گیتا موللی روانشناس کودکان استثنایی در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: باتوجه به اینکه بهره هوشی برخی از کودکان کم شنوا، کمتر از سایر افراد است و با توجه به اینکه غالب آموختههای ما از طریق شنوایی است، کودکان کم شنوا در این زمینه با محدودیتهایی مواجه هستد و آموزش صحیح کودکان کم شنوا از سنین پایین از موضوعاتی است که باید توسط والدین و نظام آموزشی و مدارس مورد توجه قرار گرفته شود.
وی ادامه داد :کودکان کم شنوا با مداخله سریع و زودهنگام صرف نظر از نوع روش آموزشی میتوانند با سطح هوشی کودکان شنوا و سطح هنجار جامعه تطابق پیدا کنند و مهارتهای ارتباطی کمتری را شاهد باشند.
وللی افزود: توانایی هوش کودکان کم شنوا در حیطه کلامی با حیطه غیرکلامی متفاوت است و کودکان کم شنوا در سنین پایینتر از آموزشپذیری بیشتری برخوردار هستند؛ کودکان کم شنوا نسبت به افراد عادی در بهره هوشی کلامی پایین تر هستند و طبق نتایج میزان بهره هوشی غیرکلامی افراد کم شنوا از سایر افراد پایین تر است.
این روانشناس کودکان استثنایی گفت: با توجه به پرهزینه بودن و زمان بر بودن برخی از پژوهشها و هم چنین محدودیت دسترسی به افراد کم شنوا و عدم همکاری آنها از طریق محدودیتهای پژوهش، نیاز است که بحث کم شنوایی با اهتمام بیشتری در بخش استثنائی آموزش پرورش و در میان پژوهشگران جدی گرفته شود.
موللی بیان کرد: با همه گیر شدن روشهای تشخیص کم شنوایی در نخستین ماه های پس از تولد و امکان مداخله زودهنگام میتوانیم شاهد پژوهشهای بیشتری باشیم و امید بیشتری به موفقیت شنیداری کودکان کم شنوا و حضور اجتماعی آنها و کاهش اعتماد به نفس و سایر عوارض آنها داشته باشیم.
گفت: آموزش صحیح نکته ی اصلی و پراهمیت در کودکان کم شنواست و باتوجه به پایین بودن بهره هوشی و کلامی کودکان کم شنوا غالب باید آموخته های این گروه ها در سنین پایین تر و به طور صحیح انجام بگیرد و نظام آموزشی کشور باید برای این موضوع برنامه داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد :کم شنوایی شایع ترین نقص مادرزادی بوده و آمارهای جهانی نشان داده است که از هر 1000 نوزاد 1 تا 3 نوزاد با کم شنوایی دوطرفه و دائمی متولد خواهد شد که در ایران نیز آمار نوزادان کم شنوا مشابه آمار های جهانی است.
وی گفت: صدمه به آسیب سیستم شنوایی منجر به عوارض گوناگونی می شود که بسته به زمان، شدت و علل آسیب عوارض افراد در حیطه زبان و گفتار متفاوت است و باید این گروه از لحاظ روانشناسی اجتماعی شناختی و یادگیری بهتر شوند.
انتهای پیام/