مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: از مجموع ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی ملی استان تا پایان سال گذشته، میزان ۱۰ میلیون و ۲۱۸ هزار هکتار طی مدت سه سال گذشته تثبیت مالکیت شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا طالبی زاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان گفت: از این میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار در سال گذشته تثبیت شده است که بیش از ۵ برابر سهمیه تعیین شده از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

وی ادامه داد: همچنین با تعامل و همدلی صورت گرفته تاکنون در جنوب استان به میزان ۹۷ درصد و در شمال بیش از ۵۵ درصد تثبیت مالکیت اراضی ملی و دولتی صورت گرفته و برای این اراضی سند مالکیت تک برگ نیز صادر شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بیان کرد: این اداره کل برای سومین سال متوالی موفق به کسب رتبه برتر کشوری در زمینه تثبیت مالکیت اراضی ملی شده است به طوریکه یک سوم از اراضی مالکیت تثبیت شده در سطح کشور متعلق به استان کرمان است و در همین راستا در همایش سراسری همیاران طبیعت که به همت سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور در مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۶ در کرج برگزار شد، از این اداره کل به جهت کسب رتبه برتر کشوری در زمینه تثبیت اراضی ملی برای سومین سال متوالی با اهداء لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

وی به کسب رتبه چهارم تهیه نقشه کاداستر شهری از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان نیز اشاره کرد و گفت: از جمله اقدامات موثر صورت گرفته کسب رتبه چهارم تهیه نقشه کاداستر شهری در سال ۱۳۹۶ توسط استان کرمان می‌باشد و این در صورتی است که شهر‌های رتبه اول تا سوم کلان شهر‌های تهران، اصفهان و شیراز بوده اند و میزان تهیه نقشه کاداستر کرمان از مابقی کلان شهر‌های دیگر بیشتر بوده است.

وی یادآور شد: در کل کشور میزان ۱ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۲۱۲ هکتار نقشه کاداستر شهری تهیه شده که از این میزان، ۸۴ هزار و ۱۲۹ هکتار آن متعلق به استان کرمان است.

وی به وصول معوقات بانک‌ها نیز اشاره و بیان کرد: ادارات اجرای مفاد اسناد رسمی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در راستای دفاع از حقوق دولتی و تسریع در روند وصول مطالبات بانک‌ها از بدهکاران کلان بانکی، میزان یک هزار و ۴۳ میلیارد و ۸۹۱ میلیون و ۳۱۹ هزار و ۲۷۳ ریال از معوقات بانک‌ها را در سال ۹۶ وصول کرده اندکه مبلغ قابل توجهی است.

طالبی زاده اظهارداشت: با اجرایی شدن برنامه قانون ششم توسعه کشور تمام پرونده‌های مطالبه مهریه در ابتدا در واحد‌های اجرای اسناد رسمی مطرح می‌شوند و در صورتی که اموالی از بدهکاران شناسایی نشود پرونده به دادگستری ارجاع داده خواهد شد و این امر تاثیر زیادی در افزایش حجم کاری ادارات اجرا داشته است به طوریکه از ابتدای در سال ۱۳۹۶ میزان دو هزار و ۳۵۳ پرونده مطالبه مهریه در ادارات اجرای استان مطرح شده که نسبت به سال ۱۳۹۵ رشد ۲۱ برابری داشته است.

وی یادآور شد: همچنین در آمد‌های عمومی واریزی به خزانه توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال گذشته ۲۷۴ میلیارد و ۹۱۰ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۶۳۸ ریال بوده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به اقدامات انجام شده در زمینه اسکن و آرشیو پرونده‌های ثبتی استان نیز اشاره کرد و گفت: پرونده‌های ثبتی از جمله پرونده‌های دارای ضریب امنیتی بالا می‌باشند و به لحاظ اینکه همه اطلاعات دولت و مردم در حوزه املاک در آن‌ها نهفته است از اهمیت بالایی برخوردارند و به همین دلیل باید در نگهداری از پرونده‌ها دقت زیادی معمول گردد.

وی ادامه داد: بر همین اساس طی دو سال گذشته کلیه پرونده‌های ثبتی حوزه‌های کرمان، بردسیر، رفسنجان، زرند، راور، شهداد، ماهان، گلباف به صورت مکانیزه مشتمل بر ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار برگ (بیش از ۵۶ درصد اوراق ثبتی سطح استان) اسکن و آرشیو شده اند به نحوی که از جابجایی فیزیکی پرونده‌ها در این واحد‌ها جلوگیری و همه خدمات ارائه شده به مردم به صورت الکترونیکی و سیستمی انجام می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پرونده‌های ادارات ثبت سیرجان و جیرفت در حال اسکن و آرشیو هستند و چنانچه اعتبار لازم در اختیار استان قرار بگیرد تا پایان امسال کلیه پرونده‌های ثبتی استان اسکن و آرشیو خواهد شد.

طالبی زاده بر لزوم حرکت به سمت الکترونیکی شدن اقدامات ثبتی و اقدامات انجام شده در این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: با الکترونیکی شدن خدمات و اقدامات ثبتی جلوی بسیاری از مفسده‌ها از قبیل: جعل و سرقت اوراق ثبتی گرفته می‌شود و از طرف دیگر ارتباط بین ارباب رجوع و کارکنان به حداقل ممکن می‌رسد.

وی ادامه داد: از اقدامات اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در حرکت از سوی ثبت سنتی به سوی ثبت نوین می‌توان به نصب سامانه اخذ اثر انگشت، در تمامی دفاتر اسناد رسمی سطح استان اشاره کرد که گامی بزرگ در احراز هویت مراجعه کنندگان و مقابله با هرگونه کلاهبرداری در این زمینه می‌باشد.

وی عنوان کرد: همچنین با راه اندازی سامانه‌هایی نظیر هیات نظارت، دبیرخانه کاملاً الکترونیک، برقراری مکاتبات مکانیزه با دادگستری و کلیه شعب قضائی موفق شده ایم بیش از ۹۰ درصد خدمات ثبتی را به صورت الکترونیکی و کاملاً مکانیزه انجام دهیم و با اقدامات صورت گرفته میزان جعل اسناد مالکیت برابر آمار رسمی اداره کل امور امنیتی و انتظامی استانداری کرمان به میزان ۴۴ درصد در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته است

وی گفت: از دیگر اقدامات این اداره کل برای حراست از اسناد قدیمی نصب و راه اندازی سیستم اعلام و اطفاء حریق می‌باشد به طوریکه به منظور پایش و کنترل حریق در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک استان، در سال ۱۳۹۶ سیستم اعلام حریق در تمامی ادارات سطح استان نصب و فعال گردیده که در صورت بروز حریق علاوه بر اعلام، اقدام به اطفاء حریق با استفاده از گاز آیروسل که گازی بی خطر برای انسان و نیز اوراق ثبتی می‌باشد، می‌نماید.

طالبی زاده یادآور شد: همچنین پروژه اعلام و اطفاء حریق به صورت اختصاصی جهت دیتا سنتر مرکز استان اجرا گردیده که با توجه به نوع تجهیزات رایانه‌ای و شبکه‌ای موجود، از گاز FM۲O و استاندارد VDS استفاده گردیده است.

وی در ادامه گفت: اداره کل ثبت اسناد و املاک کرمان با داشتن بیش از ۴۳۰ پرسنل و ۲۱ واحد ثبتی، ۲۱۰ دفترخانه اسناد رسمی، ۱۲۰ دفترخانه ازدواج و ۳۸ دفترخانه طلاق یکی از مراجع پر رفت و آمد و محل مراجعه عموم مردم می‌باشد.

وی بیان کرد: در بحث تجهیزات و فضای فیزیکی در سال ۱۳۹۶ موفق شدیم ساختمان اداره ثبت اسناد و املاک منطقه ۲ شهرستان کرمان و نیز ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های عنبرآباد و فهرج را افتتاح نماییم و همچنین با پیگیری‌های به عمل آمده و پس از تامین اعتبار ساختمان‌های ادارات ثبت اسناد و املاک شهرستان‌های سیرجان و رفسنجان در دست احداث می‌باشند که هر دوی این ساختمان‌های جدید الاحداث در بازه زمانی ۱۶ ماهه به میزان ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم اقدامات مثبت انجام شده در شهرستان‌هایی نظیر انار، ارزوئیه، رودبار جنوب، ریگان، فهرج، عنبرآباد ساختمان امانی یا استیجاری داریم که در صورت تامین اعتبار و احداث ساختمان مشکلات این ادارات کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در بحث نیروی انسانی با کمبود نیرو و بالاخص نقشه بردار روبرو می‌باشیم و در صورتیکه مجوز لازم برای استخدام پرسنل جدید داده شود در خدمت رسانی به مردم شریف استان کرمان تسریع صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و سالروز شهادت شهید بهشتی و یاران ایشان، گفت: مهمترین ویژگی شهید بهشتی مسأله واقع بینی ایشان و دوری ایشان از افراط و تفریط و همچنین توجه توامان ایشان به مساله تخصص گرایی توام با حفظ ایمان بود.

وی اظهار داشت: اینجانب ضمن آرزوی توفیق بهره مندی از عنایات و الطاف ویژه حضرت حق برای مردم استان کرمان، سالروز شهادت دکتر شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانشان را به پیشگاه امام زمان (عج) و نایب برحقش، ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) و مخصوصا به همکاران محترم تسلیت می‌گویم.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک استان کرمان یادآور شد: سالروز فاجعه جانسوز و دردناک شهادت شهید بهشتی و یارانش که به هفته قوه قضائیه نامگذاری شده فرصت مغتنمی است برای تکریم تلاش خالصانه مسئولین خدوم مجموعه قوه قضائیه و به ویژه تجلیل از آن مجاهد نستوه و مجتهد متفکر؛ شهید مظلوم دکتر بهشتی و سایر شهدای این عرصه تا خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی را در نهاد قوه قضائیه پاس بداریم.

وی در پایان گفت: از عموم مردم استان کرمان درخواست دارم تا جهت اخذ سند مالکیت از طریق قانون تعیین تکلیف و تبدیل اسناد دفترچه‌ای به اسناد کاداستری به ادارات ثبت سراسر استان مراجعه نمایند و چنانچه در ادارات ثبت مشکلاتی مشاهده می‌کنند با پیشنهادات و انتقادات سازنده خود ما را در جهت افزایش بهره وری این اداره کل یاری کنند.

انتهای پیام/ی

کسب سومین رتبه برتر کشوری در زمینه تثبیت مالکیت اراضی ملی از سوی استان کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار