به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مانکنهایی که پشت شیشه ویترین مغازهها جا خوش کردهاند با داغی تابستان شکل و شمایل متفاوتی پیدا کرده اند البته این موضوع در شکل و اندازه مانتوها بیشتر به چشم می خورد.
فرقی نمیکند اگر مغازههای شمال تا جنوب شهر را هم که بگردی تمام مانتوها شبیه به هم هستند و تنها تفاوت مغازه ها در فروشندگانی است که میخواهند با مرغوب نشان دادن کالای خود، هزینه اجاره مغازه و دیگر مخارج را از مشتری بگیرند.
با اینکه هرساله طراحان و تولید کننده های لباس ایرانی تلاش می کنند که مدلی را با پوشش مناسب طراحی کنند و در بازار ترویج دهند اما باز هم ویترین های مغازهها پر است از مانتوهایی که به مانتو شباهتی ندارند.
فروشگاههایی که خریداران را وادار میکنند آنچه را خرید کنند که این طرح ایرانی مخالف است، این را میتوانی با گشت و گذار چند ساعته در بازاهای تهران مشاهده کرد.
اما به سراغ حمید قبادی کارگروه مد و لباس رفتیم تا پیگیر شویم چرا در این سالها طرح های ایرانی نتوانستند جای خود را در بازار گسترده مانتو باز کنند؟
حمید قبادی مدیر کارگروه مد و لباس ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛در خصوص وضعیت بازار مانتو اظهار داشت: موضوع ارائه لباس متناسب با فصل های مختلف، همواره توسط هنرمندان طراح در حال انجام است و حضور طرح های نامناسب در بازار به معنای ناتوانی و یا موفق نبودن طراحان و تولید کننده های ایرانی نیست، به هرحال طبیعی است که برخی افراد بنا به دلایل مختلف دارای سلیقه های مختلف باشند.
وی ادامه داد: اینکه مردم حق انتخاب های مختلف را دارند امری طبیعی است و باید این موضوع را ریشه ای بررسی کرد اما در باب ارائه الگو و نمونه های جدید،تلاش های هنرمندان طراح و اقدامات تولید کننده ها در این جهت بسیار حائز اهمیت است شاید پیش از این در تغییر فصل ها حرفی برای گفتن نداشتیم اما حالا به تناسب فصول مختلف طرح های مختلف ایرانی هم در بازار دیده می شود.
قبادی تصریح کرد: با وجود اینکه طرح های ایرانی و مناسب از سوی تولید کنندگان در بازار ارائه شده است اما معتقدم که هنوز نیاز صدرصد جامعه را رفع نکرده و باید اجازه بدهیم طی فرایند چند ساله به نتیجه برسیم .
وی با تاکید براینکه اکنون در اماکن مختلف طرح پوشیده و مناسب لباس نسبت به سال های گذشته متنوع تر است، گفت: فروشگاه ها همکاری خوبی در تولید لباس با پوشش مناسب دارند، این در حالی است که پیش از این طرحی وجود نداشت اما در حال حاضر تولید کننده ها با طراحان مرتبط هستند و همانطور که در نمایشگاههای عفاف و حجاب دیده می شود تولید کننده ها با توجه به فرهنگ مردم کار می کنند.
قبادی عنوان کرد: این تغییر روش و حرکت کردن به سمت پوشش متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را باید در بین سرمایه گذاران این حوزه جا بیندازیم، در مکان هایی چون تجریش ، هفت تیر، خیابان پیروزی که نقاط عرضه لباس بانوان هستند می توان تعدادی فروشگاه با طرح های مناسب پیدا کرد اما با وجود اینکه در حوزه طراحی خوب عمل کردیم، در سرعت کند پیش می رویم.
نیاز جامعه در لباس بانوان چون مانتو بسیار زیاد است به طوری که بالغ بر 40 میلیون مصرف سالانه لباس بانوان است و تامین آن کار دشواری است، براساس گزارش ها روند طراحی ها و کار خوب است اما سرعت کافی نیست .
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که لباس جامعه را همواره مورد تهدید قرار می دهد پوشش نامناسب و کیفیت ضعیف و قیمت پایین طرح های نامناسب است که برخی سودجوها هم به این موضوع دامن می زنند البته بیشتر برخی دستفروش ها و واحدهای بدون مجوز این کار را انجام می دهند از این رو از اتحادیه های ذیربط درخواست کردیم تا براساس ضوابط تعیین شده پیگیر شوند و نظارت کنند.
انتهای پیام/
تازه تازه اوضاع ویترینها براتون خیلی عجیب و
....شده؟
مانتویی که وقارش رو حفظ کنه مانتوهه .حجاب خیلی خوبه
نگذار هر نگاه ناپاکی وهر شیطانی به تو نگاه کند
اتفاقا یک مانتویی هم حجاب کامل دارد،حالا لزومی برکوتاه یابلندبودن ندارد؟
اتفاقا اتفاقها اتفاقی میفته کاریش هم نمیشه کرد! نه غلام؟!
البته نتیجه این کار را می بینند.
البته یه سواله