انجیدنی اعلام کرد با توافقی که بین پیام‌رسان گپ و شهرداری مشهد صورت گرفته، از هفته‌ی آینده سرویس‌های شهر هوشمند بر روی گپ ارائه می‌شود.

ارائه 500 سرویس دولت الکترونیک روی گپ تا پایان سال/ مهدی انجیدنی مدیر پیام‌رسان گپ در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تلاش این پیام‌رسان برای ارائه‌ی خدمات دولت الکترونیک بر بستر گپ اظهار داشت: پیام‌رسان گپ با توجه به ساختاری که دارد، بستری است برای ارائه‌ی سرویس‌های دولت الکترونیک و راه‌اندازی کسب‌و‌کارهای بخش خصوصی بر پایه‌ی خدمات سازمان‌های دولتی، یعنی مثلاً یک سری خدمات به صورت خدمات پایه‌ی دولت الکترونیک وجود دارند که این خدمات تا الآن صرفاً توسط خود دستگاه‌ها و از طریق وبسایت‌ یا اپلیکیشن موبایلی‌شان ارائه می‌شده است. در این روش چون هم محدود بودند و هم در رابط کاربری مشکل داشتند، خیلی کاربر پسند نبودند؛ از طرفی اگر یک استارت‌آپ می‌خواست خدمات خودش را با مثلاً خدمات شهرداری ترکیب کند، به دلیل اینکه آن‌ها فقط در وب‌سایت آن سازمان بودند، این امکان نبود.

نزدیک به 200 سرویس پایه‌ی شهرداری‌ها در گپ به مخاطبان، توسعه‌دهندگان و استارت‌آپ‌های فعال روی گپ سرویس ارائه خواهند کرد

وی در همین رابطه ادامه داد: پیام‌رسان گپ در توافقی که با چند شهرداری بزرگ کشور انجام داده، قرار شده نزدیک به 200 سرویس پایه‌ی شهرداری‌ها را به صورت مرحله به مرحله داخل گپ به مخاطبان ارائه دهد و هم به صورت API به توسعه‌دهندگان و استارت‌آپ‌هایی که روی بستر گپ قصد فعالیت دارند، ارائه می‌دهیم. از این طریق استارت‌آپ‌هایی می‌توانند روی بستر گپ شکل بگیرند که بر پایه‌ی یک خدمت شهرداری است و در واقع امکان ارائه‌ی سرویس‌های ترکیبی فراهم می‌شود. به عنوان مثال اگر سرویسی در شهرداری است که توسط آن می‌توان عوارض خودرو پرداخت کرد، ممکن است یک استارت‌آپی این سرویس را با یک کار دیگر ترکیب کند؛ در یک فرآیندی، هم کار آن استارت‌آپ انجام شود و هم آن عوارض پرداخت می‌شود. رونمایی از سند تفاهم‌نامه‌ با شهرداری مشهد در موضوع فوق، شنبه ساعت 9:30 صبح در محل سالن همایش‌های شهرداری مشهد انجام می‌شود؛ ما این کار را از مشهد شروع کردیم تا با توجه به اینکه مشهد شهر امام رضا(ع) است، باعث برکت کار شود و انشاءالله به زودی با تفاهم‌نامه‌هایی که با شهرداری‌ها منعقد می‌کنیم، در تمام شهرهای کشور این طرح را اجرا می‌کنیم. 

قسمت "شهر هوشمند" برای ارائه سرویس‌های شهرداری به بخش "دنیای گپ" اضافه خواهد شد

مدیر پیام‌رسان گپ در توضیح این تفاهم‌نامه افزود: در مرحله اول، تمام خدمات شهرداری مانند پروانه ساختمانی که مردم برای استفاده از آن باید به شهرداری یا پیشخوان‌های آن مراجعه کنند، با استفاده از این سرویس در بخش "دنیای گپ" خیلی راحت‌تر قابل استفاده است. در قسمت "دنیای گپ" بخشی به نام "شهر هوشمند" اضافه می‌شود که در آن این سرویس‌های شهرداری به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد. گام دوم که اتفاق می‌اُفتد این است که همان خدمات با استارت‌آپ‌هایی که روی بستر گپ در حال فعالیت هستند، ترکیب می‌شود که البته مدتی طول می‌کشد تا فرآیند آن آغاز شود، به این دلیل که کسب‌وکارها باید با آن آشنا شوند و از خدمات آن استفاده کنند.

در حال تلاش هستیم سرویس‌های خدمات دولت الکترونیک را روی گپ متمرکزتر و گسترده‌تر کنیم

انجیدنی در رابطه با سایر خدمات دولت الکترونیک که در گپ فعال شده یا قرار است فعال شود ابراز داشت: در حال حاضر سرویس‌هایی در حوزه خدمات سازمان‌های دولتی به صورت موردی فعال شده، مثلاً استانداری خراسان رضوی یکی از همایش‌های خود را به جای اینکه به صورت کاغذی ثبت‌نام کند، کارت دعوت آن را بفرستد و کارت ورود صادر کند، همه این فرآیند‌ها را در بستر گپ انجام می‌دهد و با این کار، هم صرفه‌جویی خوبی در کاغذ و مکاتبات می‌شود و هم باعث تسهیل در کار می‌شود. یا به طور مثال بسیاری از سرویس‌های نیروی انتظامی مانند خلافی خودرو در گپ وجود دارد؛ یا سازمان‌های دیگر هم مانند هواشناسی، سامانه بسیار کاملی را روی بستر گپ فراهم کرده‌اند که وضعیت بارش‌های کشور، کشاورزی و هشدارها و پیشنهادها را پوشش می‌دهد و سرویس‌های مختلف دیگری با همکاری سازمان‌های مختلف به صورت رایگان روی گپ فعال هستند. البته ما در حال تلاش هستیم که این‌ها را گسترده‌تر و متمرکز‌تر کنیم و به زودی سند‌های همکاری ما با یک سری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در اطلاعیه‌هایی رو‌نمایی می‌شود و خدمات آن دستگاه‌ها به صورت خیلی متمرکز و منسجم در یک جا در گپ رونمایی‌ می‌شود تا کار مردم را راحت‌تر کند.

ارائه‌ی سرویس‌های خدمات دولت الکترونیک بر روی پیام‌رسان‌ها، کار را برای مردم بسیار آسان‌تر می‌کند

وی در رابطه با خواص ارائه‌ی این سرویس‌ها روی پیام‌رسان‌ها اظهار داشت: ارائه‌ی این سرویس‌ها بر روی بستر پیام‌رسان، کار را بسیار آسان‌تر می‌کند زیرا  مردم همانطور که نحوه‌ی استفاده از پیام‌رسان را می‌دانند، به راحتی می‌توانند از این سرویس‌ها هم استفاده کنند. کار ما هم تقریباً این است که این سرویس‌ها که به صورت جدا از هم و جزیره‌ای هستند را متمرکز کنیم که البته خود دولت هم در حال راه‌اندازی سرویسی‌ به نام گذرگاه خدمات دولت (GSB) است که سال‌ها روی آن تلاش شده و ما در حال تلاش هستیم به آن هم متصل شویم. اما به صورت کلی چون بسیاری از سازمان‌ها به GSB وصل نیستند و سرویس‌های آن‌ها به صورت جزیره‌ای در سایت و یا اپلیکیشن‌ خودشان ارائه می‌شود، ما تلاش می‌کنیم که با مذاکره با این سازمان‌ها، سرویس‌های آنها را به صورت تجمیع‌ شده در گپ ارائه دهیم که این کار مردم را بسیار راحت‌تر می‌کند. در واقع دیگر لازم نیست که مردم تعداد زیادی نرم‌افزار نصب کنند؛ همچنین کار کردن با نرم‌افزار‌های مختلف چون طرز کار مختلفی دارند بسیار سخت است اما در پلت‌فرم توسعه دهنده گپ سرویس‌های مختلف مانند نیرو انتظامی، کشاورزی و شهرداری به یک شکل ارائه می‌شوند و این باعث می‌شود مردم در یادگیری و استفاده از آنها خیلی راحت باشند. خیلی از این سرویس‌ها مانند عوارض خودرو شاید در سال یک بار مورد نیاز مردم باشند که برای این کارها نمی‌شود اپلیکیشن‌ جدا نصب کرد و استفاده از آن را آموزش دید؛ اما در گپ اگر یک بار هم بخواهید مراجعه کنید با همان ساختاری است که همه سرویس‌های دیگر ارائه می‌شوند و این هیچ حجم اضافه‌ای از گوشی شما را اشغال نمی‌کند.

ارائه 500 سرویس دولت الکترونیک روی گپ تا پایان سال/

امیدواریم تا پایان سال 97 بتوانیم حداقل 500 سرویس مختلف دولت الکترونیک را روی گپ ارائه کنیم

مدیر پیام‌رسان گپ در خصوص همکاری سازمان‌های دولتی در زمینه‌ی ارائه‌ی سرویس‌های دولت الکترونیک روی پیام‌رسان‌ها ابراز داشت: این موضوع به طور طبیعی کار ساده‌ای نیست، چون یک بحث جدیدی است و تجربه آن در کشور وجود ندارد و به همین دلیل فرآیندهایی‌ مانند تصمیم‌گیری سخت‌تر انجام می‌شوند. اما خدا را شکر ما توانستیم خوب پیش رویم و در حال حاضر توافقات زیادی را با سازمان‌های مختلف منعقد کردیم و در حال اضافه کردن آن سرویس‌ها به گپ هستیم و امیدواریم در سال 97 بتوانیم حداقل 500 سرویس مختلف را روی گپ ارائه کنیم. ما تقریباً روند کار دستمان آمده، البته کمک‌هایی که از طرف وزارت ارتباطات شده به ما خیلی کمک کرده تا نگرانی‌های بسیاری از دستگاه‌ها و افراد برطرف شود. دستگاه‌ها نگران این هستند که اگر این خدمات در بستر پیام‌رسان‌ها ارائه شوند چه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد اما توصیه‌های آقای آذری جهرمی و شورای عالی فضای مجازی کار را تسهیل کرده و به نظر من این اتفاق تا پایان سال در کشور نهادینه می‌شود. شاید بتوان گفت تا الآن حلقه گم شده دولت الکترونیک دقیقآ همین بوده یعنی پلت‌فرمی که تلاش کند با عنوان یک تجمیل‌ کننده این سرویس‌ها را به صورت یکجا در اختیار مردم بگذارد و از این جهت پیام‌رسان‌ها خیلی مفید خواهند بود. البته تعداد این خدمات بسیار زیاد است به طور مثال در یکی از بررسی‌‌ها که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شد، بیش از هزار و هفصد خدمت دولتی در کشور وجود دارند، به همین دلیل هر کدام از پیام‌رسان‌ها می‌توانند بخشی از این بازار را پوشش دهند و برای مردم یک ابزار خیلی کاربردی را فراهم کنند.

پورتال‌ توسعه کسب‌وکار در گپ راه‌اندازی شده است

انجیدنی در رابطه با قابلیت‌های جدید پیام‌رسان گپ برای کسب‌وکارها توضیح داد: ما پورتال‌ توسعه کسب‌وکار را  در گپ راه‌اندازی کردیم؛ تا قبل از یک ماه گذشته اکثر خدمات کسب‌وکاری ما مجزا بود یعنی یک سری پورتال‌های توسعه‌دهنده، یک سری پورتال‌های تبلیغات و یک سری پورتال‌هایی برای گرافیست‌ها و کسانی که قصد فعالیت در حوزه استیکر‌ داشتند در گپ فعال بود و این جدا بودن فعالیت‌ها کار را برای کسانی که می‌خواستند از این سرویس‌ها استفاده کنند کمی سخت می‌کرد. ما همه این کسب‌وکارهای بستر گپ را الآن روی یک آدرسی‌ به نام My.gap.m که پورتال‌ کسب‌وکار گپ است متمرکز کردیم و در آنجا همه خدمات تجاری گپ به صورت متمرکز ارائه می‌شوند؛ به این صورت هر کسی که می‌خواهد روی بستر گپ کسب‌وکار ایجاد کند، می‌تواند راحت‌تر این کار را انجام دهد.

برای اولین بار در کشور برای کسب‌وکارها امکان نقل و انتقالات مالی با خارج از کشور در گپ فراهم می‌شود

وی در همین رابطه ادامه داد: یک موضوع دیگر که در گپ راه‌اندازی شده این است که ما برای همه افرادی که در گپ هستند و کسب‌وکارهایی که قرار دارند امکان استفاده‌های جدید‌تری از کیف پول گپ را فراهم کرده‌ایم که همه می‌توانند با استفاده از آدرس /Pay.gap.im که بعد از اسلش‌ شناسه‌ کاربری فرد در گپ قرار می‌گیرد، یک درگاه پرداخت در اختیار شما قرار می‌گیرد که هم پرداخت‌های بین‌المللی و هم پرداخت‌های داخلی را پشتیبانی می‌کند و کسب‌وکارها می‌توانند از داخل و خارج از کشور پول دریافت کنند. این کار شما را خیلی راحت‌تر می‌کند و نیازی نیست مخاطب شما لزوماً گپ داشته باشد و شما می‌توانید حتی با یک فرد خارجی تبادل مالی داشته باشید. برای اولین بار است که در کشور چنین امکانی فراهم می‌شود که با خارج از کشور نقل و انتقالات مالی به راحتی صورت بگیرد و این خیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کند. به طور مثال یک برنامه نویس می‌تواند برای خارج از کشور برنامه نویسی‌ کند و از این طریق از آنها پول دریافت کند یا برعکس؛ در حوزه کالا یک نفر مثلاً زعفران صادر کند و پول آن را از این طریق دریافت کند، یعنی در واقع سعی شده یک روش بسیار راحت و کاربرپسند ایجاد شود. از دیگر موارد جدید اضافه شده به گپ می‌توان به سامانه جدیدی اشاره کرد که در مورد بات‌های نرم‌افزاری است. بات‌های نرم‌افزاری Inline به صورت آزمایشی برای اولین بار در ایران اضافه می‌شود که به نسبت بات‌های قبلی که در گپ داشتیم خیلی امکانات بیشتری را اضافه می‌کند. ما در تلاش هستیم در نمایشگاه الکامپ‌ تهران که چند هفته دیگر برگزار می‌شود، به صورت رسمی از آنها رونمایی‌ شود. بات‌های INLINE‌ برای راه‌اندازی سرویس‌های خیلی متنوع‌تر و پویا‌تر که برای اولین بار است که در کشور ارائه می‌شوند، خیلی به کسب‌وکارها کمک می‌کند.

گفتگو از امیرحسن محمدپور لیما

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار