برومند در خصوص ملاکهای ارزشگذاری یک دانشگاه گفت: میزان رضایتمندی دانشجویان، فرصتهای مطالعاتی، میزان هزینهها و درآمدها، تعداد مقالات و تعداد ارجاعات از جمله مواردی است که ملاکهای ارزشگذاری یک دانشگاه هستند، اگر دقت کنیم مشاهده میکنیم در هر یک از اینها تمامی واحدهای دانشگاهی اعم از امور دانشجویی، امور مالی و امور رفاهی درگیر هستند.
وی در مقایسه ۲ ماموریت دانشگاهها گفت: در ماموریت اول دانشگاه باید توجه داشت که توسعه کشور بسیار ناهمگن بوده و توجه بیشتر در پایتخت و مراکز استانها بیشتر بوده است، لذا دانشگاه در مناطق گوناگون به نیازها پاسخگویی متفاوتی داشته است؛ از سوی دیگر علیرغم چالش بزرگ ماموریت اول، ماموریت دوم بسیار وسیعتر و حساستر است، اگر بخواهیم در این زمینه موفق باشیم باید شاخصهای علمی به صورت همگن و برابر با یکدیگر رشد کند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: مهم نیست که در نظام رتبهبندی بینالملل چه رتبهای کسب میکنیم در ابتدا باید توجه کنیم که از درون آمادگی و انسجام لازم را برای رشد را داشته باشیم، این آمادگی درونی تنها با برنامه مدون صورت میگیرد همچنین منابع مالی و تجهیزات هم مهم است اما توجه به فرایندهای رشد مهمترین موضوع در آمادهسازی درونی است.
برومند یادآور شد: به نظر میرسد نیازمند برنامه ای برای کنترل و اجرای برنامه ها در دانشگاه هستیم و اگر به چنین برنامهای نرسیدیم در حقیقت برنامه ریزی ما مشکل داشته است؛ امروزه وزارت علوم با سازمان برنامه و بودجه در تعامل خوبی هستند و امیدوارم بتوانیم برنامههای قابل اجرا را از لحاظ مالی به خوبی حمایت کنیم.
انتهای پیام/