به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛نشست خبری گشایش اولین کنسرواتوار تئاتر ایران با حضور بهزاد معافی موسس و رئیس کنسرواتوار تهران ، علی معافی قائم مقام ، ابراهیم پشت کوهی کارگردان و فعال عرصه تئاتر و رویا نونهالی بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد.
در ابتدای این نشست بهزاد معافی موسس و رئیس کنسرواتوار تهران با اشاره به سبقه ، نوع فعالیت و دستاوردهای این مرکز آموزشی طی بیست سال گذشته اظهار داشت: کنسرواتوار تهران در سال 1377 با تمرکز بر رشته موسیقی فعالیت رسمی خود را آغاز و تا به امروز موفقیت های بسیاری را در عرصه داخلی وخارجی به دست آورده است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر کنسرواتوار تهران با دوازده کشور اروپایی و چندین کشور آسیایی قرارداد همکاری دارد، گفت: بر این اساس سالیانه در حدود ده گروه از اساتید برجسته خارجی برای برگزاری کلاس در این مرکز آموزشی به ایران سفر می کنند.
رئیس کنسرواتوار تهران با بیان اینکه مطابق برنامه گاهی اقدام جدیدی را در این مرکز آموزشی دنبال می کنیم ، اظهار داشت : با احساس جای خالی تئاتر در کنسرواتوار، تصمیم گرفتیم به کمک اساتید برجسته این حوزه ، آموزش و تربیت علاقه مندان به این رشته هنری را شروع کنیم.
وی با بیان اینکه در پایان دوره آموزشی به فارغ التحصیلان مدرک معتبر وزارت علوم اعطا می شود، گفت:مدرک ارائه شده در بسیاری از کشورهای خارجی قابل ارزشیابی است.
علی معافی قائم مقام کنسرواتور تهران با تشریح مزیت های آموزش درنظام کنسرواتواری و تفاوت آن با سایر مراکز آموزشی به خصوص دانشگاه اظهارداشت: در دنیا آموزش رشته های هنری به خصوص تئاتر و موسیقی از طریق دو سیستم آموزشی دانشگاه و مدرسه عالی هنر دنبال می شود.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی کنسرواتواری برخلاف سیستم آموزشی در دانشگاه ها بر روی تربیت عملی دانشجو تاکید دارد، گفت: با توجه به اینکه سیستم آموزشی در دانشگاه تکیه بر نظام نظری دارد و یکسری علوم عمومی آموزش داده می شود، در نهایت افرادی که در مقطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، در رشته ای که تحصیل کرده اند از جنبه تئوریک بر آن تسلط دارند تا جنبه عملی.
معافی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها مدرسه ای که موسیقی را تحت نظام کنسرواتواری آموزش می دهد،کنسرواتوار تهران است، تاکید کرد: هدف از کنسرواتوار موسیقی، تربیت نوازنده ، خواننده و آهنگساز است.
قائم مقام کنسرواتور تهران تصریح کرد: قرار است همین شیوه را در تئاتر دنبال کنیم ، یعنی به جای این که فردی به دانشگاه برود و دروس عمومی و تخصصی بسیاری را بگذراند، ،در کنسرواتوار تئاتر در کوتاه ترین زمان ، تخصصی ترین و کاربردی ترین آموزش ها را می بیند.
وی بیان کرد: ضرورت راه اندازی این رشته هنری در قالب کنسرواتوار از آن جا احساس شد که داوطلبان بسیاری به دنبال چنین آموزش هایی هستند و علاقمندند مدرکی که در پایان دوره اخذ می کنند مورد تایید وزارت علوم و همچنین قابل ارائه در هر کجای دنیا باشد.
معافی هدف از آغاز به کار کنسرواتوار تئاتر در دل کنسرواتوار تهران را در وهله اول برداشتن گامی بزرگ درتربیت بازیگردانست و گفت: در مراحل و دوره های بعد دانشجو مطابق علاقه و توانایی هایش گرایش بندی می شود .
وی همچنین اظهار داشت: تدوین و تغییر درسر فصل های آموزشی این رشته هنری با همفکری و همکاری جمعی از متخصصان به سرعت انجام خواهد شد و نیازی به پروسه طولانی نخواهد داشت.
ابراهیم پشت کوهی کارگردان و فعال حوزه تئاتر با تاکید بر ضرورت راه اندازی سیستم آموزشی کنسرواتواری در رشته تئاتر اظهار داشت: درسیستم کنسرواتواری ما بار علمی و عملی را در کنار یکدیگر داریم به طور مثال ، برای کسی که علاقه مند به تحصیل در رشته بازیگری تئاتر است ، دانشگاه بار علمی دارد و آموزشگاه بازیگری بار عملی و ما در کنسرواتوار تلفیق این دو را خواهیم داشت.
مدیر گروه تئاتر کنسرواتوار تهران با تاکید بر اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد، گشودن دریچه ای تازه ای از تئاتر ایران به روی دنیا است، گفت: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کشورها تئاتر ایران و حتی نویسنده های بزرگ ما در این حوزه را نمی شناسند.
وی افزود: تئاتر ما نیاز به مراوده بیشتری با جهان دارد ، چنانکه انسان نیاز به مراوده بیشتر دارد و سعی ما بر این است که این اتفاق بیفتد.
پشت کوهی ادامه داد: دعوت از بزرگان تئاتر سایر کشورها برای تدریس در قالب دوره های کوتاه مدت و همچنین بورسیه دانشجویان نخبه به مراکز مهم تئاتر دنیا از جمله اهداف برنامه ریزی شده در اولین کنسرواتوار تئاتر ایران است.
این کارگردان برجسته تئاترخاطر نشان کرد: تلاش ما بر این است، کسی که از این مرکز آموزشی فارغ التحصیل می شود در حیطه تحصیلی خود یک متخصص باشد.
پشت کوهی با بیان اینکه تئاتر خانه تمامی هنرها است، گفت : همجواری موسیقی و تئاتر در کنسرواتوار تهران از دیگر مزیت های این مرکز آموزشی است ، چراکه در تمام دنیا اغلب به همین منوال است و بازیگران تئاتر حداقل به یک ساز مسلط هستند و این موضوعی است که در تئاتر ما نادیده گرفته شده است.
وی تاکید کرد : از ظرفیت کنسرواتور تهران نهایت استفاده را خواهیم کرد و سعی می کنیم کسانی از این مرکز فارغ التحصیل می شوند ، موسیقی ، ریتم و ضربان روی صحنه را به خوبی یاد بگیرند.
رویا نونهالی بازیگر تئاتر و سینمای کشورمان در ادامه این نشست اظهار داشت: در ابتدای راهی هستیم که بخش اعظم این راه از طریق سابقه این کنسرواتوار طی شده و به اعتقاد من یکی از اتفاقات مثبت همین است.
عضو شورای آموزش گروه و مدرس اولین کنسرواتوارتئاتر ایران افزود: وقتی شما دعوت به کاری می شوید به ویژه کاری که مربوط به عمل و اجراست ، تا زمانی که خود ماجرا شکل بگیرد بسیار زمان بر است ، اما وقتی در کنار یک تجربه بسیار مفید و سابقه طولانی قرار می گیرید ، فکرت رها می شود و خودت هم در فضایی قرار می گیری که برای امر آموزش می توانی به ایده هایت فکر کنی و آنها را به نمایش بگذاری. برای ما که در امر آموزش خیال پروری می کنیم در کنار این تجربه بزرگ قرار گرفتن بسیار مفید خواهد بود.
انتهای پیام/