معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران گفت: مقوله سلامت در برنامه سازمان برنامه و بودجه دیده نشده است.

لزوم سرمایه گذاری بیشتر در گردشگری سلامت/ مقوله سلامت در برنامه جامع به خوبی دیده نشده استعلی دباغ معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه یک برنامه جامع پیشنهادی را در قالب 12 بند اجرایی ارائه کرده‌اند که در آن بسته نظام سلامت دیده نشده است.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت سلامت به عنوان یکی از مهمترین نیازهای ضروری هنگام تحریم، این حوزه یکی از مهمترین مولفه‌های اجتماعی در سطح جامعه و در سبد خانوار محسوب می‌شود که متأسفانه در برنامه جامع پیشنهادی مقابله با تحریم‌ها  راهکاری در حوزه سلامت ذکر نشده است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران با اشاره به اینکه برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز باید تا زمانی که امکان تبادلات میسر است، اقدامات لازم انجام شود، افزود: بر اساس قانون پارتو اولویت بندی باید برای مواد اصلی انجام شود تا 80 درصد از داروها و تجهیزات پزشکی در حوزه سلامت تامین شود.

دباغ با بیان اینکه تعیین اولویت‌های حوزه سلامت باید بر اساس مسائل واقعی و نیازهای نظام سلامت باشد، عنوان کرد:‌ در بحث برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها در حوزه سلامت همدلی و وحدت بین جامعه پزشکی، دندان‌سازی، ‌داروسازی بسیار با اهمیت است که در این راستا دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور باید سازمان‌های مربوطه را یاری کنند.

ضرورت افزایش سهم حوزه بهداشت و درمان از درآمد گردشگری سلامت

وی با اشاره به اینکه در برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها در حوزه سلامت باید سهم بهداشت و درمان از گردشگری سلامت و تخصیص درآمد ارزی حاصل از آن افزایش پیدا کند، افزود: با توجه به جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان باید سرمایه گذاری بهتری در حوزه گردشگری سلامت انجام شود زیرا اگر این مقوله به خوبی و با برنامه ریزی دقیق انجام نشود بسیاری از مسلمانان حاضر در بازار گردشگری سلامت، هزار میلیارد دلار از پول خود را در کشورهای آمریکایی، هند و جنوب شرق آسیا برای انجام امور درمانی صرف می‌کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی تهران اضافه کرد: خوشبختانه کشورمان از نظر امکانات و دانش پزشکی در سطح ایده آلی قرار دارد و بسیاری از مسلمانان تمایل زیادی برای انجام امور درمانی خود در ایران دارند.

وی یادآور شد: فعال کردن بخش خصوصی در تولید و تأمین دارو و تجهیزات و تبادلات مرتبط با آن یکی از اقدامات ضروری در شرایط کنونی محسوب می‌شود که این کار با به کار بردن یک مدل جامع هوش تجاری کاملا عملیاتی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار