رییس مرکز نجوم ادیب گفت :ماه گرفتگی 5 مردادماه،طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 است که 103دقیقه به طول می انجامد.

مهدی اسحاقی در مورد کلیت پدیده ماه گرفتگی در گفت و گوی اختصاصی با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اظهارکرد:این پدیده به طور متوسط هر 6ماه یکبار اتفاق می‌افتد اما قابل مشاهده بودن آن وابسته به شرایط مختلف است.

وی با اشاره به پدیده ماه گرفتگی 6 ماه پیش،بیان کرد:درآن پدیده که در اواخر بهمن ماه سال 96 اتفاق افتاد، ماه گرفتگی 45 دقیقه بعد از طلوع ماه تمام شده بود وشاهد اواخر ماه گرفتگی بودیم.

کارشناس کیهان شناسی در مورد رخداد این پدیده در آینده عنوان کرد: حدود6ماه دیگرنیز ماه گرفتگی دیگری اتفاق می افتد که نمی توانیم همه‌ی مراحل آن را ببینیم.

رییس مرکز نجوم ادیب با اشاره به اینکه این پدیده چندین بار در سال اتفاق می‌افتد، اظهار کرد:بسته به اینکه در کدام نقطه از کره زمین ساکن هستید،می توانید تمامی مراحل ماه گرفتگی از شروع تا پایان یا بخشی از آن را ببینید.

اسحاقی در مورد اهمیت ماه گرفتگی 5 مردادماه که تمامی مراحل آن قابل رویت است، بیان کرد:این پدیده از ساعت 21:43 آغاز می شود وتا پایان آن که 3:50 بامداد شنبه است، قابل رویت است.

 وی در مورد پدیده ای شبیه این ماه گرفتگی درسال های گذشته وپیش رو افزود:چنین ماه گرفتگی که تمامی مراحل آن قابل مشاهده باشد،در خردادماه 1390 بود؛ماه گرفتگی بعدی نیز 7 سال آینده یعنی در قرن 22 اتفاق می افتد که 107 دقیقه طول می کشد.

کارشناس کیهان شناسی در مورد پدیده ماه گرفتگی اظهار کرد:این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که در حین چرخش ماه به دور زمین،در یک لحظه زمین بین ماه وخورشید قرار بگیرد به طوریکه سایه‌ای که توسط نور خورشید اززمین ایجاد می‌شود،روی ماه را بپوشاند ودر چنین شرایطی ماه گرفتگی اتفاق می‌افتد.

وی در مورد مدت زمان ماه گرفتگی کامل افزود:شکل سایه به صورت مخروط است و از نوک تا قاعده مساحت آن افزایش می‌یابد و با توجه به زمان قرار‌گیری زمین بین خورشید و ماه و افتادن سایه‌ی زمین روی ماه،نزدیکی ودوری ماه تعیین می کند که ماه در آن سایه بیشتر یا کمتر حرکت کند و این فاصله مدت زمان ماه گرفتگی کامل را تعیین می‌کند.

اسحاقی در مورد علت اینکه این ماه گرفتگی طولانی ترین ماه گرفتگی قرن است،بیان کرد:در پدیده پیش رو، ماه از نزدیک ترین فاصله زمین عبور می‌کند و زمان بیشتری طول می‌کشد تا از درون سایه‌ی زمین عبور کند و در قرن 21 طولانی ترین زمان گرفت که حدود 103 دقیقه است را دارد.

کارشناس کیهان شناسی با توضیح مراحل مختلف ماه گرفتگی ،عنوان کرد:ماه گرفتگی لحظه ای که شروع آن 21:43 دقیقه است،پس از آن ماه گرفتگی جزیی اتفاق می افتد که نیمی از ماه سیاه و بقیه روشن است وسپس تا ساعت 24 که ماه کاملا وارد سایه‌ی زمین شده و تا خارج شدن ماه از سایه‌ی زمین 103 دقیقه طول می کشد که این مرحله نیم سایه‌ی دوم است ودر این مدت سطح ماه را در تیره ترین حالت می بینیم.

وی افزود: در واقع از شروع ماه گرفتگی لحظه ای تا پایان ماه گرفتگی جزیی وکلی ،حدود 6 ساعت و ربع به طول می انجامد.

رئیس مرکز نجوم ادیب،به شهروندان مژده رصد عمومی در تاریخ 5 مرداد ماه را داد و گفت: از زمان شروع ماه گرفتگی تا پایان آن،برنامه رصد عمومی با تلسکوپ در میدان نقش جهان با حضور کارشناسان برگزار می کنیم که برای عموم آزاد است و علاقه مندان به نجوم می تونند از تماشای این پدیده لذت ببرند.

انتهای پیام /س

ماه گرفتگی پنجم مرداد در کشور

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار