رییس پارک ملی گلستان گفت: نیرو‌های مقابله کننده با آتش سوزی با هدف جلوگیری از گسترش احتمالی حریق و مقابله بموقع با زبانه کشیده مجدد آن، در آماده باش به سر می‌برند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی تیموری رییس پارک ملی گلستان گفت: هرچند آتش سوزی مهار شده، ولی وزش باد، سبب زبانه کشیدن مجدد آن در برخی مناطق شده که با حضور بموقع نیرو‌های امدادی حاضر در صحنه نسبت به مهار و خاموش کردن آن اقدام می‌شود.

وی با بیان احتمال مجدد زبانه کشیدن آتش در برخی از مناطق با توجه به گرمای هوا و وزش باد گفت: به همین دلیل و به منظور مقابله با این احتمال، حدود ۴۰۰ نفراز نیرو‌های عمل کننده اعم از نیرو‌های مردمی، منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، هلال احمر، آتش نشانی و نیرو‌های ارتشی امشب در حال آماده باش به سر می‌برند.

 آتش سوزی در بخش‌هایی از شرق پارک ملی گلستان که محل آغاز آن حد فاصل تونل و سه راهی دشت در محدوده خراسان شمالی بود، از بعدازظهر دیروز (دوشنبه) آغاز شد و به دلیل گرمی هوا و وزش باد گسترش یافت.

با وقوع این آتش سوزی نیرو‌های امدادی اعم از حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، هلال احمر، آتش نشانی و ارتش از خراسان شمالی و شرق استان گلستان به محل آتش سوزی اعزام شدند و از صبح امروز با مهار آتش سوزی، در حال تلاش برای اطفای کامل این حریق هستند.

تیموری در خصوص وسعت آتش سوزی در پارک ملی گلستان گفت: براساس برآورد‌های اولیه حدود ۳۰۰ هکتار از مساحت این پارک دچار خسارت شده است که افزون بر ۷۰ درصد آن مناطق استپی پارک ملی شامل علفزار‌ها و بوته زار‌ها بوده و بقیه در مناطق جنگلی و درختچه‌ها است.

به گفته وی، هم اکنون علاوه بر نیرو‌های منابع محیط زیست و منابع طبیعی، نیرو‌هایی از جوامع محلی، ارتش، سپاه، هلال احمر، آتش نشانی شهرداری‌ها و دهیاری‌های منطقه از دو استان خراسان شمالی و گلستان درمحل آتش سوزی حضور داشته و در حال تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.

پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و ۹ پاسگاه محیط بانی می‌باشد، منطقه حفاظت شده‌ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.

این منطقه قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

انتهای پیام /ی

 

آتش سوزی مراتع

برچسب ها: حوادث ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.