رئیس‌جمهور مقدونیه برای دومین بار از امضای توافقنامه با یونان در خصوص تغییر نام کشورش به «مقدونیه شمالی» امتناع کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «گیورگه ایوانف»، رئیس جمهور مقدونیه برای دومین بار از امضای توافقنامه با یونان مبنی بر تغییر نام کشورش به «مقدونیه شمالی» امتناع کرد.

آژانس خبری مقدونیه موسوم به «میا» گزارش داد ایوانف از امضای فرمان مبنی بر تغییر نام مقدونیه خودداری کرد و توضیح داد که هیچ تعهدی برای امضای این دستور اجرایی ندارد.

رئیس جمهور مقدونیه اوایل ماه ژوئن نیز اعلام کرد این معاهده زیان آور را امضا نمی کند؛ چرا که نقض قانون اساسی و قوانین است و موجب نابودی نهادهای دولتی می شود.

هفته گذشته نام مقدونیه به دلیل وجود یک منطقه با همین نام در یونان، پس از ۲۵ سال اختلاف با آتن به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر کرد. این در حالی است که تغییر رسمی نام این کشور نیاز به امضای رئیس جمهور در قالب یک دستور اجرایی دارد. امتناع ایوانف از امضای این فرمان صرفا موجب تاخیر در اجرایی شدن آن می شود و با تصویب دوباره تغییر نام  مقدونیه در پارلمان این کشور ، رئیس جمهور نمی تواند مانع اجرایی شدن آن شود.

«نیکوس کوتزیاس»، وزیر امور خارجه یونان پیش از این اعلام کرد منافع مقدونیه در تایید این توافقنامه است؛ زیرا مسیر را برای پیوستن مقدونیه به اتحادیه اروپا روشن می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار