یک مقام مسئول گفت: با توجه به کاهش بارش و افزایش دما در دهه‌های آینده روند خشکی برای کشور به همراه خواهد داشت.

روند خشکسالی در دهه‌های آینده ادامه دارد/ کاهش 26.4 درصدی بارش در سال جاریصادق ضیاییان رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بارش‌های تابستانه سهمی کمتر از 4 تا 5 درصد بارش‌های کل کشور را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: اگرچه بارش‌های فصل تابستان در حد نرمال پیش‌بینی شده است، اما به دلیل آنکه عموما این بارش‌ها در مناطق شمالی صورت می‌گیرد، انتظار نداریم روند خشکسالی پیش رو، کاهش یابد.

وی از کاهش 26.4 درصدی بارش در کشور خبر داد و افزود: با وجود افزایش دما و کاهش بارندگی تا پایان سال زراعی (پایان فصل تابستان) یکی از سال‌های خشک را پیش رو خواهیم داشت.

ضیاییان با بیان اینکه دما در هفته گذشته 1.3 درجه  نسبت به بلندمدت افزایش داشته است، گفت: در مجموع دما در سال جاری نسبت به دوره بلند مدت افزایش داشت که در نهایت این امر هوای گرم، افزایش سطح تعرق  و کاهش بارندگی را برای کشور رقم زد.

این مقام مسئول ادامه داد: روند تغییر بارش یک روند جهانی متأثر از تغییر اقلیم است و به اعتقاد دانشمندان، افزایش دمای جهانی رخ داده است و این روند در دهه های آینده ادامه‌دار خواهد بود.

به گفته وی، کاهش بارش و افزایش دما در دهه های آینده روند خشکسالی را برای کشور به همراه خواهد داشت و می‌طلبد سیاست مناسب و سازگار با کم آبی اتخاذ شود.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به تأثیر سیاست‌های کوتاه مدت و بلند مدت در کاهش میزان خشکسالی، بیان کرد: تغییر ساعت کاری ادارات دولتی به عنوان  یک سیاست کوتاه مدت در کاهش روند خشکسالی تأثیر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در 11 سال اخیر سال نرمالی از نظر میزان بارندگی نداشتیم، افزود: روند خشکسالی انباشت در سال‌های اخیر را نمی توان در مدت زمان یکسال و یکماه حل کرد، به همین دلیل برای رفع این مشکل نیازمند زمان و سیاست قوی هستیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: اگرچه برای فصل پاییز بارش‌های مناسب و نرمالی پیش‌بینی می‌شود اما این میزان تأثیر چشمگیری در جبران خشکسالی سال‌های اخیر نداشت.

انتهای پیام/

ضرورت اتخاذ مناسب و سازگار با کم آبی

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۷
اميدوارم قبل از اينكه كم آبي بيشتر از اين نشده پيشنهاد من يعني لوله كشي از عمان به كوير انجام بشه و كوير هر چه زودتر دريا بشه
آخرین اخبار