سران کشورهای اروپایی در نشستی که برای حل بحران مهاجران تشکیل دادند از طرح ایجاد مراکز بررسی وضعیت پناهجویان در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا حمایت کردند.

حمایت سران اروپایی از پیشنهاد ایجاد مراکز پناهجویان خارج از مرزهای اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت تی آر تی ورلد، چند تن از سران کشورهای اروپایی در نشستی که برگزار شد از پیشنهاد ایجاد مراکز بررسی وضعیت پناهجویان در شمال آفریقا و منطقه بالتیک استقبال کردند. این نشست در حالی برگزار شده است که تنش‌ها بر سر یافتن راهی مناسب برای بررسی وضعیت هزاران پناهجو که اکنون اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند، تشدید شده است.

در نشست اضطراری 16 کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، درباره مسئولیت ایتالیا، یونان و اسپانیا در پذیرفتن مهاجران و پناهجویان و همچنین این که این کشورها تا چه هنگام باید از مهاجران حمایت کنند و دیگر کشورهای اروپایی چگونه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند، بحث‌ و جدل‌هایی رخ داد.

ناتوانی از حصول توافقی درباره حل و فصل بحران پناهجویان می‌تواند قانون مسافرت آزاد در مرزهای کشورهای اتحادیه اروپا را تهدید کند. این قانون، یکی از بزرگترین دستاوردهای این اتحادیه در تاریخ 60 ساله آن به شمار می‌رود.

با این‌که آمار منتشر شده از سوی نهاد مهاجرتی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد شمار مهاجران به اروپا در سال جاری میلادی کاهش چشمگیری یافته است، تنش‌های سیاسی درباره این مسئله بالا گرفته است. سازمان ملل متحد اعلام کرده است در صورتی که روند کنونی ادامه یابد، تا پایان سال جاری میلادی، 80 هزار مهاجر وارد اتحادیه اروپا خواهند شد.

در این میان، احزاب ضدمهاجرت و دولت‌های مجارستان و ایتالیا، احساس ترس از پناهجویان را در میان اتباع خود گسترش داده اند و از حمایت مردمی نیز برخوردار شده اند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این‌باره گفت: «روشی که می‌خواهیم اتخاذ کنیم شامل همکاری متقابل با کشورهای گذرگاه و کشورهای مبدا در خارج از اتحادیه اروپا خواهد بود.» وی در سخنان خود به ایجاد مراکز بررسی وضعیت مهاجران در لیبی و چند کشور واقع در آفریقا و منطقه بالکان اشاره کرد.

با این حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان درباره ایجاد مراکز بررسی وضعیت پناهجویان در خارج از مرزهای اروپا ابراز نگرانی می‌کنند. تاکنون هیچ کشوری با ایجاد این مراکز موافقت نکرده است.

همچنین، تاکنون مشخص نیست این تصمیم چه هزینه‌ای برای اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت. توافق کنترل مهاجران میان ترکیه و اتحادیه اروپا، 3.5 میلیارد دلار هزینه داشته است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که با بحران سیاسی داخلی با اعضای ائتلاف خود مواجه شده است، گفت احتمال حصول توافق در نشست سران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه، دور از ذهن خواهد بود.

وی گفت در مقابل، آلمان قصد دارد با کشورهای اتحادیه اروپا به توافق‌های دو جانبه و چند جانبه مختلف بر سر بحران پناهجویان دست یابد. مرکل گفت کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید دریابند «تا چه حد می‌توانیم بدون منتظر ماندن برای کسب توافق تمامی 28 کشور اروپایی، با در نظر گرفتن مسائل مهم برای هر کشور، به یکدیگر کمک کنیم.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار