکتار بیایان ۲۰ درصد بیابان‌های کشور را داراست گفت: از این هکتار ۴ میلیون و هفتصد هزار هکتار عرصه‌های حساس به فرسایش بادی هستند که به دلیل فقر پوشش گیاهی با اندک وزش بادی تولید گردوغبار یا طوفان‌های شن می‌کنند.

وی افزود: ما در شرایط اقلیمی خشک و فرا خشکی قرار داریم و یکی از پدیده‌های که با آن مواجه هستیم بحث طوفان‌های شن و وقوع پدیده گردوغبار است.

رجبی زاده با اشاره به اینکه امسال و سال گذشته استان با کمی بارش مواجه بود بیان کرد: تقریبا بارش ها  ۷۰ درصد کاهش داشته و بر اثر آن پدیده گردوغبار ملموس‌تر خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان اظهار کرد: دلیل وجود این غبار در زمینه عرصه‌های منابع طبیعی فقر پوشش گیاهی مستعد است.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از گردوغبار باید حفظ پوشش گیاهی موجود را افزایش دهیم و نسبت به احیاء و باسازی پوشش تخریب شده اقدام کنیم گفت: در استان کرمان تا به امروز در یک دوره ۴۰ ساله که در عرصه‌های بیابانی کار کردیم تقریبا ۲۰۰ هزار هکتار جنگل کاری انجام شده است.

رجبی زاده افزود:  ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عرصه‌ای حساس به فرسایش بادی است و مطالعات ما نشان می‌دهد باید در سطح یک میلیون و دویست هزار هکتار کار‌های احیایی و مدیریتی انجام دهیم تا بتوانیم یک امنیت زیستی نسبی ازبابت بروز پدیده گردوغبار و یا طوفان‌های شن در استان ایجاد کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه ما در مجموعه چیزی نزدیک به ۳۵۰ هزار هکتار جنگل کاری داشتیم اظهار کرد: تقریبا نزدیک به ۸۵۰ هزار هکتار دیگر باید کار شود تا بتوانیم کمی کنترل کنیم.

وی بیان کرد: به دلیل اهمیت این موضوع وبا همکاری دولت و تامین اعتبار آن امیدواریم به دلیل سختی کار در طبیعت در یک دوره ده یا ۱۵ سال امنیت مدنظر خود را ایجاد کنیم.

رجبی زاده گفت :مطالعات ما نشان می‌دهد در عرصه‌های مرتعی چیزی حدود ۱۵ هزار هکتار از این عرصه‌ها به دلیل کاهش بارندگی، افت سفره ها‌ی آب زیر زمینی وعدم تعادل چرادام در مرتع به بیابان‌ها اضافه می‌شود .

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان تاکید کرد: اولویت ما مناطق زیستی و مناطق اقتصادی است که این‌ها در قالب کانون‌های بحرانی وحساس و فرسایش بادی قرار دارند .

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان ۲۴ کانون بحرانی حساس فرسایش بادی داریم افزود: ۴۳۰ هزار هکتار وسعت این‌ مناطق است که شامل جاده‌ها، سکونتگاه، زیر بنا‌های مانند راه‌ها یا راه آهن قرار دارند یا مناطق تولیدی مانند اراضی کشاورزی هستند.

رجبی زاده تاکید کرد: کاری که ما باید انجام بدهیم عملیات احیایی در این مناطق است باید برای این سطح امنیت ایجاد کنیم.

کرمان فرو رفته در غبار

در آینده وضعیت خوبی نخواهیم داشت و مشکلات ریزگرد‌ها بیشتر می‌شود

همچنین رضا جزینی زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اعلام اینکه در استان کرمان سه منبع اصلی گردو غبار اراضی مستعد فرسایش بادی، رگه های معدنی که در استان در حال بهره برداری، برکه‌ها وتالاب‌های خشک شده است گفت: در شرق استان لوت زنگی احمد در قسمت مرکزی کویر لوت و درشمال استان کویر دره انجیر یزد وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه نخاله‌های ساختمانی که در اطراف شهر کرمان رها شده مزید بر علت شده وباعث غبارهای اخیر شده است.

جزینی زاده با اشاره به اینکه ما در بحث پیشگیری و مقابله با گرد غبار کارگروه گردغبار به ریاست استاندار در استان تشکیل شده است اظهار کرد: قرار شده برای تالاب‌های خشک شده استان کرمان از جمله تالاب جازموریان کارگروهی تشکیل شود تا بتوانیم از سال‌های آینده به حالت اولیه که نه ولی جلوی تاخیر و پیشرفت آن را با تدابیری که در سند ریزگر‌ها اندیشه شده را بگیریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان عدم توجه به محیط زیست، تخریب‌های فزاینده به بهانه‌های جاده سازی، مسائل اقتصادی صورت گرفته را علت اصلی غبار درسال‌های اخیر دانست.

وی با اعلام اینکه قطعا در ادامه روند وضعیت خوبی نخواهیم داشت و مشکلات بیشتر خواهد شد گفت: گرد و غبار کیفیت زندگی مردم را پایین می‌آورد، بیماری‌های تنفسی را زیاد می‌کند، وقتی ریزگرد به زندگی ما وارد شود همه مولف‌ها وشاخص‌های در امر تولید و اقتصادما تحت شعاع قرار می گیرد و عملا پیشرفتی نمی‌کنیم.

کرمان فرو رفته در غبار

تامین منابع مالی سازمان‌های برای مبارزه با گردوغبار در کرمان

در ادامه مصطفی آیت الهی موسوی مدیرکل ستاد بحران استان کرمان با اشاره اینکه پدیده گردوغبار در استان کرمان نوظهور نیست سالیان قبل غبار در استان بوده و اقداماتی انجام شده است گفت: خشکسالی‌های چندسال اخیر و تخریب‌ها در استان وفقر پوشش گیاهی باعث شدت بیشتر این مسئله شده است .

آیت الهی موسوی با اعلام اینکه استان کرمان به دلیل اینکه نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک با کویر لوت و کویر زنگی احمد دارد اظهار کرد: کاهش نزولات جوی، تبخیر زیاد در منابع آبی باعث شده ما استانی خشک وبیابانی در سطح کشور باشیم.

وی بیان کرد: از ۱۷۹ منطقه تحت تاثیر کانون‌های فرسایش بادی نزدیک ۲۰ منطقه در استان کرمان قرار دارد به همین منظر ما در شورای مدیریت بحران استان یکسری برنامه هارا با هماهنگی دستگاه‌های زیرربط تدوین کردیم.

مدیرکل ستاد بحران استان از مهمترین برنامه‌ها را بحث آموزش واطلاع رسانی مردم، مراقبت کردن از تخریب مراتع و جنگل‌ها در استان، تدوین برنامه‌های مطالعاتی، کنترل فرآیند‌های بیابان زایی و جلوگیری از تشدید آن‌ها در استان، شناسایی و کنترل کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان است.

وی با اشاره به اینکه نهال کاری، بوته کاری، مدیریت حرز آب‌ها، ایجاد تله‌های رسوب گیر، سامانه چرا‌های دام، مدیریت منابع جنگلی، مالچ پاشی از اقدامات ما بود در استان کرمان اظهار کرد: به دنبال آن هستیم با تامین مالی مورد نیاز دستگا‌های مربوط مانند منابع طبیعی، آداره کل آبخیز داری و جهاد کشاورزی را تقویت کنیم و به طرح‌های جلوگیری از ریز گرده‌ها را به مرحله اجر گذاریم.

با همه این تمهیدات کرمان روزگار خوبی ندارد و هر روز هواشناسی وزش باد و گردخاک را پیش بینی می کند، چه خوب است مسئولین فکر اساسی کنند و کرمان حداقل سال ۹۸  را این طور  پشت سر نگذارند.

گزارشی از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

گردو غبار مهمان هر روز مردم کرمان

برچسب ها: آلودگی هوا ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار