سومین شهید محراب آیت الله محمد صدوقی در یازدهم تیرماه سال ۶۱ در محراب نماز به دست منافقی کوردل به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ سومین شهید محراب آیت‌الله شیخ محمد صدوقی در سال هزار ودویست وهشتادوهفت در خانواده‌ مذهبی در یزد دیده به جهان گشود، پدر ایشان مرحوم آقامیرزا ابوطالب یکی از روحانیون معروف یزد بود و شهید صدوقی در هفت سالگی، پدر و نه سالگی مادر خود را از دست داد از آن پس تحت سرپرستی پسر عمویش، میرزا محمد کرمانشاهی قرار گرفت.
یازدهم تیرماه سالروز شهادت آیت الله شیخ محمد صدوقی
نقش موثر شهید صدوقی در پیروزی انقلاب اسلامی
آیت الله وافی نماینده مردم یزد در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: آیت الله محمد صدوقی دورانی از تحصیلات خود را در یزد و اصفهان گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت کرد.

آیت الله وافی افزود: پس از درگذشت آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس و مدیر حوزه علمیه قم، اداره قسمتی از حوزه علمیه به ایشان واگذار شد که میتوان از تولیت مدارس و تقسیم شهریه‌های طلاب یاد کرد و سال هزار وسیصد وسی  با فوت عالم بزرگ دینی یزد مرحوم شیخ غلامرضا فقیه خراسانی، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان، ایشان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت.
یازدهم تیرماه سالروز شهادت آیت الله شیخ محمد صدوقی
وی خاطرنشان کرد: آیت الله صدوقی در کنار فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، اولویت را به امر علم و علم آموزی می‌داد و بدین جهت به یکی از اساتید درجه اول قم تبدیل و کرسی درس ایشان نیز به یکی از گرمترین کرسی‌های تدریس تبدیل شده بود. همین امر باعث گردید بزرگانی همچون آیات عظام مرحوم فاضل لنکرانی، شهیدقدوسی، شهیدمطهری، محمدتقی جعفری، احمد جنتی و رسولی محلاتی در محضر ایشان پرورش یابند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در استان یزد تصریح کرد: آیت الله صدوقی نقش فراوانی در پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب داشتند و در این راه دستیار بسیار مناسبی برای رهبر انقلاب بودند و امام خمینی (ره) در این باره می‌فرمایند: ایشان در انقلاب اسلامی نقش اساسی داشته، میتوانم بگویم محور انقلاب بوده اند که امام در پیام تسلیتی چنین فرمودند: اینجانب دوستی عزیز که بیش از سی سال با او آشنا و روحیات عظیمش را از نزدیک درک میکردم، از دست دادم و اسلام خدمتگذاری متعهد و ایران فقیهی فداکار و استان یزد سرپرستی دانشمند را از دست داد.

عضو فق‌های شورای نگهبان اظهارداشت: آیت الله خامنه‌ای نیز درباره نقش آیت الله صدوقی در انقلاب و همچنین نحوه ارتباط ایشان با امام می‌فرمایند:نکته دیگر که در کار ایشان بسیار جالب و مهم بود روح رهبری ایشان بود. آقای صدوقی را من در یزد یک رهبر، به معنای واقعی یافتم وایشان تسلیم و مطیع امام بود؛ فکرش و عقیدهاش و عملش در جهت و در خط فکر عقیده و عمل امام بود و هیچگونه رای و فکری را بر رای و فکر امام ترجیح نمیداد.

زبانزد بودن حضور فعال شهید صدوقی در اجتماع
آیت الله ناصری نماینده، ولی فقیه وامام جمعه یزد در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: آیت الله صدوقی با استواری به مدیریت خویش ادامه می‌دادند و با امام هم در ارتباط بودند.

آیت الله محمدرضا ناصری افزود: ایشان بسیار تیزبین بودند و سریع متوجه قضایا می‌شدند و از طرفی به خاطر پاکی وجودشان اگر متوجه می‌شدند که اشخاصی برخلاف مسیر انقلاب حرکت می‌کنند، بسیار ناراحت می‌شدند و فوراً برای رسیدگی اقدام می‌کردند.
یازدهم تیرماه سالروز شهادت آیت الله شیخ محمد صدوقی

نماینده، ولی فقیه در یزد تصریح کرد: شهید صدوقی همواره در طول مدت زندگیشان با حضور فعال در عرصه اجتماع از طرق مختلف به خدمات اجتماعی، فرهنگی و علمی میپرداخت.

وی با اشاره به سخنان امام خمینی در مورد شهید صدوقی خاطرنشان کرد: امام خمینی به مناسبت شهادت آیت الله صدوقی فرمودند، از امثال شهید بزرگوار ما و فقیه متعهد و فداکار اسلام شهید صدوقی عزیز (رضوان الله علیه) شهید بزرگی که در تمام صحنه‌های انقلاب حضور داشت و یار و مددکار گرفتاران بود، این مدعیان خدمت به خلق و قیام برای خلق که در بیغوله‌ها خزیده و در حال انقلاب به چپاول اسلحه و مهمات بیت المال خلق فعالیت شبانه روزی نمودند، اینک که خداوند تعالی چهره کریه شان را آشکار کرد و دستشان را از مال و جان خلق الله کوتاه نمود، چنین خدمتگذارانی را از این خلق می‌گیرند.

مردم داری مهمترین ویژگی شهید صدوقی
حجت الاسلام محمد صدوقی نوه‌ی سومین شهید محراب آیت الله صدوقی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد گفت: شهیدصدوقی دارای شخصیتی چندبعدی بوده و همیشه همراه و حامی مردم بودند.

حجت الاسلام محمدصدوقی افزود:در دوره‌ای از زمان شهید صدوقی توانست یک روحانی متفاوتی در استان یزد و حتی در کشور جلوه کند.
یازدهم تیرماه سالروز شهادت آیت الله شیخ محمد صدوقی

وی خاطرنشان کرد: شهید صدوقی با ارتباطی که با مردم برقرار می‌کرد توانست موفقیت‌های اجتماعی بسیاری را بدست آورد و خودش را در اختیار مردم گذاشته بود.

نوه‌ی سومین شهید محراب آیت الله صدوقی تصریح کرد: شهید صدوقی اعتباری که بدست آورد را از طریق مردم کسب و برای مردم هزینه کرد و پشتوانه‌ی مردم بود که به شجاعت ایشان اضافه می‌کرد.

حجت الاسلام محمد صدوقی اظهارداشت: انقلاب با شور جوانان و نیروی اجتماعی جوانان با رهبری خردمندانه امام راحل بود و شهید صدوقی نیز به عنوان یکی از افرادی که در اجتماع یا جوانان زیادی فعالیت داشت.

سرانجام این عالم وارسته در یازدهم تیرماه هزار وسیصد وشصت ویک در محراب نماز در مسجد حظیره یزد با زبان روزه در یک عملیات تروریستی بدست عوامل دست نشانده استکبار جهانی به شهادت رسید.
شهید محراب آیت الله صدوقی وشهیدان دستغیب،مدنی،قاضی طباطبایی و اشرفی اصفهانی از شهدای محراب هستند که به دست منافقین به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/ ا

گزارش از حجت امینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار