10هزار تن آهن در راه سرپل ذهاب /بهره برداری 3هزار واحد روستایی زلزله زده

استاندار کرمانشاه از تکمیل ۱۲ هزار واحد روستایی که به صورت صد درصد تخریب شده اند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه هوشنگ بازوند  استاندار کرمانشاه  با اشاره به روند رضایت‌بخش ساخت و سازها در مناطق زلزه زده استان کرمانشاه اظهار داشت: ۲۰ هزار تن آهن با قیمت قبل و با همکاری بنیاد مسکن و وزیر صنعت خریداری شده که ۱۰ هزار تن به سرپل ذهاب منتقل شده است.

وی افزود: با افزایش کارخانه‌های تولید شن و ماسه هم در بخش مصالح به وضعیت مطلوب‌تری رسیده‌ایم و تنها برای متعادل‌سازی قیمت فروش بتن اختلاف قیمت داریم.

استاندار کرمانشاه در ادامه به ساخت واحدهای تجاری در این مناطق اشاره کرد و گفت: برخی از واحدهای تجاری وابسته به واحدهای مسکونی هستند که هزینه و مدیریت با بنیاد مسکن است و بخش دیگری هم به عهده صنعت و معدن هستند که برای آنها تسهیلات در نظر گرفته شده است.

بازوند بیان داشت: در واحدهای تجاری که وابسته به مسکونی هستند ۳۰ تا ۳۶ میلیون وام اعطا می‌شود و چنانچه در این زمینه کمبودی وجود داشته باشد در راستای اشتغال‌زایی ما حاضر به کمک هستیم.

وی افزود: برای کسانی که موفق نشده‌اند واحد تجاری را بیمه کنند حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض مقرر شده است اما صنف شیشه‌فروشان که در زلزله شیشه‌هایشان شکسته شده است دستورات لازم برای کمک داده شده است، بیشتر بیمه‌ها هم به تعهدات عمل کرده اند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه در مناطق زلزله‌زده هر هفته جلساتی برای پیگیری وضعیت اشتغال برگزار می‌شود، افزود: ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر هر روز در شهرهای زلزله زده مشغول کار شده‌اند و برای اسکان آنها نیز تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی درباره روند ارائه تسهیلات نیز گفت: در بخش تضامین هنوز مشکل داریم اما امیدواریم روند تسریع شود، در امر بازسازی‌ها با ۱۲ استان که معین هستند کارها در حال انجام است.

بازوند با تقاضا از بانک مرکزی برای حل و فصل مشکلات بانک‌های عامل اظهار داشت: بانک‌های عامل معتقدند واحدهایی که در شهر هستند و به صورت پیلوت ساخته می‌شوند هنوز نمی‌توانیم تسهیلات بدهیم و ما برای راه‌اندازی این قضیه به شهرداری پیشنهاد کرده‌ایم که واحدها به صورت پیلوت مسکونی ثبت شود تا در ارائه تسهیلات مشکلات برطرف شود.

وی همچنین درباره لزوم داشتن پایان خدمت در ارائه تسهیلات نیز گفت: چون شرایط برای این مناطق غیرعادی بوده از بانک‌ها خواسته شده که این موضوع رفع شود.

استاندار کرمانشاه درباره تکمیل واحدها نیز گفت: برنامه ما برای ۱۲ هزار واحدی که در روستاها به صورت صددرصد تخریب شده این است که تا پایان شهریور تکمیل شوند و در حال حاضر سه هزار واحد آماده بهره‌برداری داریم و تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ واحد نیز سقف زده شده است.

وی افزود: خانه‌هایی که سقف آنها زده شده قرار است تمام اقساط آنها آزاد شود و بلاعوض‌های مسکونی نیز باید پرداخت شده باشد و باز هم تاکید می‌شود مستاجرینی که از خود زمین دارند قاعدتا از نظر پرداخت وام نباید مشکلی داشته باشند اما می‌توانند فردا صبح به فرمانداری مراجعه کنند تا وام به زودی پرداخت شود و همچنین آنهایی هم که زمین ندارند زمین خریداری شده و در حال تفکیک هستیم و به زودی تحویل خواهد شد.

بازوند با اشاره به تخریب ۲۳۰ مسجد در جریان زلزله بیان داشت: برای این تعداد مسجد نیاز به بازسازی یا ساخت مجدد داریم و در همین راستا از اوقاف خواسته شده که در امر ساخت و ساز کمک کنند اما بنابر ضوابط اوقاف گفته شده که در امر ساخت و ساز دخالتی ندارند و از ۵۰۰ میلیارد تومانی که دولت تخصیص داده حدود ۱۵ میلیارد تومان به ساخت مسجد اختصاص یافته که به عهده بنیاد مسکن قرار داده شده که در صورت نیاز به تعمیر و ساخت و ساز مساجد و مراکز فرهنگی استفاده شود و همچنین از خیرین نیز درخواست می شود در صورت تمایل در ساخت و ساز مساجد و واحدهای فرهنگی کمک کنند.

بازوند درباره جابه جایی روستاها نیز گفت: روند جابجایی روستاها کار سختی است چون عقبه اجتماعی دارد و مردم باید موافقت کنند ولی با این وجود اعلام شده بنیاد مسکن هرکدام از روستاها را که در جمع‌بندی مشخص کرده که جابه جا شوند و مردم نیز رضایت داشته باشند تسهیلاتی برای جابه جایی و یا در روند ایمن‌سازی روستاها اختصاص یافته است.

 

انتهای  پیام/ز

خانه‌هایی که سقف آنها زده شده  اقساط آنها آزاد می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.