آتش سوزی های پی در پی در فصل تابستان جنگل ها ومراتع زاگرس و دنا را نابود کرده تا جایی که ممکن است طی سال های آینده اثری از این منابع بکر وخدادادی باقی نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد  دارای یک میلیون و426هزار و300  هکتار منابع ملی بوده که از این سطح873هزارو 300 هکتار  را جنگل و 552 هزارو 700 هکتار را مرتع تشکیل می دهد. با توجه به اینکه جنگل های زاگرس حدود 40 درصد از کل جنگل های کشور را تشکیل می دهد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگل های زاگرس در بین استان های زاگرسی کشور 20 درصد بوده  که شامل گونه های بلوط، بنه ، افرا، زبان گنجشک ، زالزالک ، گلابی وحشی  است.

این تنها یک روی سکه جنگل های ناب استان کهگیلویه وبویراحمد ودر آن روی سکه تخریب و گاها اتش سوزی های پی درپی امان این جنگل ها را بریده اند.

فصل تابستان شروع که می شود آتش سوزی جنگل ها استان سرخط خبرها می شود تا جایی که این آتش سوزی های گاها تا یک هفته دست از سر این منابع بکر و خدادادی بر نمی دارد.

 

آتش سوزی ها امان جنگل های زاگرس را بریده/خم شدن بلوط های تنومند زاگرس

 

 سال گذشته 700 هکتار از جنگل های  کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخت

آتش سوزی به سریالی تکراری برای درختان این دیار تبدیل شده است و هرساله خصوصا درفصول گرم تر سال، شاهد این سناریوی تلخ هستیم.

به گفته فرمانده سابق یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در سال 95،تعداد 75فقره آتش سوزی در جنگل های، استان رخ داد که طی این آتش سوزی ها 950 هکتار از جنگلهای کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

البته این تراژدی اسفبار همانند سال های گذشته در سال 96 نیز تکرار شد، تا پایان آذر 96 ، 700 هکتار ازجنگل های استان در آتش سوخت.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد گفت: از ابتدای سال 96 تا پایان آذرماه همان سال ، ۱۱۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد.

آتش سوزی ها امان جنگل های زاگرس را بریده/خم شدن بلوط های تنومند زاگرس

 

90درصد آتش سوزی‌های این استان عامل انسانی بوده است

کارشناس جنگل ها ومنابع طبیعی درگفت وگو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ گفت:آتش سوزی ها در استان کهگیلویه وبویراحمد به دلایل مختلف طبیعی  وانسانی چنان این جنگل ها و مراتع بی زبان را شعله ور می کند که گویی دیگرهیچ منبعی قادر به مهار آن نیست.

علی اصغر احمدی کیش با بیان اینکه نزدیک به 90درصد آتش سوزی ها در استان انسانی است افزود:افراد سودجو به بهانه های مختلف دست به تخریب جنگل ها ومراتع می زنند و عده ای دیگر نیز شامل گردشگران ومعتادانی هستند که به صورت ناخواسته آتش روشن می کنند و ناآگاهانه آتش را خاموش نمی کنند که منجر به آتش  سوزی می شود.

وی افزود:متاسفانه استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل کوهستانی بودن و نبود امکانات لازم برای مهار آتش در مواقع اطفا حریف مهار آتش به کندی صورت می گیرد و موجب نابودی این جنگل ها می شوند.

آتش سوزی ها امان جنگل های زاگرس را بریده/خم شدن بلوط های تنومند زاگرس

نابودی 70هکتار منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوزی‌های سال جاری

عزت الله بهشتی فرد  مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت وگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج         افزود: از ابتدای سال جاری تا یکم تیرماه وقوع ۱۰ فقره آتش سوزی در حوزه منابع طبیعی استان، تخریب ۷۰ هکتار از منابع و مراتع را رقم زده است. 

وی با بیان اینکه طی مدت زمان مشابه سال گذشته وقوع ۴۵ آتش سوزی با نابودی ۲۱۷ هکتاری منابع طبیعی گزارش شده است، اظهار داشت: همکاری دستگاهی به نسبت سال گذشته افزایش یافته و در مهار آتش سوزی های اخیر همکاریها افزایش یافته و نهادها نیز به کمک آمدند .

بهشتی فرد تصریح کرد: حفظ امنیت نیروهای اطفای حریق در مناطق هدف ضروری است و در آتش سوزی اخیر ضرب و شتم و تهدید نیروها توسط سودجویان را شاهد بودیم و طی سال گذشته نیز تیراندازی به طرف نیروهای منابع طبیعی گزارش شد .

وی بر نقش افزایش ظرفیت های فرهنگی در کاهش آتش سوزی ها تاکید کرد و ادامه داد: شعارنویسی حول محور حفظ منابع طبیعی از جمله هدفگذاری های انجام شده است .

آتش سوزی ها امان جنگل های زاگرس را بریده/خم شدن بلوط های تنومند زاگرس

 

شناسایی26 نقطه بحرانی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع 

 

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمددرگفت وگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛گفت: 26 نقطه بحرانی آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان در شهرستان های مختلف شناسایی شده که برای مقابله با هرگونه آتش سوزی آموزش های لازم ارائه و اقدامات لازم انجام شده است.

بهشتی فر از ساماندهی افراد طبیعت دوست برای کمک به مهار آتش در هنگام نیاز در مناطق شناسایی شده خبر داد و افزود: از نیروهای مردمی در این مناطق به عنوان دیده بان با هدف اطلاع رسانی و کمک در هنگام مهار آتش استفاده می کنیم.

وی با اشاره به تشکیل گروه واکنش سریع منابع طبیعی برای مقابله با آتش سوزی در جنگل ها و مراتع ابراز کرد:  تیم واکنش سریع مختص روزهای تعطیل بوده و در مجموع به عنوان کشیک روزهای تعطیل فعالیت دارند زیرا بسیاری از آتش سوزی ها در روزهای تعطیل رخ می دهد.

 

آتش سوزی ها امان جنگل های زاگرس را بریده/خم شدن بلوط های تنومند زاگرس

با همه این ها آنگونه که فرمانده سابق یگان حفاظت منابع طبیعی استان می گوید: افزایش مشارکت های مردمی ازطریق فرهنگ سازی، توانمندسازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد از جمله مهمترین راهکارهای مقابله با آتش سوزی هاست.چرا که به گفته وی حفظ جنگل های بلوط کهگیلویه وبویراحمد باتوجه سخت گذربودن و کوهستانی بودن این عرصه ها نیازمند قرق بان بیشتری است.هرچند نباید منکر نقش تجهیزات وامکاناتی ازجمله بالگرد اطفای حریق درمناطق مستعد آتش سوزی شد،مسئله ای که بارها از زبان مدیرکل منابع طبیعی وفرماندهان یگان حفاظت نیز مطرح وتاکید شده است.

با این روند آتش سوزی در جنگل های زاگرس به خصوص جنگل های کهگیلویه وبویراحمد ممکن است در سال های آینده اثری این منابع عظیم خدادادی باقی نماند،پس مردم وبه ویژه مسئولین راه جلوگیری و مهار آتش در استان بویژه مناطق کوهستانی راحل نمایند که ممکن ایت با این روند آتش سوزی اثری این جنگل ها در طی سال های آینده باقی نماند.

حال  باید منتظر باشیم ببینیم با این روند آتش سوزی ها در طی سال های اینده آیا اثری از این جنکل های نادر و بکر باقی خواهد ماند؟

گزارش از ذوالفقار دیودل

انتهای پیام/س

برچسب ها: محیط زیست ، اتش نشانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
عامل ده درصد بقیه آتش سوزی ها بچیه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ايرانى
۱۱:۴۳ ۱۲ تير ۱۳۹۷
جاى بسى تاسف داره.... بياييد با رفتار درستمون به عنوان يك ايرانى خود را شايسته آنچه توقع داريم نشان دهيم. اين حداقل كارى است كه ميتوانيم انجام دهيم.