وی با بیان اینکه باید بلوغ سازمان برای استفاده از فناوری اطلاعات افزایش یابد، ادامه داد: گرچه تکنولوژی معمولا همراه خود بلوغ و فرهنگ میآورد، با این حال نیاز به فرهنگسازی وجود دارد زیرا وجوه انسانی و اجتماعی فناوری اطلاعات به نوبه خود از اهمیت زیادی برخوردار است.
قائمی افزود: وقتی اینترنت به وجود آمد فقط برای اشتراک اطلاعات بین چند دستگاه کامپیوتر در وزارت دفاع آمریکا بود و به مرور این اتفاق گسترش پیدا کرد، در حوزه فناوری اطلاعات این امکان وجود دارد که بتوانیم به یک سازمان هوشمند در عملکرد و ارائه خدمت به مشتریان دست پیدا کنیم. ذیننفعان بسیاری در بیمهها وجود دارند و نادیده گرفتن این افراد منجر به آسیب خواهد شد. در نتیجه باید تعامل با ذینفعان وجود داشته باشد.
معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه وزارت بهداشت انتظار دارد ابزارهایی برای مدیریت هزینه داشته باشد، اظهار کرد: تمرکز بخشهای مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات مجموعه وزارت بهداشت به دنبال اجرای نظام پنج لایه مجموعه استحقاق خدمات درمان، راه اندازی میز خدمت الکترونیک، اجرای پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و نظام الکترونیک دارو و ملزومات مصرفی و غیرمصرفی است.
وی درباره نظام پنج لایه مجموعه استحقاق خدمات درمان گفت: در کشور۶۰۶ بیمارستان دولتی تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی داریم که در این بیمارستانها به دنبال حذف دفترچه کاغذی برای ارائه خدمات درمانی هستیم، زیرا تقلبها و اسرافهایی در زمینه مصرف دفترچهها صورت میگیرد. در نتیجه رسیدن به دفترچه الکترونیک یک هدف نهایی است. برای این کار، گام اول حذف دفترچه در بخش بستری است که فعلا عنوان آن استحقاق سنجی است. در واقع این موضوع چند گام دارد. اینکه به چه کسی، در کجا و چه خدمتی ارائه میشود.
قائمی با بیان اینکه این پروژه در حال حاضر در ۵۶۳ بیمارستان در کشور اجرا شده، افزود: این موضوع باعث میشود که مردم را از درگیریهای کاغذبازی نجات دهیم و همچنین از همپوشانی بیمهای و ریخت و پاشها جلوگیری کنیم. فاز بعدی ورود به بیمارستانهای بخش خصوصی و بیمارستانهای تحت پوشش دستگاههای دیگر است.
معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت ادامه داد: فقط در سازمان بیمه سلامت حدود ۵ میلیون مراجعه بستری و حدود ۲۰۰ میلیون مراجعه سرپایی در سال داریم. در قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه تکلیف شده تمام استعلامات حوزه استحقاق سنجی در تمام مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی و غیرخصوصی به صورت متمرکز از سازمانهای بیمهگر گرفته شود.
وی درباره میز خدمت الکترونیک نیز بیان کرد: ایدهآلترین کار در مورد میز خدمت این است که به سمت الکترونیکی شدن برود. این کارها را میتوان از طریق اینترنت، پیامک، نرم افزارهای موبایلی و غیره انجام داد.
قائمی با بیان اینکه سازمانهای بیمهگر نقش کلیدی بر تشکیل پرونده الکترونیک سلامت دارد، گفت: این موضوع تکلیف قانونی وزارت بهداشت است و ما نیز تعاملاتی را با وزارت بهداشت برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت آغاز کردیم.
معاون آمار، فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان بیمه سلامت درباره نظام ارجاع نیز بیان کرد: نظام ارجاع تکلیف مشترکی بین معاونت درمان و معاونت بهداشت است، اما سازمان بیمه سلامت نیز در این زمینه نقش دارد.
وی با بیان اینکه اصلیترین مشکلات یکی شدن نظام کدینگ دارو تجهیزات پزشکی در کشور است، گفت: هر کدام از سازمانهای بیمهگر از نظام کدینگ خاص خود استفاده میکنند و وقتی میخواهیم در استفاده از خدمات سقف گذاری کنیم، وقتی نظام کدینگ یکی نباشد، مشکلاتی ایجاد میشود. البته سازمان غذاودارو به دنبال ایجاد یکی شدن نظام کدینگ دارو و تجهیزات پزشکی است.
قائمی گفت: درگاههای مختلفی مثل سامانه تلفنی ۱۶۶۶ برای انتقال نظرات و دریافت خدمات در اختیار مردم قرار دارد. فناوری اطلاعات میتواند منجر به چالاکی سازمان بیمه سلامت شود. البته اجرای این فرآیندها نیاز به زمان دارد تا به جایگاه اصلی خود برسد.
انتهای پیام/