مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه گفت: به اندازه 16 سال زائر در انتظار تشرف به حج واجب است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، در همایش متمرکز حج 97 برای زائران حج تمتع در کاشان، با تاکید بر اینکه زائران عزیز باید بی نهایت قدرشناس این سفر و موقعیت روحانی و معنوی باشند گفت: به اندازه 16 سال زائر در انتظار تشرف است و عمرشان وفا نمی کند که توفیق درک این سفر عظیم الهی و معنوی را به بیت الله الحرام پیداکنند.

وی، با تاکید موکد بر استفاده از این فرصت و رزق عظیم گفت: زائران برای نهایت بهره برداری از سفر به خانه خدا لازم است برنامه‎ریزی را در اولویت داشته باشند تا پس از سفر بدون ندامت خود از استفاده لحظه لحظه این دقایق و ساعات معنوی نهایت خشنودی و رضایت را برده باشند.

به گفته وی، در ارزش و اهمیت این سفر همین بس است که حضرت فاطمه زهرا(س) در یکی از خطبه هایش می فرماید: «خداوند تبارک و تعالی ایمان را برای پاک شدن ازشرک و حج را زمینه‌ای برای تقویت دین قرارداده است ».

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، با اشاره به اینکه رویکرد ما در حال حاضر برای حج متفاوت است و باید این تقویت دینی را به عنوان ثمره و سرلوحه دستاورد حج خود قراردهیم گفت: اکنون ما علاوه بر اینکه حج را به عنوان ادای تکلیف و واجب الهی انجام می دهیم باید ببینیم با انجام این فریضه تا چه اندازه در تقویت دین خود موثر هستیم.

سفر حج پروازی معنوی است که نیاز به ملزومات و آمادگی از قبل دارد

حجت الاسلام نواب، سفر حج واجب را یک پرواز معنوی با دستیابی به حالات روحانی و عرفانی دانست و گفت: این پرواز معنوی که کلیدواژه و رمز آن اخلاص است به آمادگی قبل از سفر و باز کردن تعلقات مادی از جسم و روح نیازدارد.

وی بازکردن تمام پیرایه‌ها و دلبستگی‌های مادی و نفسانی را از وجود در راه رسیدن به اخلاص یادآورشد و گفت: اخلاص پای منیت‌ها و پستی‌ها و رزائل را می بندد.

به گفته وی، داشتن همسفر خوب با حال و هوای معنوی و مذهبی یکی دیگر از ملزومات سفر است که می تواند نقش موثری را در ایجاد حال و هوای معنوی شما ایفا و یا بالعکس شما را از آن دور کند.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، داشتن دوست دلسوز و همسفری که شما را به راه خدا و برنامه‌های دینی رهنمون شود در این سفر بسیار سازنده و مفید عنوان‌کرد و گفت: پرهیز از سرگرم شدن به تلفن همراه، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از دیگر مواردی است که می‌تواند در ذخیره وقت و زمان حجاج و استفاده هر چه بهتر و بیشتر آنها از این سفر معنوی کمک کند.

حق الله و حق الناس را قبل از سفر تسویه کنید/پرداخت حقوق مردم از نماز خواندن افضل است

حجت الاسلام نواب، برداشتن دیون الهی و حقوقی را که مردم به گردن زائر دارند از دیگر آمادگی‌های و اقدامات ضروری قبل از سفر برشمرد و گفت: داشتن حق الناس و حق الله بر گردن زائر مانع پرواز و رسیدن او به خیرات و برکات روحانی سفر و عدم قبولی زیارت می شود.

وی، با تاکید بر اینکه زائران با دیونی که از حق خدا و حقوق مردم برگردن دارند نباید عازم سفر شوند گفت: حتی اگر این حق و حقوق جزئی و به اندازه گذشتن از چراغ قرمز و تقدم بر حرکت وسائل نقلیه و بیمار بدحالی باشد که در اثر حرکت ما دیر به بیمارستان و اقدامات درمانی خود رسیده است.

به گفته وی، حقوق خدا شامل پرداخت خمس و زکات، برگشت مال غصبی و حقوق مردم حتی شامل حقوق اجتماعی آنها می شود.

حجت الاسلام نواب، با استناد به حدیثی از امام صادق(ع) «ما عبدَاللهُ بِشَی ءٍ اَفضَل مِن اَداء حَقَّ المومن خداوند، به چیزی برتر از ادای حق مؤمن عبادت نشده است گفت: پرداخت حق طلبکار و دینی که به گردن است تا این اندازه ارزش و اهمیت دارد که امام معصوم همطراز پرستش خدا (به عنوان مال نماز یکی از عبادات است که پرداخت دیون از آن بهتر شمرده شده است)بنابراین زائر باید درک کند تا چه اندازه در پرداخت حق الناس قبل از سفر مسوول است.

وی، گام بعدی را دقت در یادگیری مناسک حج و دقت در انجام آن ذکرکرد و گفت: نخستین معلم مناسک حج حضرت جبرئیل (ع) بود.

به گفته وی، انجام طواف به نیابت از ائمه معصومین(علیهم السلام اجمعین) بویژه حضرت زهرا(س)، اقارب پیامبر اکرم (ص) از جمله پدر و مادر آن حضرت و جد بزرگوارش حضرت عبدالمطلب و همچنین پدر و مادر امیرالمومنین حضرت علی(ع) از دیگر مواردی است که در زمان حج علاوه بر افزایش روحیه و نشاط معنوی عامل عنایات ویژه ائمه، خشنودی و رضایت حضرات معصومین و قضای حاجات زائر می شود.

مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، حتی انجام طواف نیابتی برای درگذشتگان و اموات از اقوام و پدر و مادربویژه کسانیکه با حسرت زیارت خانه خدا از دنیا رفتند تاکید کرد و گفت: شریک کردن دیگران در ثواب زیارت از اجر و پاداش زائر کم نمی کند و مایه خشنودی خداوند نیز می شود.

داشتن روحیه تعاون و حسن خلق و معاشرت در سفر

حجت الاسلام نواب، داشتن روحیه تعاون و حسن خلق و معاشرت را برای زائران در سفرحج یادآورشد و گفت: این سفربا وجود ازدحام و گرمای هوا سفری سخت برای زائران بویژه افراد کهنسال است بنابراین با روحیه تعاون و یاری به یکدیگر و گذشت از شرایط سخت با حسن خلق کمک بزرگی به مدیران و کارکنان کاروان های حج و زیارت در طول سفرباشید.

وی، ترک دنیا و راحت طلبی و رفاه را در سفر حج واجب خاطرنشان کرد و گفت: امام باقر(ع) فرموده است« کسیکه سه خصلت از جمله حسن خلق و معاشرت نداشته باشد هیچ توشه ای نبرده است»

 زائران ایرانی حافظ عزتمند شیعه در حج واجب باشند

حجت الاسلام نواب، با اشاره به اینکه حجاج عزیز ایرانی حافظ عزتمند شیعه در حج واجب باشند گفت: زائران ایرانی بویژه بانوان برای خرید سوغات کرامت شخصیت و عزت نفس را رعایت کنند و وقت ارزشمند حج را به خریدن سوغات از دست ندهند.

وی ، لزوم تفکر در فریضه حج ابراهیمی بویژه شخصیت حضرت هاجر و خدمت این زن بزرگ در برپایی شعائر اسلام ، خدمات پیامبر اسلام و تفکر در حفظ رفتار، گفتار و کردار نبوی را از دیگر ملزومات معنوی زائر اعلام کرد و گفت: حفظ دستاوردهای معنوی سفر و تغییر در روحیه و رفتار نیز از ملزومات بعد از سفر است.

 ترک گناهان گذشته و ماندگاری روحیه دینی نشانه قبول حج زائر است

به گفته وی، ترک گناهان گذشته و ماندگاری روحیه دینی نشانه قبول حج زائر است بنابراین هر زائر باید پس از برگشت از حج ابراهیمی باید تلاش کند که روحیه معنوی و عرفانی سفر و تغییر در رفتار و گفتار و کردار را در زندگی شخصی و اجتماعی خود حفظ و ماندگار کند.

شایان ذکر است: امسال تعداد 595 کاروان با 86 هزار و 300 زائر حج تمتع از سراسر کشور عازم سفر خانه خدا و حج ابراهیمی می شوند.

همایش متمرکز زائرین حج 97 برای 673 نفر زائر کاشانی با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب مسوول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، حجت الاسلام علی احتشام امام جمعه موقت کاشان و ارائه گزارش عباس نیکونیا، رئیس اداره حج و زیارت شهرستان کاشان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برگزارشد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: حج و زیارت ، حج97
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.