رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت متأسفانه کمترین حمایتی از شبکه‌های داخلی نشده و سرورهای تلگرام، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آنها را به پیام‌رسان‌های داخلی بدهند.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دستور قضایی فیلترینگ شبکه پیام‌رسان تلگرام در 10 اردیبهشت از سوی دادستانی تهران صادر شد. آن طور که در دستور قضایی آمده بود، این فیلترینگ باید به گونه‌ای باشد که محتوای پیام‌رسان تلگرام به هیچ نحوی در کشور قابل دسترس نباشد، اما پس از این مسدودسازی شاهد بودیم که نسخه‌های فارسی تلگرام‌ به راحتی فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب شده فیلترینگ تلگرام تا حد زیادی با چالش مواجه شود.

در هفته‌های اخیر برخی رسانه‌ها مطالبی مبنی بر چرایی فیلتر نشدن نسخه های فارسی تلگرام مطرح کردند؛ همچنین عبدالصمد خرم‌آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با انتشار مطالبی در کانال شخصی خود در خصوص دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی ابراز داشت که این دو به طور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی و با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران را به تلگرام فراهم می‌کنند. مسئولان وزارت ارتباطات در پاسخ به این انتقادات ادعا می‌کنند که این وزارتخانه هیچ امکاناتی در اختیار این دو نرم‌افزار قرار نداده است و در رابطه با عدم مسدودسازی آنها هم می‌گویند وزارت ارتباطات تصمیم‌گیر پالایش و فیلتر سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها نیست و هیچ دستوری هم مبنی بر فیلترینگ تلگرام‌های فارسی از سوی دستگاه‌های مسئول صادر نشده است.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با قانونی بودن فعالیت این دو نرم‌افزار اظهار داشت: فیلترینگ تلگرام هم حکم قضایی و هم مصوبه‌ای از طرف شورای عالی فضای مجازی دارد و استفاده از فیلترشکن یا سامانه‌هایی با عنوان هاتگرام و طلاگرام دارای مصوبه نیستند. در حقیقت موضوع این است که ورودی یا آی‌پی‌های تلگرام مسدود و فیلتر شده و هاتگرام و طلاگرام از طریق ورودی‌های اختصاصی به همان دیتاسنتر و داده های اصلی تلگرام دسترسی پیدا کرده‌اند و از این طریق می‌توانند ورودی‌ها را کنترل و مدیریت کنند اما بیگ دیتای تولید شده در کل شبکه تلگرام را نمی‌توانند کنترل کنند. در واقع در این مورد تسلط بر روی ورودی‌ها بر میزان تسلط بر بیگ‌دیتاها ارجحیت داده شده است؛ لذا ما فکر می‌کنیم بیگ‌دیتای ناشی از حضور تلگرام در کشور ما خطرناک‌تر از این موضوع است. در حوادث اخیر نیز شاهد این بودیم که بعضی از آشوبگران از این دست بیگ‌دیتاها استفاده کرده‌اند، یعنی با شناخت نقاط ضعف و مشکلات موجود و تمرکز و پرداختن به آن، عملیات روانی را در بستر شبکه‌های اجتماعی شکل دادند و آن را دنبال کردند.

سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند/ دربرگیری تلگرام در کشور ما از 100درصد به 50 درصد رسیده است

پیام‌رسان‌های داخلی در بازه‌ای سه ماهه توانستند ثبت‌نام چند میلیونی را تجربه کنند

وی در خصوص قانونی بودن فعالیت هاتگرام و طلاگرام گفت: نگاه ما این است که در این رابطه حتماً باید حکم مصوبه اجرا شود و شبکه‌های بومی رشد بسیار خوبی داشتند. پیام‌رسان‌هایی مثل ایتا، سروش، گپ یا آی‌گپ در بازه‌ای سه ماهه توانستند ثبت‌نام چند میلیونی را تجربه کنند، به عنوان مثال سروش در این مسیر سه ماه توانسته سیزده میلیون عضو ثبت‌نام کند. تعداد زیادی از اسپانسرهای داخلی نیز بر این موضوع متمرکز شدند و از آنها حمایت کردند. اصل توانایی شبکه‌های داخلی اثبات شده و در حال حاضر کمی عجله می کنیم، چرا که اگر بخواهیم مقایسه‌ای میان دو سال قبل تلگرام با شرایط موجود مثلاً سروش داشته باشیم، قطعا شرایط سروش در حال حاضر بهتر است. به این دلیل که جوانان کشورمان بدون آمادگی قبلی و صرفاً در حرکتی جهادی روی این نوع شبکه‌ها کار کردند و توانستند قابلیت‌های بسیار خوب و اطمینان‌بخشی را ارائه کنند.

علی رغم  شعارهایی که داده شده، کمترین حمایتی از شبکه های داخلی نشده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در رابطه با سوءاستفاده دشمنان از تلگرام اظهار داشت: مسئله کنترل افکار عمومی مسئله ای راهبردی برای آمریکایی‌هاست، این موضوع را در حمایت آنان از تلگرام در زمان فیلتر این شبکه در روسیه به وضوح دیدیم، بنابراین راه حل اساسی، حمایت از پیام رسان های داخلی و کمک به آنهاست و در این راستا نیازمند بازه سه ماهه و یک صبر انقلابی هستیم تا به این شبکه های پیام رسان داخلی فرصت دهیم به بلوغ نهایی برسند و اشکالات آنها برطرف شود.

سردار جلالی با انتقاد از عدم حمایت‌ کافی از پیام‌رسان‌های داخلی، گفت: حداقل انتظار آن است کمک هایی که به تلگرام در بخش سی‌دی‌ان و سرورها می‌شد، به این شبکه ها نیز بشود، اما متاسفانه تا به حال چنین کمکی نشده است و علی رغم صحبت هایی که شده و شعارهایی که داده شده، کمترین حمایتی از شبکه های داخلی نشده است. اما با این حال پیام‌رسان‌های داخلی بیشترین رشد منطقی را داشتند و ما در وضع موجود حتماً به مشکل برخواهیم خورد. البته دوستان می گویند ما با گذشته مقایسه می کنیم، بله ما در سال گذشته صددرصد شبکه اجتماعی‌مان در اختیار تلگرام بود و الآن پنجاه درصد شده است که البته پنجاه درصد هم خیلی زیاد است که باید حداکثر سهم تلگرام در کشورمان به سی درصد برسد؛ پس همچنان لازم است شبکه های داخلی تقویت شوند.

سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند

وی در پاسخ به این سؤال که دقیقاً دولت چه کمک‌هایی می‌تواند انجام دهد که می‌گویید انجام نداده است، اظهار داشت: اول از همه یک سری حمایت های زیرساختی است که برای تقویت زیرساخت ها باید در اختیار این شبکه ها قرار می دادند که ندادند. در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است، در صورتی که می توانستند آنها را به سروش بدهند اما ندادند. دوم آنکه قرار بود به شبکه های بومی یک سری کمک های مالی شود، البته آنکه شبکه های داخلی گفته اند ما کمک مالی نمی خواهیم چون ما خود قادریم از اسپانسر داخلی استفاده کنیم و فقط می خواهیم سیاست ها مشخص شود، اما وقتی پشت شبکه های داخلی به این شکل خالی می شود اسپانسرها هم کنار می روند. شبکه های داخلی مشکل مالی نداشتند بلکه نیازمند حمایت معنوی بودند و اینکه به عنوان شبکه ملی آنها را ببینند.

 

بیشتر بخوانید: پاسخ آذری جهرمی به اظهارات سردار جلالی در خصوص وجود سرورهای هاتگرام و طلاگرام در ساختمان وزارت ارتباطات +فیلم 


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی وظیفه دولت است، گفت: شرکت ملی زیرساخت در وزارت ارتباطات به عنوان یک شرکت حاکمیتی دو کار انجام می‌دهد، در یک مورد بوق را در شبکه با سیم و در موردی دیگر نیز سیم کارت را شبکه بی‌سیم ارائه می‌کند. اما در رابطه با نود در شبکه اجتماعی معتقد است این امر به بخش خصوصی مربوط است، در صورتی که اثرگذاری و اهمیت شبکه ها نسبت به بوق تلفن بسیار بیشتر است، پس حتماً شبکه های اجتماعی باید به عنوان زیرساخت ملی شناخته شوند و الزامات زیرساخت ملی در جهت کنترل، مدیریت و هدایت افکار عمومی برای آن ها در نظر گرفته شود.

سردار جلالی در همین زمینه ادامه داد: ما در حوادث سال گذشته به وضوح شاهد این بودیم که سوءاستفاده از ضعف مدیریت درشبکه های اجتماعی باعث اقدامات ضد امنیتی و بهم ریختن شهرها و درگیری مردم در حوزه های مختلف شده بود. این برای ما یک موضوع ملی است و حتماً هم زاویه دید نسبت به شبکه ها ی اجتماعی باید ملی باشد وقتی شبکه ملی شد حالا سهم بندی آن میان بخش خصوصی و دولتی تعیین می شود. اما خدمات و زیرساخت‌ها حتماً باید در نظر گرفته شود تا بتواند آنچه شایسته ملت و مردم ما است از لحاظ خدمت رسانی و کیفیت ارائه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۷
50 درصد یعنی 20 میلیون؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۸ ۲۷ تير ۱۳۹۷
هاتگرام طلاگرام مگه داخلی نیستن؟
-
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۷
از 100 درصد به 50 درصد رسیده؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۶ تير ۱۳۹۷
باید نظارت ها بیشتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۵ ۲۶ تير ۱۳۹۷
چرا از روز اول دولت اجازه پر و بال گرفتن به تلگرام رو داد؟
چه کسایی از همه گیر شدن تلگرام سود بردن و میبرن؟
چرا بعد فیلتر کردن فیس بوک و لاین و واتس اپمردم تلگرام رو انتخاب کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی اکبرزاده
۲۲:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
یکی از کارهایی که میتوان کرد اینه که:
بین پیام رسانهای فقط ایرانی ارتباط برقرار کنند مثل شبکه بانکی شتاب .

چندتا خوبی داره:
1 وقتی به یکی پیام میدی لازم نیست حتما پیام رسان تون یکی باشه
2 لازم نیست مردم چندتا پیام رسان نصب کنند
3 احتمالا بار ترافیک روی سرورهای مختلف پخش میشه
4 به علت فراگیری قدرت رقابت با تلگرام بالا میره
5 با توجه به تنوع پیام رسانها ، تنوع امکانات فراهم است
6 پیام رسانهای جدیدتر امکان حضور دارند ، مثل بانکهای جدید
7 مردم از سردرگمی انتخاب بیرون میان
و مزایای دیگر.
البته باید تاکید شود بین هیچ پیام رسان ایرانی و خارجی ارتباطی برقرار نشود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
همشون بیخود هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من تلگزام طلایی رو بیشتر از تلگرام قبول دارم
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۱۹:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من الان یک سالی از سروش استفاده مکنم واقعا جذابتر ارزانتر وباحالتر از تلگرامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
یعنی الان مشکل مملکت اینه؟ فکری به حال اقتصاد و گرانی و بیکاری جوانان کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
صحبت های وزیر چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
برخی از کاربران در تلگرام کار داشتند ولی الان هنوز موفق نشدند کارشون را در پیام رسانهای داخلی ادامه دهند باید چکار کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
ما هم با همدلی وپشتکار به جایی خواهیم رسید تا توانایی دزدی ابرهای امریکا واسراییل را پیدا کنیم تا انها بیچاره شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خواهشا یک اقدامی برای رفع این معضل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
الان ما باید چکار کنیم
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
50 درصد ؟؟؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
الان چند نفر در هاتگرام و طالاگرام عضو هستند
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
هاتگرام طلا گرام داخلی هستن
United States of America
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
هاتگرام چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
تلگرام 40 میلیون کاربر ایرانی داشته یعنی الان 50 درصد کاهش پیدا کرده میشه 20 میلیون؟
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فیلتر تلگرام باعث شده کودکان و نوجوانان از فیلتر شکن استفاده کنند که عواقب بدی برایشون داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
به کجا داریم میرویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۵ تير ۱۳۹۷
ی لطفی بفرمایین صحبت های جناب وزیر ارتباطات که پاسخ به همین صحبتهاست رو بذارید و پوشش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
لطفا جواب وزیر قرار دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا و اسرائیل ابر های ما رو می دزدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مرگ بر تلگرام مرگ بر هات گرام مرگ بر موگرام مرگ بر طلاگرتم مرگ بر ایکس گرام مرگ بر اسراییل مرگ بر انگلیس
مرگ بر روسیه مرگ بر امربکا
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خیلی عالیه که تلگرام فیلتر شده آسیب هایش کم شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
تلگرام نباشه کافیه اینطوری همه ی اینایی که گفتی خودبخود نابود میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
کدام دستگاه مسئول برخورد با این قانون شکنی است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
سلام باید تصمیم جدی گرفته بشه تا اطمینان از فضای مجازی برای خانواده‌ها فراهم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خیلی خیلی عالیه استقبال از پیام رسان های داخلی خیلی خوب بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
سرورهای هاتگرام و طلگرام داخلی هستن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
تازه تلگرام فیلتر شده اجازه بدهید یک سال که گذشت همه کاربران از پیام رسان های داخلی استفاده میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خیلی عالیه که دربرگیری تلگرام در کشور 50 درصدکاهش پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۳:۵۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خدا رحمتمون کنه.دلار داره 10 هزار تومنم رد میشه اما ما هنوز به فکر پیام رسان هستیم اینو اول باید فکرشو میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۱۳:۲۹ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مرگ بر تلگرام...انسان باید از پیام رسان داخلی استفاده کند زیرا پیام رسان داخلی بهتر است.
بنده سالهاست از سورش استفاده میکنم و راضی هستم..خدا قوت به سروش و صدا سیما
Germany
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
مااین همه مشکل داریم از فقر و بیکاری و گرونی گرفته تا غیره اونوقت هفته ای که هفت روزه رو شیش روزش در مورد تلگرام و فیلتر تلگرام صحبت میشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
سلام لطفا جلو پخش فيلم هاى مبتذل رو تو شبكه اجتماعى ايرانى
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
ما باید جلوی خروج ارز را از کشور بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
ی لطفی بفرمایین صحبت های جناب وزیر ارتباطات که پاسخ به همین صحبتهاست رو بذارید و پوشش بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۵ تير ۱۳۹۷
برای ما چه فرقی مینه در چه پیام رسانی باشیم چون فقط چت میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
اشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
یعنی الان میشهرفت تو تلگرام؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من و خیلی های دیگر در سروش و ایتا عضو هستیم و از پیام رسانهای داخلی حمایت خواهیم کرد.
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خوب کاری می کنی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
آفرین به شما و دوستان
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
متاسفانه خیلی از کاربران با استفاده از فیلترشکن از تلگرم استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۷
انشاالله وضعیت اقتصادی بهتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فقط سروش عشقه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
پیام رسانهای داخلی باید تلاش مضاعف بکنند . من هم از تلگرام وهم از گپ ، ایتا ، آی گپ وسروش استفاده می کنم . ازسروش که واقعا راضی ام اما ازبقیه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من در طلاگرام فعال هستم
Germany
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فقط نسخه اصلی عزیزم، بقیه مطمئن نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۵ تير ۱۳۹۷
تلگرام میلیونها ایرانی را با ظاهر خوب و سریع برده خودش کرده و اونها به زشتی و عفونت باطنی تلگرام که کشورشون را اسیر دست خارجی ها میکنه توجهی ندارند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی هم امنیت و به همراه داره هم شغل ایجاد میکنه ،روزانه صدها میلیون تومن پول اینترنت از جیب این ملت روانه خارجیا میشه که میشه صرف ارتقاء زیرساختهای وسایل ازتباطی بشه و کلی شغل ایجاد کنه ، و بعد هم به مرور زمان این پیام رسانهای داخلی هم میتونن سرورهاشون رو قوی کنن هم میتونن به سرعت پیشرفت کنن و نیازهای مردم و برطرف کنند ،ما وقتی یه نرم افزار که داخلی و نیازامونو برطرف میکنه رو حمایت نمیکنیم چطور از تولید کننده لباس یا کفش یا وسایل خانگی حمایت میکنیم ؟ وقتی حمایت نکنیم مردم و جوونا بیکار میمونن ،فساد زیاد میشه و فقر بیشتر از این حدی هست میشه ،وقتی من تولید کننده داخلی سیصد میلیون نیاز دارم تا کالای با کیفیت تولید کنم اما فقط بیست میلیون دارم ،اگه مردم حمایت کنن میتونم پله پله خودمو ارتقاء بدم اما اگه حمایت نکنن نه انگیزه ای برام میمونه نه پولی و فقط بدهی میمونه ،ما اگه میخوایم پیشرفت کنیم اول باید خودمون دلمون بحال خودمون بسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
ما گروه خانوادگی داشتیم همه اومدن سروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
Germany
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
هاتگرام و طلگرام داخلی هستند ؟
Germany
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۵ تير ۱۳۹۷
چرا کشور ما مردم که رکن اصلی هستن حق انتخاب ندارن؟ تلگرام اصلی و تلگرام دی آر عالین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۵ تير ۱۳۹۷
عششششق فقط تلگرااااااااام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من الان در هیچ پیام رسانی عضو نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
بهتره انتخاب را به خود کاربران بسپاریم تا خودشون پیام رسان مورد علاقه شون را انتخاب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
باید کاری کنیم تا میزان رغبت کاربران به پیام رسان های داخلی بیشتر شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
اینستاگرام را فیلتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من فقط در بله عضو هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فقط پیام رسان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من هم با شما موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
کسی که پژو سوار میشه دیگه حاضر نیست پیکان سوار شه. این یعنی یه چیزی بهتر از تلگرام برای مردم درست کنید تا مردم همگی به سمت آن کوچ کنند. و وقتی می گم بهتر یعنی هم از نظر سرعت و هم از نظر امکانات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۵ تير ۱۳۹۷
اخه اقای محترم چرا نمیخواهید باور کنید مشکلات کشور الان نباید به تلگرام و سرورهاش یا نرم افزارهای ایرانی ختم بشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا گرونی داره کمر مردم رو میشکنه بعد نشستی پشت میزت میگی تلگرام اینجور ؟ طلاگرام اونجور ؟؟؟؟؟؟؟؟واقعا که متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
برای من فرقی نداره که در کدوم پیام رسان عضو شوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
الان همه میتونن از فیلتر شکن استفاده کنند ولی به جز عده محدودی همه ترجیح میدهند از تولید اخل حمایت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فیلتر کردن فایده چندانی نداره هر فردی خودش انتخاب میکنه در کدام پیام رسان عضو شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۵ تير ۱۳۹۷
وقتی 40 میلیون نفر استفاده کننده تلگرام هستند مسدود کردن آن چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من هم در پیام رسان داخلی و هم خارجی مثل تلگرام واتس اپ و اینستاگرام عضو هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
متاسفانه برخی از کاربران با استفاده از فیلترشکن هنوز در تلگرام فعال هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۵ تير ۱۳۹۷
واقعا جای تاسف داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
فقط پیام رسان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
باید پیام رسانهای داخلی با توجه به سلایق کاربران ارتقا پیدا کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
پیام رسانه های داخلی با اینکه در ابتدای فعالیت خود هستند خیلی خوب عملکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
خیلی از کاربران در هاتگرام و طلاگرام فعالند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
به همین راحتی میشه قانون رو دور زد؟؟؟ هیچ اقدامی نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من که در ایتا و گپ و بله عضو شدم خیلی هم راضی هستم
Netherlands
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۵ تير ۱۳۹۷
من در هیچ یک از پیام رسانها عضو نیستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۵ تير ۱۳۹۷
به همین راحتی میشه قانون رو دور زد؟؟؟ هیچ اقدامی نمیشه؟
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۵ تير ۱۳۹۷
همه دارن از تلگرام استفاده میکنن
آخرین اخبار